مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین گفت:متوسط تولید روناس 6 تن در هکتار است که سطح زیرکشت آن به دلیل افزایش قیمت نسبت به سال‌های قبل در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمدرضا باقریان  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین اظهار داشت: سطح زیر کشت روناس در این شهرستان حدود 32 هکتار و با متوسط تولید 6 تن در هکتار است که سطح زیرکشت آن به دلیل افزایش قیمت نسبت به سال‌های قبل در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ریشه روناس پس از برداشت، خشک شدن، ساییدن و جداسازی پوسته از مغز، به درجات 3،2،1 طبقه‌بندی شده که درجه یک آن به دلیل وجود رنگ ثابت و روشن، از قیمت بالاتری برخوردار است.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین خاطرنشان کرد: روناس گیاهی چند ساله و صنعتی است که به دلیل وجود رنگدانه‌ای به نام آلیزارین در ریشه آن از قدیم مورد توجه صنایع نساجی و قالیبافی داخل کشور بوده است.

وی افزود: در استان اصفهان نیز در شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک، به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مناسب آب، خاک و کشت، بیش‌ترین میزان تولید روناس استان صورت می‌گیرد.

باقریان تصریح کرد: 70درصد محصول تولیدی روناس در داخل کشور به مصرف صنایع رنگرزی رسیده و بقیه آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود، فرانسه، آلمان، چین، ژاپن، هند و امارات عمده واردکنندگان روناس کشور هستند.وی اضافه کرد: از روناس علاوه بر صنایع رنگرزی در صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی نیز استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نایین تاکید کرد: ازبرگ گیاه روناس به عنوان علوفه استفاده می‌شود و از بذرهای آن به دلیل وجود یک ماده رنگی به نام آلیزارین در تولید رنگ به ویژه رنگ‌های قالیبافی یا رنگ مو استفاده می‌شود، آلیزارین به رنگ قرمز لاکی فرش حالت براقی می‌دهد و بنابراین در صنعت فرش از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: روناس همچنین خاصیت سنگ شکن در مبتلایان به سنگ کلیه، بازکننده گرفتگی‌ها در بدن، رفع درد سیاتیک و تسریع درمان استخوان شکسته را دارد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.