نقدی کوتاه بر نظرات سلبریتی‌ها درباره نذری دادن در محرم +تصاویر

طرز فکر غرب گرایانه و اهانت‌آمیز برخی از چهره‌های مشهور در خصوص نذری دادن در مراسم امام حسین(ع) صدای اعتراض کاربران فضای مجازی را در آورده است.

 

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربرانبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر ساله با شروع ماه محرم الحرام شور و حال خاصی در میان دوستداران و ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام به پا می‌شود و این شور و حال هیچ نمونه دیگری در هیچ نقطه‌ای از دنیا ندارد و فقیر و غنی نمی‌شناسد.

همه محبان سرور و سالار شهیدان به نوعی نمک دستگیری و یاری امام حسین علیه السلام را در زندگی خود چشیده‌ و حضور معجزه وارش را حس کرده‌اند. برگزاری هیئت‌های عزاداری ویژه امام حسین علیه السلام و نذری دادن به افراد نه تنها در میان شیعیان انجام می‌شود بلکه به‌پاکردن بیرق عزای حضرت ثارالله و نوحه سرایی و پهن کردن سفره پذیرایی از عزاداران حسینی در میان پیروان سایر ادیان نیز رسمی پرطرفدار است.

نذری‌ها و سفره‌های پذیرایی از عزادارانی که در هیئات مذهبی پهن می‌شوند را به طور معمول خود عزاداران و بانیان مجالس روضه امام حسین علیه السلام با هزینه‌های شخصی خود تامین می‌کنند و مشارکت افراد و اقشار ضعیف و کم درآمد نیز در این میان موضوعی قابل تأمل است که برخی از چهر‌ه‌های مشهور با بی انصافی از دیدن و بیان کردن آن خودداری می‌کنند.

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربران

 

اعتراض یکپارچه کاربران فضای مجازی!

مسئله نذری دادن به عزاداران حسینی مبحثی است  که این روزها برخی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور به آن ایراد می‌گیرند و  نظر شخصی غلط خود را به نام «فقرا» و به کام شهرت خویش در صفحات مجازی شخصی شان در شبکه‌های اجتماعی بیان کرده و اگر چه سعی در همراه ساختن افکار عمومی کاربران فضای مجازی با خود دارند اما مورد مخالفت و نکوهش کاربران واقع شده‌اند.

 

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربران
      

برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به برگزاری جشن‌هایی که تحت عناوین مختلف مثل جشن گرفتن کودکان از پوشک با نام جشن پی‌پی،  جشن ختنه با هزینه‌های گزاف و تهیه ملزومات جشن با تصاویری مرتبط با هر مدل جشن دلخواه توسط سلبریتی‌ها و افراد مشهور در جامعه باب می‌شوند، از شیوه تجمل گرایانه زندگی این افراد و دخالت آن‌ها در برگزاری نحوه مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و انتقاد به دادن نذری از طرف ارادتمندان اهل بیت مورد نقد قرار گرفته‌اند.

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربران

ارادتمندان و محبان اهل بیت علیه السلام تنها مسلمانان و شیعیان را در بر نمی‌گیرد و افراد با مذاهب، منش‌ها و نگرش‌های متفاوت ارادت و محبت خود را در مناسبت‌های مختلف و به ویژه در ماه محرم الحرام به خاندان مکرم پیامبر صلی الله ابراز کرده و در برپایی سفره‌های اطعام عزاداران نیز داوطلبانه مشارکت می‌کنند.

انتشار پست در صفحات مجازی توسط برخی از سلبریتی‌ها و توصیه به مسئولان هیئت‌های عزاداری مبنی بر اینکه «به جای نذی دادن، پول آن را به فقرا بدهید» واکنش‌های اعتراض آمیز یک صدا و همدلانه‌ای را از طرف کاربران فضای مجازی در پی داشته است.

سلبریتی‌ها هزینه نگهداری از سگ خود را به فقرا بدهند!

به عقیده بسیاری از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی، در شرایطی که اغلب سلبریتی‌ها در طول سال چندین بار به خارج از کشور سفر کرده و هزینه‌های مختلفی را برای مسائلی غیرضروری و صرفاً برای یک خوش‌گذرانی کوتاه هزینه می‌کنند، بهتر است طرز فکرهای ظاهراً روشن فکری خود را نیز به صورت فوق مطرح نکنند.

نگهداری از سگ و دیگر حیوانات توسط سلبریتی‌هایی که به موضوع «نذری دادن در ماه محرم و جایگزینی کمک به فقرا» در صفحات مجازی شخصی خود پرداخته‌اند، از جمله مواردی است که کاربران فضای مجازی به آن اشاره کرده و اعتراض خود را با انتشار تصاویری از بازیگران و سلبریتی‌های معترض به نذری دادن به نمایش گذاشته‌اند و به این سلبریتی‌ها توصیه کرده‌اند که به جای صرف هزینه‌های گزاف و قابل توجه نگهداری از سگ‌ها در منازل خود هزینه فوق را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند.

به عقیده کاربران فضای مجازی سلبریتی‌ها و سایر افرادی که معتقد هستند پول نذری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام باید صرف فقرا و مستمندان شود، بهتر است سفرهای پرهزینه به خارج از کشور و زندگی لاکچری پر تجمل و فخرفروشانه این اشخاص و همچنین هزینه‌های سرسام‌آوری که صرف خرید لوازم آرایشی و انجام عمل‌های جراحی زیبایی می‌کنند را به مساعدت محرومان اختصاص دهند.

لحن کنایه‌آمیز کاربران فضای مجازی از خشم آن‌ها نسبت به دخالت مجدد سلبریتی‌ها در مباحثی که تخصص آن را ندارند، حکایت دارد و این مسئله تنها در «نذری دادن ماه محرم» خلاصه نمی‌شود و بر اساس شواهد موجود، سلبریتی‌ها و هنرمندان در اغلب مباحث اجازه دخالت در سایر مسائل را به خود می‌دهند.

حب امام حسین(ع) فقیر و غنی را دور یک سفره جمع کرده است

واکنش کاربران فضای مجازی نسبت به توصیه تعداد انگشت شماری از سلبریتی‌ها در خصوص خودداری از  نذری دادن و جایگزین کردن کمک به فقرا در محرم از جمله مباحث داغی است که در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه در اینستاگرام بازتاب داده شده است.

خوشبختانه کاربران فضای مجازی با انعکاس مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و با به نمایش گذاشتن این مراسم در صفحات مجازی خود مراتب ارادت دوستداران و محبان اهل بیت علیهم السلام را به تصویر می‌کشند و فضای مجازی این روزها به حسینیه‌ای مجازی شبیه شده که بسیاری از مخالفان دین اسلام برای تخریب و جوسازی علیه آن از هیچ اقدام منزجر کننده‌ای دریغ نمی‌کنند.

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی هر سال نسبت به سال گذشته پرشورتر برگزار می‌شود و تنها جایی که اغنیا و فقرا دور یک سفره جمع می‌شوند، همان سفره‌ای است که به نام امام حسین علیه السلام و برای گرامی داشتن شجاعت و مظلومیت این امام همام گسترده شده و رزق پربرکت آن توسط خود این افراد تامین می‌شود.

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربران

حب و علاقه غیرمسلمان‌ها به امام حسین علیه السلام در دیگر ادیان نیز از جمله مواردی است که کاربران فضای مجازی، تکرار  آن را تداعی رشادت اهل بیت و ارزشمندی قیام عاشورا برای سلبریتی‌ها برشمرده و معتقد هستند که برپایی مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و نذری دادن به عزاداران در این مراسم هیچ منافاتی با کمک به فقرا ندارد و همان افرادی که در تأمین هزینه این نذری‌ها مشارکت می‌کنند، در کمک به فقرا و دستگیری از آن‌ها نیز پیش‌قدم بوده و هستند.

این نخستین بار نیست که سلبریتی‌ها در مباحث غیرتخصصی خود به اشتباه اظهارنظر کرده و با واکنش تند و اعتراض‌آمیز کاربران فضای مجازی مواجه می‌شوند و به نظر می‌رسد که بیان طرز فکر این دسته از هنرمندان چه از روی آگاهی و چه از سر غفلت و نادانی تنها به ضرر خود آن‌ها و تخریب وجهه هنری و اجتماعی‌شان منجر می‎شود.

«به جای نذری پول آن را به فقرا بدهید» + واکنش کاربران

کامنت یکی از کاربران در ذیل همین موضوع « به جای نذری دادن پول خود را به فقرا بدهید» با مضمونی که در ادامه می‌آید جالب و تامل برانگیز است که نوشته بودند: « قبل از حرف زدن و نظر دادن، حرف خود را مزمزه کنید و به عاقبت آن فکر کنید» و البته این مسئله از سوی پیامبر اکرم و سایر اهل بیت نیز همواره مورد تأکید و توجه بوده است.

امام علی (ع) در خصوص ضرورت اندیشیدن پیش از حرف زدن می‌فرمایند: خوب فکر کردن و بعد حرف زدن، از لغزش‌ها نگاه می‌دارد.

گزارش از: فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۶:۲۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
سرنخ این جور دخالت ها از دل جریان های نفوذی یهودیت،بهائیت و بخصوص وهابیت درمیاد. به اسم مدرن بودن ریشه و زیراب همه میراث دینی و فرهنگی را میخوان بزنند.چیزهای خوب نیاز به تصحیح نداره.مثل غذا نذرکردن خیلی عالی هم هستش. چون همه ما رو دور هم دوباره جمع میکنه.سلبریتی‌ها با این اداها میخوان خودشون رو معروف کنند،ریاکار و خودخواه اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
مشکل اینستاگرام نیست
حد و حدود این سلبریتی های همه چیز دان باید معلوم بشه که تو هر کاری دخالت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
باید اینیستا فیلتر شه
آخرین اخبار