روحانی در واشنگتن پست: پیشنهاد ترامپ برای مذاکره، صادقانه نیست/ آمریکا باید تغییر رویه دهد

رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه سفر به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد.

روحانی: ایران بر خلاف ترامپ به تعهدات هسته‌ای خود پایبند استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در آستانه سفر به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مقاله‌ای با عنوان "ایران بر خلاف ترامپ به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است" در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد.

روحانی در این یادداشت پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای مذاکره را "غیرصادقانه" دانسته و عنوان کرده که ادعای طرفداری‌ دولت آمریکا از مردم ایران همزمان با تحریم، «پوچ و منافقانه» است.

متن یادداشت رئیس‌جمهور ایران که امروز (شنبه) در این روزنامه آمریکایی منتشر شده، به شرح زیر است:

«هنگامی که رئیس‌جمهور ترامپ روز ۸ ماه می خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد من دو گزینه پیشِ رو داشتم. می‌توانستم مقابله به مثل کرده و خروج ایران را اعلام کنم که این اقدام مطمئنا منطقه را بیشتر درگیر ناامنی و بی‌ثباتی می‌کرد، یا اینکه می‌توانستم فرجه کوتاهی برای طرف‌های باقی‌مانده در نظر بگیرم تا آثار منفی تصمیم آمریکا درباره این توافق ارزشمند که بعد از ۱۲ سال مذاکرات سخت و فشرده به دست آمده بود، را جبران کنند. در راستای سنت ما در احترام به حاکمیت قانون و معیارهای حقوق بین‌الملل و به منظور حفظ صلح و ثبات در منطقه من گزینه دوم را انتخاب کردم.

آمریکا انتظار خروج شتابزده ایران از توافق را داشت تا به آسانی بتواند یک اتحاد بین‌المللی علیه ایران شکل داده و تحریم‌های سابق را به صورت خودکار احیا کند. اما اقدام ما چنین حرکتی را خنثی کرد. گفتگو با اعضای باقیمانده برجام و اعلام پایبندی آنها به توافق، آمریکا را در موضعی تنها قرار داد. چنین شکاف بزرگی میان آمریکا و دیگر شرکای اروپایی آن درباره یک موضوع مرتبط با سیاست خارجی منحصر بفرد و بی‌سابقه بود و من می‌توانم بگویم که این موضوع ثابت کرد که رویکرد ما در قبال توافق هسته‌ای و دیپلماسی فعال ما صحیح بود.

سیاست خارجی کنونی آمریکا در قبال ایران با واقعیت‌های موجود در ایران، در منطقه و در سراسر جهان همخوانی ندارد. من حتی می‌گویم که این سیاست در راستای منافع ملی آمریکا هم نیست. دولت آمریکا با اطلاعات نادرست و تحلیل های غلطی که از اسرائیل و گروهای تروریستی دریافت کرده در این توهم قرار دارد که پناه بردن به تحریم ها به امتیازدهی از سوی ایران منجر خواهد شد این در حالی است که ایرانی ها به مقاومت سرسختانه در برابر فشارهای خارجی شناخته شده اند.

آمریکا از طریق رژیم تحریم‌های فراگیر خود نتوانست ایرانیان را در دوران پیش از برجام مجبور به تسلیم شدن کند. این آمریکا بود که روند را تغییر داد و مذاکره را انتخاب کرد.

در مذاکرات کنونی ما با اعضای باقی‌مانده برجام تاکید کردیم که حفاظت از منافع بلند مدت مردم ایران برای ما مهم است. اگر با وجود خروج آمریکا از این توافق این منافع تضمین شود ما نیز در این توافق باقی خواهیم ماند در غیر این صورت ما دنبال یک مسیر متفاوت خواهیم رفت. منطق ما ساده و صریح است: یا همه از برجام سود خواهند برد یا هیچ کس.

سکوت در برابر تهدید آمریکا علیه دیگر کشورها برای قطع روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران در تضاد آشکار با قوانین بین المللی بوده و صریحا غیر قابل قبول بوده و گزینه ای برای ما به شمار نمی آید.

پیشنهاد ترامپ برای گفتگو با ایران صادقانه یا واقعی نیست. چگونه می توان از صداقت آنها متقاعد بود حال آنکه وزیر خارجه وی لیست بلند بالایی از پیش شرط های توهین آمیز برای مذاکرات مطرح کرده است؟ از آن بدتر، چگونه می توانیم به دولت آمریکا اعتماد کنیم در حالی که رسما تعهدات بین المللی خود را نقض می کند که مهمترین آن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است؟

چگونه ایران و دیگران به آمریکا اعتماد کنند حال آنکه در حال تهدید به مجازات دیگر کشورها برای اجرای همان قطعنامه ای است که از آن حمایت کرده و به آن رای داده است؟ آمریکا به تحریم ها علیه ایران و مردم ایران پناه برده است که به خصوص شامل سخت تر کردن دسترسی مردم عادی به دارو یا محروم کردن آنها از سفری امن با هواپیماهای جدیدی بود که ناوگان ایران آنها را خریداری کرده بود و این تحریم ها کاملا ناعادلانه و غیر قابل قبول است. تظاهر دولت آمریکا در حمایت از مردم ایران توخالی، ریاکارانه و غیر متقاعد کننده است.

من مطمئن هستم که دولت آمریکا یک بار دیگر باید تغییر رویه دهد. صرف نظر از آن، گفتگوهای ما با شرکای تجاریمان به خوبی در حال انجام بوده و نوید دهنده آینده ای روشن برای تراکنش های بین المللی ماست. این کاملا شفاف شده که بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف بوده و از قلدری این کشور خسته شده اند. حتی اگر در کوتاه مدت با چالش هایی در روابط اقتصادی مان مواجه شویم ما همراستا با شرکایمان تلاش خواهیم کرد تا این چالش ها را حل کرده و این روزها نیز خواهند گذشت.

ما به گفتگوها و مذاکرات پایبند هستیم و این دلیل آن بود که وارد مذاکرات درباره موضوع هسته ای شدیم و سرانجام به توافقی دوجانبه و استوار رسیدیم. اثبات نیت های خوب تمام اعضای این توافق به خصوص آمریکا در صداقت و پایبندی کامل به مفاد توافق هست. این موضوع ثبت شده است که در جریان مذاکرات درباره پرونده هسته ای،‌رهبر ما گفت که صداقت دیگر طرف ها مسیر را برای مذاکرات بیشتر درباره منافع دوجانبه هموار خواهد کرد.

رویکرد ناصادقانه آمریکا در قبال اجرای توافق از روز خروج غیر قانونی آن از توافق، عدم صداقت این کشور برای اجرای تعهدات بین المللی‌اش را ثابت کرد.

تاریخ مدرن گواهی می‌دهد که ایران طی 250 سال گذشته در هیچ تهاجم خارجی مشارکت نداشته است اگر چه شدیدا با تهاجم خارجی و مداخله مقابله کرده است. زرادخانه ما صلح است و ما متعهد هستیم که هرگونه اشاره و اقدام صلح‌آمیز حقیقی و صادقانه را پاسخ دهیم. در این زمینه ما متعهد و پایدار هستیم.»

انتهای پیام/

یادداشت حسن روحانی در روزنامه واشنگتن پست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
حالم بد میشه وقتی این ترامپ را میبینم خدا ازش نگذره . باید بره به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
نباید با امریکا مذاکره کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند و نخواهند بود
آخرین اخبار