شیران خراسانی در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قبیله‌گری سیاسی در «نواصولگرایی» بی‌معنا است/احزاب در کشور باید شناسنامه‌دار شوند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که کشور ما در این چند سال دیده، قبیله‌گری سیاسی است.

قبیله‌گری سیاسی در «نواصولگرایی» بی‌معنا است/احزاب در کشور باید شناسنامه‌دار شوندرضا شیران خراسانی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: جریان‌های سیاسی در کشور ما در حال رشد و تکامل هستند و به مرور زمان باید بازنگری کرده و در روش‌ها و شیوه‌های تبیین مسائل خود نوآوری به وجود آورند.

نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جریان‌های سیاسی باید زبان گفتگو را متناسب با رشد جمعیتی کشور بدانند مخصوصا که رشد کشور ما نشان می‌دهد که پنجره جمعیت طلایی داریم و از طرفی رشد تکنولوژی در دنیا باعث شده که امروزه دنیا هم به یک جعبه شیشه‌ای تبدیل شود یعنی کاملا در دنیا همه چیز قابل دیدن و رصد است.

وی افزود: همه این مطالب ما را به این می‌رساند که در گفت‌و‌گوهایمان به گونه‌ای حرکت کنیم که متناسب با این جمعیت باشد؛ جمعیت جدید، هم با سواد است و هم پرسشگر و هم این خواسته را دارند که شفافیت بیشتری در حوزه عملکردی ببینند، بنابراین ما نیازمند به تغییر هستیم.

شیران خراسانی بیان داشت: ما از اصول یک سری روش‌ها را می‌گیریم، اصول یک بخش کلی است، اما در روش‌ها باید تجدید نظر شود لذا در اصولگرایی موضوع مهم این است که از مدل‌های قدیمی دست برداریم و به شیوه‌های جدید بپردازیم و باید ساختار متناسب با این بحث‌ها را هم تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه احزاب در کشور ما نهادینه نشدند، ابراز کرد: باید به سمتی برویم که جریان‌های سیاسی را نهادینه کنیم و اینکه آن‌ها شناسنامه دار شوند و باید در مقابل اعمالشان در مدت زمانی که مسئولیت دارند پاسخگو باشند.

شیران خراسانی بیان کرد: همه جریان‌های سیاسی باید به این مدل برسند که باید پاسخگو باشند و در حقیقت در یک مدار کاملا معینی، مردم سالاری دینی به معنی واقعی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه شاخصه‌های نواصولگرایی را چطور تبیین می‌کنید، ابراز کرد: شاخصه‌های نواصولگرایی را مقام معظم رهبری تحت عنوان جوان مؤمن انقلابی بیان کردند؛ شاخصه‌هایی که بر مدار ایمان به خداوند متعال و توکل به خداوند متعال و بر اساس عقلانیت و تجربه و کارآمدی و ارزش مداری حرکت کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در نواصولگرایی چیزی به نام قبیله‌گری سیاسی بی‌معنا است و متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که کشور ما در این چند سال دیده، قبیله‌گری سیاسی است.

وی تبیین کرد: قبیله‌گری به این معنا که در گذشته در یک مقطعی دادرسی‌ها، دادرسی‌های قبیله‌گری بود؛ یعنی اگر از یک قبیله‌ای کسی کشته می‌شد آن قبیله از قبیله طرف مقابل هر کسی را می‌کشت، می‌خواهد مقصر باشد یا مقصر نباشد.

شیران خراسانی گفت: قبیله‌گری سیاسی هم در معنای عام آن به این معناست که اگر یک قبیله حاکم می‌شد از قبیله مقابل همه را سلب اختیار می‌کرد خواه مدیر قوی و توانمندی باشد، خواه نباشد؛ این قبیله‌گری سیاسی باید در نواصولگرایی بی معنا شود و بر مدار شاخص‌های درست مدیریتی قدرت توزیع شود.

وی ادامه داد: توزیع قدرت در کشور متأسفانه نامتوازن است و توزیع ثروت هم نامتوازن و این مهم باعث شده که در توسعه پایدار بر مبنای عدالت به شدت با مشکل مواجه شویم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امروزه در حوزه مدل‌های اقتصادی، کاملا مدل‌های اقتصادی را پیش بردیم که شکاف طبقاتی بسیار وسیعی در طبقات بالای اجتماعی و طبقات کم درآمد ایجاد شده به گونه‌ایی که متوسط این اختلاف درآمد و طبقات ۱۷ برابر است و این خیلی فاجعه آمیز است.

وی یادآور شد: قطعا در نواصولگرایی باید به توزیع قدرت و توزیع ثروت بر مدار عدالت برگردیم که نیازمند هستیم ساختار‌های کشور را در این قضیه به این سمت ببریم و تغییراتی هم به امید خدا در ساختار ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار