یادداشت/حمیدرضا آصفی

نطق روحانی شوی ترامپ!

نطق روحانی شوی ترامپ!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه ایران در یادداشتی از حمیدرضا آصفی نوشت:

سفر آقای روحانی رئیس جمهوری کشورمان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در برهه بسیار حساس بین‌المللی و در شرایط خاص منطقه صورت گرفت. این سفر علاوه بر دیدارهای مهم دوجانبه که با برخی از سران کشورهای مختلف صورت گرفت، امکانی را فراهم ساخت تا با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی و حضور در جمع خبرنگاران و همچنین مصاحبه‌های اختصاصی، فضای بهتری را برای جمهوری اسلامی ایران نزد افکار عمومی، چه در امریکا و چه در جهان فراهم کند.
ترامپ و دوستان تندروی او در امریکا و چند کشور خرده پا که تنها متحدان باقی مانده برایش هستند، تلاش دارند با پمپاژ دروغ و نفرت پراکنی، چهره دیگری از جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهند. نقطه اوج سفر دکتر روحانی، سخنرانی دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل بود که با استقبال و همدلی حاضران در جلسه همراه بود، برخلاف سخنرانی از روی نخوت و تکبر ترامپ که با هر چیز و هرکس ساز مخالفت داشت. سخنرانی ترامپ به قدری متوهمانه بود که خنده حضار را نیز به گونه‌ای به همراه داشت تا جایی که ترامپ سعی کرد به گونه‌ای از کنار آن بگذرد.

درحالی که ترامپ با به زیر سؤال بردن نهادهای بین‌المللی و تعیین تکلیف کردن برای کشورها و سازمان‌ها اعم از سیاسی و اقتصادی تلاش داشت امریکا و دولت خود را تافته جدابافته‌ای قلمداد کند، سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان متوازن، جامع و با هدف ایجاد همکاری بین‌المللی و مقابله با یکجانبه گرایی، سیاست زورگویانه بود.

آنچه تاکنون در میان نطق سخنرانان، نوعی مخالفت با سیاست‌های امریکا بوده است. ترامپ در سخنرانی خود هیچ موضوع جدیدی را طرح نکرد و آنچه درباره جمهوری اسلامی ایران گفت، اگرچه در ظاهر تند و تهاجمی می‌نمود، اما مجموعه‌ای از مواضع تکراری، بی اساس و مغرضانه دولت امریکا از بدو پیروزی انقلاب تاکنون بوده است که بدون انطباق با واقعیت‌های کنونی جهان صرفاً برای خالی نبودن عریضه و ایجاد فشار مطرح شد. درحالی که روحانی با اشاره دقیق به تحولات بین‌المللی، مشکلات و معضلات منطقه‌ای و بویژه اصلی‌ترین مشکل جهان اسلام و بلکه دنیای امروز یعنی فلسطین، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را موشکافانه تبیین کرد.

انتظار می‌رود سخنرانی جامع و مقتدرانه دکتر روحانی از تریبون سازمان ملل که پرمخاطب‌ترین تریبون سیاسی دنیا است، در کنار دیدارهای دوجانبه، استفاده از رسانه‌ها و گروه‌های مرجع، جمهوری اسلامی ایران را در موقعیت برتری قرار دهد. بویژه آنکه از این سفر برای ایجاد همگرایی در میان کشورهای مستقل، دوستان جمهوری اسلامی ایران و مخالفان سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا، به نحو شایسته‌ای استفاده شد.

دکتر روحانی با استفاده از تریبون سازمان ملل به ترامپ یادآور شد که بیش و پیش از آنکه به فکر شوی سیاسی و شعبده بازی‌های بلااثر باشد، برای آنکه اظهاراتش جدی گرفته شود، باید با صداقت و صراحت از فریبکاری و پیمان شکنی دست بردارد. در چنین صورتی لازم نیست با اظهارات متناقض درخواست مذاکره نماید. البته بعید به نظر می‌رسد که ترامپ روش غلط و خطاهای سیاسی خود را اصلاح کند و صادقانه با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند.

منبع: ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار