ترامپ: هر کشوری که در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد با پاسخ ما مواجه خواهد شد/ دفاع جانانه بولیوی از ایران در نشست شورای امنیت

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت تهدید کرد نقض‌کنندگان تحریم‌های ایران با پاسخ واشنگتن مواجه می‌شوند.

ترامپ: هر کشوری که در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد با پاسخ ما مواجه خواهد شد/ دفاع جانانه بولیوی از ایران در نشست شورای امنیتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برگزار شد. آمریکا این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد و ترامپ به عنوان رئیس این شورا در جلسه حضور یافت و نیکی هیلی، مایک پمپئو و جان بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا را در این نشست همراهی کردند.

هشدار ترامپ درباره نقض تحریم‌های ایران
دونالد ترامپ در سخنرانی خود در ابتدای این نشست گفت: «امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا در مورد اشاعه تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای صحبت کنیم. ما در سال گذشته دو بار به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی انجام دادیم.» او در ادامه نوک پیکان حملات خود را به سمت کشورمان برد و مدعی شد ایران در حال اشاعه موشک‌های خود در سراسر خاورمیانه است و از تروریسم حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش با تکرار مواضع خصمانه خود در قبال کشورمان گفت: نباید به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای داد. به همین خاطر بود که من از توافق هسته‌ای فاجعه بار با ایران خارج شدم.

ترامپ همچنین تهدید کرد «هر کشوری که در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد با پاسخ ما مواجه خواهد شد.»

او در عین حال، در اظهاراتی غیرمنتظره گفت: «از ایران، روسیه و سوریه تشکر می‌کنم که به درخواست من (!) از حمله به ادلب صرف‌نظر کردند. امیدوارم این خویشتن‌داری ادامه پیدا کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: چین به دنبال دخالت در انتخابات آمریکاست، چون من تنها رئیس جمهوری هستم که تجارت بی‌رویه با این کشور را به چالش کشیدم.

ترامپ درباره موضوع کره شمالی نیز اعلام کرد: «ما در حال مذاکره با کره شمالی هستیم اما تا غیرهسته‌ای شدن کامل کره شمالی باید تحریم‌ها علیه این کشور ادامه پیدا کند.» او همچنین رعایت سفت و سخت تحریم‌های سازمان ملل بر ضد کره شمالی را خواستار شد.


بیشتر بخوانید: تیر ترامپ در نشست شورای امنیت به سنگ خورد


اعلام مخالفت مکرون با رویکرد آمریکا در قبال برجام 
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به عنوان سخنران اول پس از ترامپ با انتقاد ضمنی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد: برجام یک توافق کامل نیست، اما همین توافق برای امنیت جهان مهم است و همه باید آن را اجرا کنند.

او در ادامه اذعان کرد: با وجود اقدامات آمریکا، ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است. همه ما می‌خواهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و در برخی موضوعات با آمریکا هم‌عقیده‌ایم، اما با رویکرد رئیس جمهور آمریکا درباره برجام موافق نیستیم.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: ما باید در چارچوب مذاکراتمان پس از انقضای برجام به مسائل دیگر بپردازیم.

مکرون اضافه کرد: ما همه باید برای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی با یکدیگر متحد باشیم. ما باید برای مقابله با سلاح‌های خاص همصدا شویم.

او در ادامه اظهاراتش گفت: ما باید از هم اکنون جلوی انتقال موشک و سلاح‌های کشتار جمعی به تروریست‌ها را بگیریم. خطر تروریسم در جهان کم نشده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت: ما از تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با تسلیحات میکروبی، هسته‌ای و شیمیایی حمایت می‌کنیم.

تشکر لهستان از نظارت آژانس بین المللی انرژی بر برنامه هسته‌ای ایران
آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، نیز در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: وضع امنیتی کنونی جهانی و منطقه‌ای امیدوارکننده نیست. همه ما امیدواریم سلا‌حهای شیمیایی کاملا حذف شود. 

او افزود: روند زدودن سلاح‌های هسته‌ای از شبه جزیره کره امیدوارکننده است. رئیس جمهور لهستان در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: از نظارت آژانس بین المللی انرژی بر برنامه هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم.

