عابدینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تغییر حضور نظامی به جنگ نیابتی تنها دستاورد ترامپ در منطقه بود

کارشناس سیاست خارجی گفت:ترامپ در غرب آسیا دستاوردی نداشت و تنها حضور نظامی آمریکا در منطقه را به جنگ نیابتی تبدیل کرد.

تغییر حضور نظامی به جنگ نیابتی تنها دستاورد ترامپ در منطقه بودبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، 17 سال حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه، علاوه بر هزاران نفر کشته، 7 ترلیون دلار هزینه هم بر روی دست این کشور باقی گذاشته است. چندی پیش ترامپ اظهار کرد که حضور ایالات متحده در خاورمیانه هیچ دست آوردی برای این کشور نداشته است. به عقیده ی برخی کارشناسان، این حرف بخاطر ناراحتی از کشته شدن افراد غرب آسیا و یا ویران شدن کشورهایشان نیست و فقط ناشی از عقیده های نژاد پرستانه وی است.

حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا دست آوردی جز مرگ، ویرانی و هزینه های گزاف نداشته، گفت: سیاست مداران آمریکا کسانی هستند که در چهار چوب منافع حزبی، فردی و ملی خود تصمیم گیری می کنند و برای منافع ملی سایر کشورها، امنیت و صلح جهانی اهمیتی قائل نیستند؛ بنابراین حتی بیان اینکه ما در منطقه دست آوردی نداشتیم، یک موضوع کاملا نژاد پرستانه است.

وی افزود: این موضوع نداشتن دست آورد آمریکا در منطقه غرب آسیا به قیمت جان باختن صدها هزار نفر از مردم عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، یمن، لیبی و سایر کشورها تمام شده است. اینکه آنها دنیا را صرفا بر اساس هزینه های مادی خود می سنجند و اینکه ادعا می کنند هزینه های جنگ را از سوی مالیات دهندگان آمریکا تامین کرده اند، یک منطق نژاد پرستانه و غیر قابل توجیه است؛ زیرا واشنکتن هزینه ها را در زمینه ی انجام جنایت، نا آرامی و به خاک و خون کشیدن منطقه طرف کرده  و تنها دلیلی که باعث شده دست آورد نداشته باشند، مقاومت اسلام است.

عابدینی با اشاره به اینکه تنها موضوع مهم برای مردم خاورمیانه، امنیت این منطقه است، تصریح کرد: این موضوع که نیروهای بیگانه در این منطقه دست آورد نداشتند درست است، نباید هم داشته باشند؛ زیرا مطعلق به این ناحیه نیستند.

این کارشناس سیاست خارجی، با بیان اینکه تاکنون حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا برای امنیت منطقه مانند دو لبه یک قیچی عمل کرده اند، گفت:  در دوران ریاست جمهوری اوباما که حزب دموکرات بر سر کار بود، ترامپ وعده ی کاهش نیروهای نظامی خود در منطقه غرب آسیا را داده بود که به آن عمل کرد، اما تنها دلیلش به بن بست خوردن سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه بود نه نگرانی از صدماتی که به مردم منطقه زده اند.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه آمریکا تعداد نیروهای خود در خاورمیانه را کم کرده است، اما کمک هایش به گروهک های تکفیری را نه تنها کاهش نداده، بلکه افزایش هم داده است. در واقع آمریکا به نوعی جنگ های نیابتی را جایگزین حضور مستقیم خود در خاورمیانه کرده است؛ بنابراین سیاست های آمریکا از حالتی به حالت دیگر، تغییر می کند؛ یعنی با وجود اینکه از تعداد نیروهای نظامی در منطقه غرب آسیا کم شده، اما از طریق گروه های تکفیری و یا کشورهای مرتجع منطقه،  قتل و جنایت چه با حضور نیروهای نظامی آمریکا و چه با حضور عوامل تروریستی همچنان ادامه دارد .

عابدینی در مورد دلایل خروج نسبی نیروهای نظامی آمریکا از منطقه خاورمیانه، توضیح داد: ایالات متحده به این نتیجه رسید که به دلیل هزینه های گزاف و تلفات انسانی ای که برای حضور در این منطقه متحمل شده، این عملیات کارایی ندارد؛ به همین دلیل تصمیم دارد از شیوه جنگ های نیابتی و با استفاده از تفرقه افکنی میان کشورهای غرب آسیا، به جای حضور مستقیم نظامی استفاده کند و در حقیقت جایگزینی جنگ های نیابتی به جای حضور نظامی مستقیم دستاورد ترامپ بوده است .

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه گفت:  ما امروزه شاهد درگیری هایی مانند نزاع های مذهبی 1618 (جنگ های پروتستان ها و کاتولیک ها) در منطقه هستیم. امروزه در اتاق های فکر آمریکا، تقشه ی تفرقه افکنی بین نژادها، گروه ها و اقوام مختلف منطقه غرب آسیا کشیده می شود. هدف آمریکا در ابتدا ایجاد شکاف در امت اسلام و پس از آن، توجیه حضور خود در منطقه است. البته این کار را برای دوستی با مردم خاورمیانه انجام نمی دهند، بلکه می خواهند از مسیر کم هزینه تری به دنبال اهداف خود باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستیابی آمریکا به اهدافش در غرب آسیا به دلیل مقاومت ملت ها و گروه های اسلامی امکان پذیر نیست و آنها ناچا می شوند به خاطر فشارهایی که بر اقتصاد، سیاست و حوزه نظامی ایالات متحده وارد می شود، روش های جدیدی را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
احسن به این تحلیل گر سیاسی حقا که درست گفتید.
آخرین اخبار