سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد؛

مسمومیت ۴۶۰ نفر به دلیل مصرف الکل/ هر مشکلی در نظام سلامت را به وزیر ربط می‌دهند/ آب شرب تهران از سالم‌ترین آب‌هاست/ پزشکان ایرانی کیفیت داروهای داخلی را قبول ندارند

فوت 42 نفر در اثر مصرف الکل / مصرف الکل بیماری‌های سل، ایدز و سرطان را تشدید می‌کند / سرانه 6.4 لیتری مصرف در دنیاحریرچی گفت: از ۱۶ شهریور ماه تا به امروز، بر اثر مصرف الکل ۴۶۰ نفر مسموم، ۴۲ نفر فوت و ۱۶ نفر نابینا شده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی که در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: مصرف الکل سبب بروز بیش از 200 بیماری، اختلالات روانپزشکی و عصبی ایجاد می‌کند و سیستم ایمنی را دچار مشکل جدی می‌کند.

عوارض مصرف الکل

وی ادامه داد: مصرف الکل آسیب‌رسان، اعتیاد آور و  در افراد وابستگی ایجاد می‌کند و نقش مستقلی در ایجاد افسردگی و بروز بیماری‌های گوارشی دارد.

حریرچی عنوان کرد: مصرف الکل باعث بروز بیماری‌های گوارشی و سبب ایجاد سرطان‌های لوزالمعده و التهاب لوزالمعده می‌شود و باعث بروز سرطان‌های دیگری مانند حنجره، روده بزرگ، کبد و در طولانی مدت باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سکته‌ها می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف الکل سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد و عارضه دیابت را تشدید می‌کند، ادامه داد: مصرف الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف و باعث تشدید بیماری سل، ذات‌الریه، وقوع ایدز و افسردگی می‌شود و مصرف الکل خشونت، نزاع، همسر آزاری، کتک زدن فرزند، آسیب رساندن به دیگران به صورت عمد و یا غیر عمد می‌شود.

آمار جهانی مصرف الکل در یک سال

وی ادامه داد: 57 درصد از مردم بالای 15 سال طی یک سال مصرف الکل را تجربه نکرده‌اند و به تبع 43 درصد و به عبارتی 2.3 میلیارد نفر از  جمعیت جهان سابقه مصرف الکل را در یک سال داشته‌اند.

حریرچی با اشاره به اینکه سرانه مصرف الکل در سال 2005 به ازای هر  فرد بالغ 5.5 لیتر و در سال 2010 این میزان 6.4 لیتر رسیده است افزود: سرانه مصرف الکل در سال 2016، 6.4 لیتر است و متأسفانه مردم دنیا 32.8 گرم الکل خالصمصرف می‌کنند.

اروپایی‌ها بالاترین سرانه مصرف الکل را دارند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بالاترین مصرف سرانه الکل در بین کشورهای اروپایی است افزود: 22.6 مردم بالغ دنیا تا قبل از سال 2016 حداقل یک بار در ماه الکل خالص مصرف کردند که این آمار برای 2016، 18.2 است.

وی با اشاره به اینکه معمولا یک چهارم مصرف الکل در جایی به ثبت نمی‌رسد، افزود: در سال 2016 مصرف الکل عامل خطر اصلی مرگ 3 میلیون نفر بوده است و این مسئله باعث از دست رفتن 132 میلیون سال زندگی است.

حریرچی با اشاره به اینکه 5.3 مرگ‌ها در دنیا به علت مصرف الکل است اضافه کرد: مصرف الکل بیشتر از بیماری‌های سل، دیابت مرگ و  میر دارد به طوری که 26.7 درصد مرگ ناشی از مصرف الکل مربوط به حوادث و صدمات و 23.3 در صد مربوط به بیماری‌های گوارشی، 19 درصد قلبی عروقی، 12.9 درصد بیماری‌های عفونی و 12.6 درصد مربوط به انواع سرطان است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال 2016، 7.2 درصد از مرگ‌‌های زودرس به دلیل مصرف الکل بوده که این آمار در افراد بین 20 تا 40 ساله 13.2 درصد است.

وی ادامه داد: مصرف الکل در ایران نسبتا پایین  است که این مسئله به دلیل ملاحظات فرهنگی بوده و محدودیت‌هایی را برای پرسشگری سازمان آمارگیر ایجاد کرده است.

حریرچی ادامه داد: 4.9 درصد از افراد بالای 18 سال سابقه یک بار مصرف الکل در سال تجربه کرده‌اند و 8.8 درصد از مردم  بالای 18 سال مصرف الکل را یکبار در طول عمر خود نیز تجربه کرده‌اند.

نرخ مصرف الکل در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 5.5 درصد از جمعیت سنی بین 15 تا 64 سال مصرف الکل را تجربه کردند، افزود: 2.79 درصد کل مردم ایران سابقه یکبار مصرف الکل را در طول عمر خود داشته‌اند که در این میان 623 هزار نفر عادت به مصرف الکل دارند و همچنین مصرف الکل در مردان بین 20 تا 29 سال، افراد مجرد، افراد دارای تحصیلات متوسطه و بالاتر، شاغلین و ساکنین شهرها بیشتر است و کسانی که از وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهتری برخوردار بوده مصرف الکل در بین آن‌ها نیز بالاتر است.

وی ادامه داد: امروزه زیر یک درصد از افراد بالای 17 سال دچار اختلال مصرف الکل هستند که سوء مصرف و وابستگی از دیگر عوارض مصرف الکل است. مصرف الکل چوب عوارض بیشتری را ایجاد می‌کند و حتی منجر به مرگ، نابینایی و حتی نارسایی کلیه می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه امروزه متأسفانه خرید و فروش شیشه‌های الکل وجود دارد، افزود: الکل از قدرت جذب بالایی برخوردار است و افرادی که اقدام به مصرف الکل می‌کنند به دلیل ملاحظات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه  و یا اصلا برای درمان اقدام نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تهوع، استفراغ، اختلال بینایی، نابینایی و مرگ از دیگر عوارض مصرف الکل است و مصرف هم زمان مواد مخدر با الکل باعث تشدید عوارض و بیماری‌ها می‌شود و همچنین مصرف الکل سبب ایجاد بیماری‌های سل، ذات‌الریه در افراد می‌شود.

وی ادامه داد:اختلالات مصرف مواد، اختلال شخصيت ضد اجتماعی، اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی از تشخيص‌های روانپزشكی كه اغلب با اختلالات مرتبط با الكل ديده می‌شوند، همچنین ميزان خودكشی در افراد مبتلا به اختلال مصرف الكل بسیار بیش تر از جمعيت عمومی است.

آخرین جزئیات از مسمومیت و مرگ ایرانی‌ها بر اثر مصرف الکل

وی در خصوص آمار مصرف الکل گفت: از تاریخ 13 شهریور ماه تا 8 مهر 460 نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به مراکز درمانی مراجعه کردند که این افراد در استان‌های البرز، مرکزی و کهگیلویه‌ و بویر احمد، هرمزگان و خراسان شمالی بودند که از این تعداد 42 نفر فوت و 2 نفر دچار مرگ مغزی شدند.

حریرچی ادامه داد: 92 درصد از فوتی‌ها مرد هستند و جوان‌ترین فرد فوت شده به دلیل مصرف الکل دختر 19 و مسن ترین آن مرد 57 ساله است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: 41 درصد از مسمومان ناشی از مصرف الکل مربوط به محدوده سنی 26 تا 35 سال هستند و از میان 460 مسموم مراجعه کننده به مراکز درمانی تعداد 177 نفر بستری، 241 نفر مرخص و 42 نفر فوت، 170 نفر دیالیز و 16 نفر نابینا شده‌اند.

وی بیان کرد: موارد ذكر شده در مورد مصرف الکل غیر تقلبی است، ولی مشکلاتما در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی بوده است؛ مشکل این روزها استفاده از الکل‌های تقلبی است، تولید مشروبات الکلی در کشورهای غربی روند خاصی دارد، در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌ اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

حریرچی افزود: آلودگی‌ های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود؛ سرگروه این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود؛ الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد. این الکل بسیار خطرناک است و می‌ تواند منجر به نابینایی و مرگ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص طب سالمندی تصریح کرد: رشته طب سالمندی در دنیا و ایران نوپا است و در دو یا سه دوره با ظرفیت 2 تا 4 نفر پذیرش داشته است، در سال جاری ظرفیت این رشته  حذف شد و قرار است سال آینده پذیرش در این رشته از سرگرفته شود؛ در این موارد افراد باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند؛ برخی افراد از حذف این رشته در سال جاری به عنوان فاجعه یاد می‌کنند، در حالی که پذیرش آن بسیار محدود است و از سال آینده با برنامه آموزشی جدید، دوباره در این رشته پذیرش می شود.

وی ادامه داد: آمار سرطان در کشورمان نسبت به دنیا پایین‌تر است و این که برخی‌ها در فضای مجازی مسئله سو‌نامی سرطان‌ را مطرح کرده این موضوع کاملاً نادرست است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در بسیاری از سیستم‌ها ممکن است اشکالا‌تی در وزارتخانه‌های مختلف ایجاد شود که در آن سازمان‌ها برخلاف وزارت بهداشت مقصر را شخص وزیر نمی‌دانند اما متأسفانه یک فردی در نشست اهواز کل مشکلات نظام سلامت چند ساله را به طرح تحول و شخص‌ وزیر بهداشت نسبت می‌دهد و حتی اگر بیماری به وسیله پزشک معالج دیر ویزیت شود این مسئله را به کوتاهی وزیر ربط می‌دهند که من در اینجا باید بگویم که اینگونه مسائل کاملاً نادرست و باعث به هم زدن آرامش کشور می‌شود.

حریرچی‌ تأکید کرد: در رسانه‌های انگلیس هر هفته کمبود دارو را تحت پوشش قرار نگرفتن خدمتی را زیر سوال می‌برند و در ایران این مسئله تحت پوشش قرار نگرفتن داروی بیماران خاص مطرح می‌شود که من در اینجا می‌گویم که اگر منابع مالی تأمین شود وزارت بهداشت همه داروها و خدمات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در تجهیزات اورژانسی هیچ کمبودی نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور هر اتفاقی که می‌افتد برخی آن را به زندگی شخصی فردی می‌چسبانند، افزود: در بیش از 50 بیمارستان تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی اولویت‌ مصرف در عمل‌های اورژانسی است و همه تجهیزات عمل‌های اورژانسی‌ کاملاً در دسترس قرار دارد و در این زمینه هیچ کمبودی‌ نیست.

وی با اشاره به اینکه در ایران منابع مالی ما ایرانی‌ست و انتظارات در حد کشور لوکزامبورگ‌ است، افزود: چندی پیش در فضای مجازی سالم نبودن آب شرب‌ مطرح شده بود و یک نفر دو قطعه الکترونیک‌ را در آب معدنی و آب شرب کشور گذاشته بود که با روشن کردن آن می‌خواست به مردم این مسئله را القا کند که آب شرب کشور دارای ناخالصی‌ است که من در اینجا می‌گویم که آب شرب کشور و به خصوص تهران یکی از سالم‌ترین آب‌ها است و آب معدنی نیز دارای املاحی‌ مثل کلسیم و نیترات‌ دارد.

حریرچی‌ ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95، 7 میلیون و 414 هزار و 91 سالمند در کشور هستند و تا سال 2025 پیش بینی می‌شود، تعداد سالمندان به 10 درصد برسد و همین روند نیز تا سال 2050 افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالمند به 3 دسته سالم، همراه با بیماری و سالمند طبیعی دسته‌بندی می‌شود، افزود: وزارت بهداشت به دنبال ایجاد یک زندگی است تا مردم در زمان سالمندی در صحت و سلامتی کامل باشند و یک زندگی طبیعی را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه در ژاپن 70 هزار سالمند بالای 100 سال زندگی می‌کنند، افزود: به دلیل افزایش سن امید به زندگی و افزایش تولد‌ها درصد‌ جمعیت سالمندی و تعداد خالص سالمند نیز افزایش پیدا می‌کند.

حریرچی‌ اظهار کرد: افزایش سن جمعیت و سالمندی هزینه‌های بهداشتی و درمانی را افزایش می‌دهد به طوری که کل بار مراجعه سرپایی‌ مردم زیر 65 سال به پزشک عمومی، متخصص و خانواده‌ 3.84 بار در سال و برای بالای 65 سال 8.21 بار در سال است و همچنین مراجعه مردم به پزشک متخصص در گروه سنی زیر 65 سال 1.66 بار و در بالای 65 سال 4.73 صدم بار است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان بستری افراد بالای 65 سال 3 برابر گروه سنی زیر 65 سال است، افزود: متوسط سرانه پرداخت از جیب هر خانواری که افراد بالای 65 سال دارند 728 هزار تومان و برای خانوار‌ زیر 65 سال 430 هزار تومان است و سهم هزینه خانوار زیر 65 سال در حوزه سلامت 4.69 و برای خانوار‌های بالای 65 سال 7.18 صدم است.

وی ادامه داد: کمبود دارو‌  در حال کاهش است و  آن را کنترل می‌کنیم، با افزایش تولید و ذخیره‌سازی همه مشکلات در حال برطرف شدن است.

حریرچی‌ اضافه کرد: میزان کیفیت دارو و اثربخشی‌ آن در آزمایشگاه‌ها تعیین می‌شود و اینکه برخی از افراد اثربخش نبودن داروهای داخلی را نسبت به نوع خارجی مطرح می‌کنند این مسئله یک موضوع فرهنگی است، اعتقاد به اثربخشی‌ بیشتر داروهای خارجی نسبت به تولید داخل  منحصر به بیماران نیست و گاهی برخی از پزشکان آن را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شرکت‌های واردکننده‌ دارو برای از دست ندادن بازار خود در این زمینه بیکار نمی‌نشینند‌.

وی ادامه داد: دو شرکت قهوه و تولید مشروبات الکلی 100 میلیون دلار به یک دانشگاه بزرگ پرداخت کرده‌اند تا مصرف کم الکل را سودمند مطرح کنند‌.

تجویز نمونه خارجی  داروهای زنریک داخلی تخلف است

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: داروهایی که در داخل تولید می‌شود با مجوزهای‌ که از وزارت بهداشت می‌گیرد به اندازه نوع خارجی آن مؤثر است و بر اساس قانون مصوب مجلس داروی ژنریکی‌ که در کشور تولید می‌شود نمونه خارجی آن نباید مصرف و تجویز شود و بر اساس قانون تجویز داروی خارجی که نوع داخلی آن در لیست دارویی کشور قرار دارد تخلف محسوب می‌شود.

حریرچی‌ اضافه کرد: با همکاری خوب جامعه پزشکی قیمت دارو علی رغم‌ افزایش سایر کالاها افزایش‌ غیرقانونی‌ نداشته است و تنها تعداد اندکی از همکاران داروساز‌ تخلفی انجام داده‌اند که وزارت بهداشت با آنها برخورد کرده است.

وی با اشاره به اینکه با همکاری پزشکان تعرفه‌های افزایش پیدا نکرده است، افزود: مردم نگران کمبود هیچ دارویی نباشند‌ و اگر افراد داروی اضافه بخرند به ضرر تولید ملی و خود مردم است.

حریرچی‌ اضافه کرد: کشور در حوزه داروهای خاص کشور دچار نوساناتی‌ شده بود که این مسئله امروز برطرف شده است و بنابر صحبت وزیر بهداشت، همیشه کمبود 30 قلم دارو را حتی در زمان بعد از برجام و اوج فروش نفت داشته‌ایم و من به مردم اطمینان می‌دهم که هیچ مشکلی در حوزه دارو با توجه به ذخیره‌ها و روند خوب تولید نداریم و سهمیه‌ ارز برای دارو به میزان کافی اختصاص پیدا کرده است.

برنامه وزارت بهداشت در حوزه رادیولوژی

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر برنامه وزارت بهداشت برای گروه رادیولوژی‌ که وابستگی زیادی به ارز دارند، افزود: گروه‌های پزشکی که وابستگی زیادی به ارز دارند به وسیله وزارت بهداشت بررسی و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و در جلسه شورای معاونین‌ گروه‌هایی که وابستگی ارزی‌شان در قیمت تمام شده‌ تأثیر گذاشته را بررسی و تصمیمات خوبی در زمینه جبران این مسئله گرفته شده است.

وزارت بهداشت سهمیه ارزی خرید تجهیزات پزشکی دارد

حریرچی‌ ادامه داد: برای خرید دستگاه‌های رادیوتراپی برای مدت یک سال وزارت بهداشت سهمیه ارزی‌ دارد که بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده در راستای افزایش تولید داخل‌ و کاهش واردات امسال دستگاه‌ رادیوتراپی فقط به بخش دولتی داده می‌شود و بخش‌های غیردولتی‌ در جهت تأمین قطعات کمک می‌شود.

وی اضافه کرد: شاید در سال آینده شرایط تغییر پیدا کند و به اندازه سهمیه 2 سال تجهیزات پزشکی بیاورند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در خصوص مواد طب هسته‌ای توافقات خوبی با سازمان انرژی‌ اتمی شده است تا این مواد با همان روال سابق تأمین شود.

حریرچی‌ در خصوص تأخیر در پرداخت کارانه‌ها گفت: ما نسبت به سال اول و دوم طرح تحول نظام سلامت در پرداخت کارانه‌ها به طور متوسط عقب هستیم ولی نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت جلوتر هستیم و در حال حاضر به طور متوسط 9 ماه از کارانه‌ها پرداخت نشده است.

پلمپ 2 مرکز جراحی  متخلف در تهران

وی در خصوص پلمپ‌ مراکز جراحی متخلف‌ گفت: یک مرکز جراحی در شرق و یک مرکز دیگر در داخل یک بیمارستان خصوصی به دلیل تخلف‌ پلمپ‌ شده است و انجام اقدامات غیرقانونی‌ در اینگونه‌ مراکز به دلیل ایجاد عوارض جدی پزشکی حساس است و وزارت بهداشت برخورد جدی با متخلفان‌ می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های خارجی به ایران گفت: اگر فرزندان اعضای هیئت علمی در 700 دانشگاه برتر دنیا مشغول به تحصیل باشند پس از گذراندن واحدهایی‌ می‌توانند به محل زندگی والدین‌ خود آن هم در شرایط خاص  منتقل شوند که این مسئله دارای مکانیزیم‌ خاصی است و فرزندان این افراد باید در نوبت لیست انتظار قرار بگیرند.

حریرچی‌ ادامه داد: روند انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی فراتر از وزارت بهداشت است و این قانون در وزارت علوم و ظاهراً دانشگاه آزاد نیز اجرا می‌شود به طوری که فرزندان اعضای هیئت علمی می‌توانند در همان رشته تحصیلی به دانشگاه محل زندگی والدین خود منتقل شوند و این فرزندان سهمیه‌ای مازاد بر افراد عادی در دانشگاه‌ مورد درخواست خود دارند‌.

تخلفی در تولدهای لاکچری انجام نمی‌شود

حریرچی‌ در خصوص تولدهای‌ لاکچری‌ گفت: هیچ تخلفی‌ در این زمینه انجام نمی‌شود و افرادی که با روش سزارین‌ زایمان می‌کنند فرزندشان 2 هفته زودتر  متولد می‌شود که این مسئله به دلیل تنظیم تاریخ مراجعه و پزشک است و من باید بگویم که بیشترین رشد مغز و اعصاب مرکزی در هفته‌های آخر جنین ایجاد می‌شود و نوزادان سزارینی‌ دچار نارسایی‌ تنفسی می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: عمل‌های سزارین‌ بین ساعت 9 تا 14 انجام می‌شود و در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل مناسبت و یا سالگرد‌ ازدواج والدین این ساعت افزایش پیدا می‌کند به طوری که در یک بیمارستان خصوصی در یک شهرستان در 6 مرداد 96 کلاً‌ 10 عمل سزارین‌انجام شده است در حالی که در 6 شهریور‌ ماه 96 همان بیمارستان‌ تعداد 104 سزارین‌ داشته است.

وی اضافه کرد: در سال 96 در یک بیمارستان خصوصی در تهران در روز 6 شهریو‌ر ماه تعداد 231 سزارین‌ انجام شده است‌ در حالیکه در ماه قبلش‌  در همان بیمارستان تنها 11 عمل سزارین‌ انجام شده است.