دفاع جانانه بولیوی از ایران در حضور ترامپ
اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، در این نشست با انتقاد از مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت: «امروز در اینجا درباره ایران صحبت شد. ابتدا باید بگویم که در سال ۱۹۵۳ آمریکا علیه دولتی که سعی داشت نفت را در ایران ملی کند، کودتا کرد و اکنون که ایران دوباره کنترل منابعش را در دست گرفته، آمریکا دوباره فشار‌های خود را به این کشور آغاز کرده است.» مورالس تاکید کرد که آمریکا برای فشار به ایران پشت مسائل دیگر پنهان شده است.

او در ادامه یادآور شد: آمریکا بر اساس دروغی که به مردم جهان گفته شد، به عراق حمله کرد و جنگی را به راه انداخت که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.

رئیس جمهور بولیوی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: جنگ سوریه که بیش از نیم میلیون نفر در آن کشته شده اند نیز نتیجه مستقیم حمایت مالی و تسلیحاتی [آمریکا] از تروریست‌هاست.

مورالس سپس خطاب به ترامپ تاکید کرد: اگر آمریکا به دنبال دموکراسی بود از دیکتاتور‌ها حمایت نمی‌کرد و اگر به دنبال عدالت در کشور‌های دیگر بود قوانین بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذاشت.

او در پایان ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام از انگلیس، آلمان و فرانسه خواست که در برجام باقی بمانند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

ابراز تاسف پرو از خروج آمریکا از برجام
مارتین ویسکارا، رئیس جمهور پرو، نیز در اظهارات خود در این نشست با ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گفت امنیت جهان از طریق مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بدست می‌آید.

تاکید نخست‌وزیر انگلیس بر پایبندی کامل ایران به برجام
ترزا می، نخست‌‌وزیر انگلیس هم در این نشست گفت: ما در طول سال‌های گذشته از طریق پیمان‌هایی چون NPT به موفقیت‌های زیادی در زمینه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی دست یافته‌ایم. 

وی در ادامه گفت "ما با برجام به بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست یافتیم" و سپس اذعان کرد: ایران به تمام تعهداتش در برجام پایبند بوده و امیدواریم این پایبندی ادامه پیدا کند.

نخست وزیر انگلیس در عین حال مدعی شد اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باعث نگرانی این کشور است.

او در ادامه افزود: اگر نتوانیم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کنیم، این مساله پیامد‌های زیادی در آینده به همراه خواهد داشت.

ترزا می همچنین ادعا کرد: روسیه تاکنون نگذاشته ما در شورای امنیت به راه‌حلی برای جلوگیری از سلاح‌های شیمیایی در سوریه دست پیدا کنیم.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ضمن متهم کردن مسکو به حمله شیمیایی به چند شهروند روس‌تبار در انگلیس گفت: روسیه قانون عدم اشاعه را زیر پا گذاشته است. ما از این کشور می‌خواهیم نشان دهد که به NPT پایبند است.

ترزا می در پایان گفت: ما نمی‌توانیم قوانین بین‌المللی که امنیت ما را تامین می‌کند، کنار بگذاریم. انگلیس در زمینه عدم اشاعه همکاری خود را با آمریکا ادامه خواهد داد.

درخواست کویت از رژیم صهیونیستی برای امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای
در همین حال، نماینده کویت در نشست شورای امنیت با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی گفت: استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به معنای زیر پا گذاشتن صلح و امنیت در جهان است. با وجود اینکه قوانین زیادی در این زمینه وجود دارند ما شاهد استفاده از تسلیحات کشتار جمعی توسط برخی کشور‌ها و گروه‌ها بوده‌ایم.

او سپس با متهم کردن ایران به انتقال موشک به یمن افزود: «کویت حملات موشکی که پادشاهی عربستان را هدف قرار می‌دهند، محکوم می‌کند. ما آمادگی داریم برای پایان دادن به این حملات همکاری لازم را داشته باشیم.»

نماینده کویت همچنین مدعی شد: «با وجود اینکه ایران همچنان در حال اجرای مفاد برجام است و آژانس هم تایید می‌کند که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده است اما ما نگران اقدامات منطقه‌ای این کشور و دخالت در امور همسایگان هستیم.»

او در پایان تاکید کرد: «ما از همه می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را در رابطه با قوانین بین‌المللی به دوش بکشند. ما از اسرائیل هم می‌خواهیم که فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس قرار دهد و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا کند.»

انتقاد چین از اعمال فشار برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با ایران
نماینده چین در نشست شورای امنیت در ابتدا گفت: چین خواستار تقویت نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است. همه ما باید از این قوانین جهان‌شمول حمایت کنیم. پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای باید به طور کامل و توسط همه اجرا شود؛ نباید با آن برخورد دوگانه یا سلیقه‌ای صورت گیرد.

او در ادامه اظهارات خود افزود: «توافق هسته‌ای با ایران نتیجه تلاش‌های گسترده جامعه بین‌الملل است. هیچ توافقی کامل نیست، اما در هر حال این توافق توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است. چین از ایران می‌خواهد که به برجام پایبند بماند و به طور همزمان خواستار عدم اعمال فشار برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است. همه کشور‌ها باید این اجازه را داشته باشند که با ایران روابط تجاری داشته باشند.»

نماینده چین همچنین در واکنش به اتهام ترامپ درباره دخالت پکن در انتخابات آمریکا گفت: «چین به تمامی قوانین بین‌المللی پایبند است و عدم دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر در چین یک سنت است. پکن اتهام دخالت در دیگر کشور‌ها را قبول ندارد.»

روسیه خواستار حفظ و تداوم اجرای برجام شد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع عدم اشاعه گفت: «خروج آمریکا از برجام یک خطر بزرگ برای نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است. ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را تایید کرده است.»

لاوروف افزود: «روسیه خواستار حفظ و تداوم اجرای برجام است و از دست رفتن آن را خطر بزرگی برای امنیت جهان می‌داند.»

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «برخی دولت‌های غربی اتهامات بی‌پایه‌ای را علیه روسیه و سوریه وارد می‌کنند. این اتهامات مانع از رسیدن به راه‌حل صلح است. سوریه تمام سلاح‌های شیمیایی خود را از بین برده است، اما می‌بینیم که تروریست‌ها در سوریه در حال ساخت تسلیحات شیمیایی هستند.»

حمایت سوئد و هلند از برجام
مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز در این نشست با دفاع از برجام گفت: توافق هسته‌ای با ایران دستاوردی تاریخی و نتیجه سال‌ها دیپلماسی است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وزیر امور خارجه سوئد تصریح کرد کشورش در کنار اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی، که آمریکا از آن خارج شده است، حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر هلند هم گفت: ایران به اجرای توافق هسته‌ای پایبند بوده و هلند تا زمان پایبندی ایران به این توافق به اجرای آن ادامه خواهد داد.

واکنش ظریف به نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ در توئیتی نوشت: «بار دیگر آمریکا از جلسه شورای امنیت سوء استفاده کرد تا ببیند که با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا چقدر منزوی شده است. آمریکا کی می‌خواهد عبرت بگیرد؟»

انتهای پیام/

برگزاری نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ درباره ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
امید روشن
۰۰:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
درخواست از رژیم صهیونیستی برای امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای
وزارت خارجه یک کنفرانس بین المللی و نشست در تهران از همه کشورهای منطقه خاورمیانه ، کشورهای اسیای شرقی ،کشورهای افریقایی ، اتحادیه اروپا ، روس و چین برای یک توافق نامه جهت خنثی کردن کلاهک های اتمی اسرائیل و منع گسترش تسلیحات هسته ای اسرائیل به عمل اورده وبه شورای امنیت سازمان ملل بدهد. عواقب تخریبی استفاده اسرائیل از این سلاح ها متوجه همه این کشورهاست
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۲:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
شورای امنیت آمریکا .!همه این سازمانهابرای تحت فشارقرادان کشورهاست
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۲۲:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هر چی کره شمالی تحقیرش کرد میخواد سر ایران در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آمریکا فروپاشی می شود و ایران می ماند
Netherlands
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آمریکا غلط کرده آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
#ترامپ دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
گل افشان
۲۰:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
با سلام
انسانها باید از خداوند حساب ببرند و هدفشان کسب رضایتمندی خدا و بندگی خدا نمودن باشد، استکبار جهانی نمی تواند جهانیان را از وظیفه بندگی خداوند باز دارد. نصر من الله و فتحا قریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ترامپ ملعون
Iran (Islamic Republic of)
عجبا
۱۹:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
من از آدم قلدر در هر جای دنیا بدم میاد!
Iran (Islamic Republic of)
sardar
۱۹:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
وقتی آقای روحانی با نخست وزیر انگلیس دیدار می کرد آیا گفت این سران الاحواز که تو کشور شمان رو تحویل بدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
لعنت خدا بر ترامپ ملعون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هرچی میخواد بذار بگه ماکه دیگه سیب زمینی هم نمی توانیم بخریم سو تغذیه گرفتیم
France
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دلار شده 19 تومن
آخرین اخبار