یک پایگاه نظامی آمریکایی اذعان کرد؛

دخالت مستقیم آمریکا در کشتار یمنی‌ها با تأمین سوخت جنگنده‌های سعودی

پایگاه اینترنتی آمریکایی «میلیتری دات کام» در گزارشی به بررسی حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن پرداخت.

تغذیه جنگنده‌های متجاوز سعودی از سوخت‌های آمریکاییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی آمریکایی «میلیتری دات کام» که اخبار مربوط به قوای نظامی این کشور را منتشر می کند، نوشت: از ابتدای جنگ یمن تاکنون، هواپیماهای سوخت‎رسان نیروی هوایی آمریکا بیش از 92 میلیون پوند (42 میلیون کیلوگرم) سوخت هواپیما را در هوا به جنگنده‎های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی رسانده‎اند و این روند همچنان ادامه دارد.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: نیروی هوایی آمریکا کماکان عملیات سوخت‎رسانی هوایی خود را بر فراز شاخ آفریقا به جت‎های جنگنده ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی که اهداف جنبش انصارالله را در یمن هدف قرار می دهند، به طور مستمر پیگیری می‎کند. این در حالی است که قانونگذاران آمریکایی در حال آماده کردن خود برای صدور قطعنامه‎ای هستند که به کمک های هوایی آمریکا به جنگنده های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی خاتمه دهد.

در این گزارش آمده است: گزارش ها حاکی از آن است که از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015 میلادی، تا تاریخ 31 اوت 2018 (9 شهریور 1397)، هواپیماهای سوخت‎رسان نیروی هوایی آمریکا 2919 سورتی (پرواز جنگی) انجام داده و در مجموع 92/3 میلیون پوند (حدود 42 هزار تن) سوخت هواپیما را به جنگنده های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در این منطقه‎ی عملیاتی رسانده است. در هر پرواز هواپیماهای بزرگ سوخت‎رسان آمریکایی، ممکن است چندین عملیات سوخت رسانی هوایی انجام شود. از آوریل 2015 تاکنون، در مجموع هواپیماهای سوخت رسان «کِی سی-135 استارتوتانکر» ساخت شرکت بوئینگ و «کِی سی-10 اِکستندِر» ساخت شرکت مکدانل داگلاس آمریکا در 12102 عملیات سوخت رسانی هوایی شرکت کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش وبگاه میلیتری دات کام آمده است: ماه گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد جنگنده های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی از برخی انواع بمب های ساخت شرکت های اسلحه سازی آمریکایی، مانند شرکت لاکهید مارتین، برای حمله به اهداف مورد نظرشان در یمن استفاده می کنند. به عنوان مثال، شبکه سی ان ان در گزارش تحقیقاتی خود برملا ساخت که بمب پرتاب شده روی یک دستگاه اتوبوس مدرسه در یمن که منجر به شهید شدن 40 کودک در تاریخ 9 اوت شد، از نوع «لاکهید اِم کِی-82» بوده است. مقامات شرکت لاکهید مارتین به سؤال خبرنگار وبگاه میلیتری دات کام در این خصوص که آیا قانونگذاران آمریکایی پس از انتشار گزارش تحقیقاتی یاد شده از سوی شبکه سی ان ان بر این شرکت اسلحه‌سازی فشار نیاروده‌اند، هیچ پاسخی ندادند و صرفاً وبگاه میلیتری دات کام را به وزارت دفاع آمریکا ارجاع دادند تا مگر بتواند پاسخ سؤالات خود را از مقامات این وزارتخانه دریافت کند. در عین حال، فرانک سَنت جان، معاون مدیر اجرایی بخش موشک و کنترل آتش شرکت لاکهید مارتین، طی مصاحبه ای در کنفرانس سالانهِ «هوا، فضا و سایبرِ» انجمن نیروی هوایی آمریکا که هفته گذشته برگزار شد، به طور کلی گفت: «تمرکز ما همواره بر حمایت از مشتریان وزارت دفاع (از جمله عربستان سعودی) بوده است. ما صرفاً از آنان حمایت می کنیم (تمام مسئولیت‎ها متوجه وزارت دفاع است) و این روند تغییر نکرده است (اگر وزارت دفاع آمریکا دستور دهد ما سلاح های خود را در اختیار متقاضایان خریداری تسلیحات آمریکایی قرار می‎دهیم).

این منبع افزود: پس از حمله هوایی جنگنده های ائتلاف در سال 2016 به یک مراسم خاکسپاری در صنعاء که منجر به شهید شدن 150 غیرنظامی یمنی شد، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، فروش سلاح های تهاجمی آمریکایی را که دارای قابلیت هدایت‎پذیری دقیق هستند، به عربستان سعودی متوقف کرد. این در حالی است که در سال 2017، دولت ترامپ این ممنوعیت را لغو کرد و فروش این نوع تسلیحات آمریکایی را به عربستان سعودی ازسرگرفت.

نویسنده این گزارش اضافه کرد: در عین حال، اخیراً قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند تلاش دارند قطعنامه قدرت‎های جنگی را که در سال 1973 در کنگره به تصویب رسیده بود، بار دیگر در کنگره مطرح کنند و آن را به تصویب برسانند که در این صورت، (دولت) آمریکا مجبور خواهد شد، ظرف 30 روز پس از تصویب این قطعنامه، هرگونه مداخله خود را در درگیری‎های ایجاد شده در یمن از سوی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی متوقف کند. البته اعضای کنگره مجاز هستند در صورتی که بخواهند، مفاد این قطعنامه را تغییر دهند و مثلاً مدت 30 روزه را برای قطع مداخلات نظامی آمریکا در جنگ عربستان سعودی در یمن، کمتر یا بیشتر کنند. پیشنهادات مشابهی قبلاً از سوی برخی از اعضای کنگره در خصوص لزوم توقف فروش سلاح های آمریکایی به عربستان سعودی یا قطع مداخلات آمریکا در عملیات ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن مطرح شده بود، که مورد تصویب کنگره قرار نگرفت (لذا این قطعنامه نیز شاید در کنگره رأی نیاورد).

انتهای پیام/

تغذیه جنگنده‌های متجاوز سعودی از سوخت‌های آمریکایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
تامین سوخت! چه ربطی دارد
آخرین اخبار