حریرچی‌ اضافه کرد: در یک بیمارستان خصوصی دیگر در شهریور 96، 17 سزارین‌ انجام شده در حالی که در ماه قبل تنها 4 عمل سزارین‌ در این مرکز انجام شده است که این گونه مسائل در اعتباربخشی‌ بیمارستان‌ها تأثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سزارین مطلوب در دنیا بین 10 تا 15 درصد زایمان‌ها است و در ایران 49.2 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین‌ انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور هلند زایمان‌ طبیعی در منزل به وسیله ماما رایج‌ شده است، افزود: عقب و جلو انداختن سزارین‌ منجر به نارسایی تنفسی در جنین می‌شود و برای مادر نیز عوارضی را به همراه دارد.

دشمن وحدت و انسجام ایران را هدف گرفته است

حریرچی‌ در خصوص هجمه‌های چند روز گذشته علیه وزیر بهداشت ادامه داد: برخی از افراد انسجام ایرانی‌ها و مقبولیت‌ نظام را هدف قرار گرفته‌اند زیرا وزیر بهداشت فردای روز حمله تروریستی در اهواز حاضر شد و در تشییع‌ جنازه شهدای حمله تروریستی شرکت کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کانال‌های ماهواره‌ای به طور اتفاقی برنامه ندارند که به کمبودهای‌ دارویی را به مردم اعلام کنند و ما از دشمنان چیزی جز دشمنی انتظار نداریم ولی باید از وزیر بهداشت و تیم کاری‌اش حمایت کنیم و اینگونه حرف‌ها و مسائل کوچک‌ترین اشکالی در انجام کارهای وزیر بهداشت ایجاد نمی‌کند.

داروی بیماری SMA اثربخشی ندارد

حریرچی‌ با اشاره به تجمع چند روز گذشته خانواده‌های بیماران SMA مقابل وزارت بهداشت گفت: بیماری SMA در جهت جهش ژن‌ SMA اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن ساخته نشدن یک پروتئینی‌ در بدن است که نورون‌های حرکتی را دچار اختلال می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت اشاره کرد: نوع صفر بیماری SMA در دوران جنینی منجر به مرگ‌ و علائم نوع یک آن از یک تا 2 ماهگی‌ در کودک مشخص می‌شود و متأسفانه نوزادان با این عارضه  بین یک تا 2 سالگی‌ فوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در نوع دو بیماری SMA مشکلات اسکلتی و عضلانی شدید می‌شود و بیشتر مبتلایان بین یک تا دو دهه عمر می‌کنند.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه نوع سوم بیماری SMA خفیف و نادر است و بیمار فقط دچار اختلال در راه رفتن می‌شود، ادامه داد: یک داروی جدید برای بیماری SMA معرفی شده که در حتی آمریکا نیز این دارو تحت پوشش بیمه قرار ندارد و قیمت آن برای یک طول دوره درمانی 750 هزار دلار است و هزینه اثربخشی‌ این دارو در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا به اثبات نرسیده است و به همین دلیل تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

وی عنوان کرد: اثربخشی‌ طولانی دارو مشخص نیست و این دارو بیماری را درمان نمی‌کند و فقط شرایط موجود را ثابت نگه می‌دارد و از پیشرفت بیماری‌ جلوگیری به عمل می‌آورد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از هر 20 نفر یک نفر ناقل‌ سالم این بیماری است و ژن آن را دارد ولی به آن بیماری مبتلا نمی‌شود.

غربالگری راه پیشگیری از ابتلای نوزادان

حریرچی‌ اضافه کرد: اگر دو ناقل سالم با هم ازدواج کنند ممکن است تعدادی از فرزندان آنها به بیماری SMA مبتلا شوند که راه پیشگیری غربالگری‌ و مشاوره ژنتیک است.

وی افزود: در کشورمان کمیته‌ای به دلیل قیمت‌ دارو تشکیل شده تا این دارو در داخل ساخته شود‌ و تجربه نشان داده است که شرکت‌های دارویی تولیدکننده‌ به دنبال بازاریابی‌ هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: برخی از موارد مطرح شده در فضای مجازی با قصد تخریب وزارت بهداشت است که اینگونه‌ مسائل در اردیبهشت‌ ماه در صدا و سیما به وسیله وزیر بهداشت مطرح‌ و در مهر ماه 97 در این خصوص بزرگ‌نمایی شده است.

انتهای پیام‌/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار