نیوزویک در گزارشی به تحلیل روابط ایران، کره شمالی و چین در حالیکه برای مقابله با سیاست‌های آمریکا تلاش می‌کنند، پرداخت.

تقویت روابط ایران، کره شمالی و چین پس از اجرای سیاست‌های خصمانه آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت: تلاش‌های ایران، کره شمالی و چین برای مقابله با سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باعث نزدیکتر شدن روابط این سه کشور شده است.

«لی ژانشو» قانونگذار ارشد چین اخیراً به پیونگ یانگ سفر کرد و نامه‌ای را از طرف «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ارائه کرد. گفته می‌شود شی در این نامه راهبرد جدید کیم برای تمرکز بر توسعه اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم این کشور را تحسین کرده است. کیم جونگ اون در سال جاری سه مرتبه با شی جین پینگ ملاقات کرده که به گفته رئیس جمهور چین فصل جدیدی را در روابط دو کشور رقم زده است.

سخنگوی وزیر خارجه چین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت چین برای تحکیم روابط حسنه با کره شمالی آماده است و از تلاش این کشور برای توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم حمایت می‌کند.

کره شمالی اوایل سال جاری برای حل مسائل هسته‌ای خود با کره جنوبی -رقیب قدیمی خود- وارد مذاکره شد. مقامات عالی رتبه این دو کشور در اقدامی کم سابقه با یکدیگر ملاقات و مذاکره کردند که این گفتگو‌ها در ادامه به دیدار کیم و ترامپ منجر شد. کره شمالی در این مذاکرات پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. اما به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به بهانه کُند بودن روند عاری‌سازی هسته‌ای کره شمالی، به تعهدات خود پایبند نیستند. ترامپ ماه گذشته چهارمین سفر «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا به پیونگ یانگ را لغو کرد.

ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری اش مدام از ارتباط تجاری ناعادلانه با چین انتقاد کرده است و با وضع تعرفه‌ها بر آلومینیوم و فولاد نه تنها چین، شرکای دیگرش را نیز خشمگین کرده است. چین هم در واکنش به سیاست‌های تجاری ترامپ تعرفه‌هایی را بر کالا‌های وارداتی آمریکا اعمال کرده و وعده داده است به تمام اقدامات او جواب دهد.

البته ترامپ تنها به تعهدات خود در توافق کره شمالی بی توجه نیست، او به تازگی از یک توافق هسته‌ای دیگر هم خارج شده است. ترامپ چندی پیش اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ بین تهران، پکن، پاریس، آلمان، مسکو، لندن و واشنگتن امضا شد خارج می‌شود. قرار بود برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های آمریکا علیه تهران محدود شود، اما آمریکا به تعهداتش پایبند نماند و از این توافق خارج شد.

کشور‌هایی که توافق ایران را امضا کردند به شدت با ترامپ مخالف بودند و سعی داشتند این توافق را حفظ کنند. روسیه و چین اعلام کرده اند از تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران پیروی نخواهند کرد. این تحریم‌ها از اوایل ماه نوامبر صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرند، اما چین با ایران توافق کرده با استفاده از تانکر‌های ایرانی همچنان نفتش را از ایران تامین کند.

روابط پکن و تهران در پی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران محکم‌تر شده است. حتی زمانیکه آمریکا «گروه اقدام ایران» را تشکیل و درباره تهدید ایران به بستن تنگه هرمز هشدار داد، چین از تحکیم روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی با ایران دست نکشید.

«امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران روز جمعه با دو مقام عالی رتبه چینی در پکن دیدار کرد. یک پایگاه خبری چینی به نقل از معاون کمیسیون نظامی مرکزی این کشور نوشت: دوستی چین و ایران در آزمون‌های پیچیده بین المللی سربلند بوده است و دو کشور به حمایت از یکدیگر و تلاش برای برقراری صلح جهانی و ثبات منطقه‌ای ادامه می‌دهند. یک مقام دیگر چینی نیز گفت: ارتش چین مایل است ارتباطات استراتژیک با ارتش ایران را تقویت کند و زمینه‌های همکاری را افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار