رئیس دانشگاه علمی کاربردی مطرح کرد؛

کاهش ۲۵ درصدی تعداد دانشجویان در کشور/ پذیرش دانشجویان ترم جدید از آبان آغاز می‌شود

امید گفت: حدود ۱۷۰ مرکز علمی کاربردی در تهران فعال است و به منظور تقسیم کار، یک واحد استانی نیز در غرب تهران فعال می شود.

مهارت؛ سرلوحه کارآفرینی/ دانشگاه علمی کاربردی مولود انقلاب استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز در مراسم افتتاحیه ساختمان استانی غرب تهران، اظهار کرد: توسعه کیفی خدمات و ارتقاء امور آموزشی و فناوری، تغییرات زیرساخت‌های دانشگاهی و تکمیل کادر حوزه نظارت برای رسیدگی دقیق‌تر به سری مسائل دانشگاه و دانشجویان از جمله اولویت های این دانشگاه محسوب می شود.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته همه ادارات این مراکز به وسیله یک تعداد کوچک اداره می‌شد و این مسئله سختی هایی را برای دانشجویان و کارکنان ایجاد کرده بود.

امید عنوان کرد: در حال حاضر در حدود 170 مرکز علمی کاربردی در تهران فعال هستند و هیئت امنای دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال گذشته، موافقت خود را برای در نظر گرفتن یک واحد استانی در غرب تهران، به منظور تقسیم کار و برداشتن فشار کاری از روی کارکنان انجام داده اند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به قرار گرفتن 80 مرکز تحت نظر واحد استانی تهران غرب، افزود: در سال های گذشته ما نسبت به صدور 1 میلیون دانشنامه عقب بودیم و خوشبختانه طی یکسال اخیر همین تعداد دانشنامه صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کاهش جمعیت دانشجویی روبرو هستیم، به طوری که تعداد دانشجویان کشور 25 درصد کمتر شده اما تعداد مراکز آموزش عالی تغییری زیاد نداشته است، به همین دلیل ارتباط سنگینی بین ذی نظام ها در زمینه پذیرش دانشجو وجود دارد.

امید اضافه کرد: امروزه دانشگاه دولتی برای رسمی کردن کلاس های درسشان با کمبود دانشجو روبرو هستند که این مسئله باید با برنامه ریزی دقیق دانشگاه علمی کاربردی برطرف شود.

 آموزش 300 هزار نفر از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در دانشگاه های علمی کاربردی

وی ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته با نیروهای مسلح، 300 هزار از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح نیازمند آموزش های مهارتی بودند که این افراد در دوره های پودمانی جامع علمی کاربردی آموزش های لازم را خواهند دید.

امید با اشاره به افزایش توجه مردم با آموزش های مهارتی و لزوم تغییر مردم از رویکرد مدرک گرایی به مهارت آموزی، افزود: از سال تحصیلی 98 مراکز ما ملزم به داشتن محیط کار بوده و یاری رسان ما در افزایش مراکز اجرایی و ارتباط موثر شده اند، همین امروز کارگاهی افتتاح شد که با همکاری کشور آلمان اقدام به مهارت آموزی دانشجویان خواهد کرد.

ناکارآمدی دانشگاه در جذب دانشجوی خارجی و فعالیت‌های بین‌المللی

وی تأکید کرد: استان هایی مانند اصفهان، کرمانشاه و بوشهر در حوزه جذب دانشجویان خارجی و بین المللی فعالیت هایی خوب انجام داده اند اما متاسفانه در تهران، با وجود امکانات زیاد، در این حوزه، کاری خاص صورت نگرفته است. از این رو دانشگاه علمی کاربردی یکسری دوره‌های مشترک را با مجموعه هایی از آلمان انجام می‌دهد تا دانشجویان بخشی از مهارت آموزی را در تهران و قسمت دیگر را در کشورهای آلمان سوئیس سوئد اتریش و استرالیا بینند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد ظرفیت سنجی در دانشگاه علمی کاربردی و بروز استعدادها و ظرفیت ها، گفت: ستاد دانشگاه علمی کاربردی به دنبال یک مرکز بین المللی در تهران است. قرار بود در مهرماه دانشجوهای مشترک را جذب کنیم که به دلیل مسائل به وجود آمده در کشور این موضوع با تاخیر انجام می شود.

کاهش زمان ایجاد مراکز نوآوری از  2 ماه به 2 سال

وی ادامه داد: ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه از دو سال به دو ماه کاهش پیدا کرده و اگر ما نتوانیم مراکز علمی کاربردی را به مراکز رشد ون نوآوری مجهز کنیم عقب می‌مانیم.

امید با اشاره به اینکه وجود یک مرکز نوآوری در کنار دانشگاه، در واقع یک تبلیغ برای دانشگاه است، افزود: گردش مالی مراکز نوآوری بیشتر از مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی است و برخی از شرکت‌های رشد سهام خود را به دانشگاه شریک کرده اند.

جذب 400 هزار دانشجو، ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی  در سال تحصیلی جدید

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی 400 هزار نفر ظرفیت اعلام کرده که در خوشبینانه ترین حالت تعداد 50 هزار دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی جذب شوند. در نظام جدید دیگر دانش آموزان هنرستانی می‌توانند حتی در کنکور سراسری شرکت کرده وم شانس خود را در آن مراکز امتحان کنند و امروزه برخی از متقاضیان کارکنان دولت نیز ظرفیتشان به پایان رسیده است.

امید اضافه کرد: پذیرش بهمن ماه از آبان شروع می شود و سعی خواهیم کرد تا نتایج در دی ماه اعلام شود، خوشبختانه برای سال آینده دانشجویان زیادی خواهیم داشت که این افراد کارمند نبوده و خواسته و نیاز متفاوتی با کارکنان دولت دارند، از این رو باید امکانات کلاسی خاصی برای این دانشجویان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تحصیل در دوره های پودمانی نیز به تصویب رسیده است و دانشجویان می‌توانند به 2 و 4 سال آموزش های لازم را ببینند. همچنین امسال سطح بندی مراکز علمی کاربردی انجام شده و متاسفانه هیچ یک از این مراکز در سطح یک قرار نگرفته اند.

وی یادآوری کرد: مراکزی که در سطح 1 قرار می گیرند از تخفیف 1 سوم برخوردار شده و مراکز 64 یکسال فرصت داده می‌شود تا خود را به سطح 3 برسانند.

همچنین دانشگاه مبلغ 50 میلیون تومان با کارمزد 2 درصد برای ایجاد مراکز رشد در اختیار علاقمندان قرار می دهد، 50میلیون تومان وام دیگر نیز به صاحبان ایده‌های برتر و اجرایی داده خواهد شد.

در ادامه مراسم شهریار فرهمند راد سرپرست واحد استانی غرب تهران دانشگاه علمی کاربردی، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی مولود انقلاب است.

مهارت محوری؛ سرلوحه دانشگاه علمی کاربردی

وی بیان کرد: رهبری بحث مهارت را در حوزه دانشجویی مطرح فرمودند و دانشگاه علمی کاربردی این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده است و با ارتقا کیفیت دانشجویان را به سمت مهارت محوری حرکت دهد.

وی افرود: نیاز سنجی و نظارت گسترش و تبلیغ برای جذب دانشجو، از جمله وظایف و برنامه های ماست .

فرهمند راد ادامه داد: کارآفرینی و فرهنگ سازی از دیگر برنامه های واحد استانی تهران غرب است و با استفاده نیروهای جوان درکنار نیروهای قدیمی سعی بر فراهم شدن زیر ساخت ها شده است.

در ادامه مراسم رمضانی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری استان تهران دانشگاه علمی کاربردی گفت: خوشبختانه گشاده رویی مسئولان در این دانشگاه کار ارباب رجوع را حل می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار