برگزاری کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران در دانشگاه علوم پزشکی بابل

کنگره بین المللی میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بابل و انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در بیمارستان آیت الله روحانی این شهر در حال برگزاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد؛ این کنگره با حضور مقامات استانی و شهرستانی، اساتید بین المللی و اعضای هیات علمی دانشگا ههای علوم پزشکی کشور برگزار شد و هدف از برگزاری آن بهره مندی از تجارب اندیشمندان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در سطح ملی و بین المللی و معرفی رویکرد‌های جدید تشخیصی و درمانی در حیطه‌های مختلف مغز و اعصاب است.

از محور‌های اصلی این کنگره تومور، تروما، ستون فقرات، عروق مغزی، اعصاب محیطی و فانکشنال نوروسرجری است.

در کنگره بین المللی میان دوره‌ای مغز و اعصاب و ستون فقرات که از امروز تا جمعه در بیمارستان آیت الله روحانی بابل برگزار می‌شود ۱۰۰ مقاله از ۱۵۰ جراح مغز و اعصاب داخلی و خارجی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود.

کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب گامی موثر در جهت پیشرفت علمی مازندران

محمد اسلامی استاندار مازندران در کنگره بین المللی جراحان مغز در بابل گفت: وضعیت بهداشت و درمان در استان به دلیل شرایط محیطی و سبک زندگی پرمخاطره است.

وی اظهار امیدواری کرد که این همایش بتواند گام موثری در جهت پیشرفت و تعالی علمی استان مازندران باشد.

استاندار مازندران گفت: مهم‌ترین جلوه توسعه یافتگی یک جامعه کارآمدی و اثر بخشی امور در جامعه است، زمانی کمییت و حجم نقش مهمی داشته، ولی در حال حاضر استفاده بهینه از فرصت‌ها و منابع، در مسیر تمدن سازی در نظام جمهوری از اهمیت برخوردار بوده که برای دست یابی به این مهم هزینه فراوان دادیم و باید همچنان هزینه کنیم.

اسلامی افزود: پیشرفت و تمدن سازی با پرچمی که ارزش بالا نگه داشتن طراز ارزش‌ها را دارد و برگرفته از مکتب الهی است، چون سلطه‌پذیر نیست لذا هزینه اش بالاتر و مسیرش برای پیشرفت مسیر همواری نیست لذا به شیوه‌های مختلف به ما آموختند که ما برای رسیدن به طراز برتر و وارد شدن برای راس هرم توسعه یافتگی همواره با مزاحمت‌های متعدد، ساده و پیچیده مواجه بودیم.

استاندار مازندران به عدم پذیرش مقالات پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مقالات ایران در ISI به سبب ملاحضات سیاسی از سوی بدخواهان نظام برای جلوگیری از پیشرفت ایران اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی باید با اهتمام قوی‌تر با پشتگار و خستگی ناپذیرتر به سمت پیشرفت و توسعه قدم برداریم.

اسلامی افزود: برای اینکه مسیر پیشرفت را هموار کنیم باید همه در مسیر سیاست گذاری، سیاست پابرجاتری داشته تا ظرفیت‌ها را موثر و خلاق در مسیر رشد و بالندگی قرار دهیم باید بتوانیم در سمت دیگر به قابلیت عملکرد‌ها بپردازیم، زیرا سیاست و قابلیت دوبال پیشرفت هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست و قابلیت‌ها هدایت و رهبری نقش تعیین کننده دارد، گفت: وجود عناصر فرهیخته بالای سر ظرفیت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌ها و قابلیت عملکرد به صورت شکوفا در مسیربالندگی قرار گیرد و در هدفگذاری برای متعالی سازی سازمان به سمت طراز بالاتر نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: رشد و بالندگی در مکتب اسلامی همزمان با رشد و سعادت سرمایه انسانی به صورت متوازن از جمله اصول مهم برای کشور ما است که ما را در زمره کشور‌های توسعه یافته قرار می‌دهد.

استاندار مازندران افزود: برای رشد و توسعه علمی نیاز است که بتوانیم منابع و ظرفیت پژوهشی و اجرایی خود را در خدمت بهبود قرار دهیم.

وی با اشاره به سه موضوع مهم مورد توجه در مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشت و درمان مازندران متاثر از شرایط محیطی و سبک زندگی، وضعیت پرمخاطره دارد و با آمار زیاد بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون در مازندران مواجه هستیم که باید اصلاح شود.

استاندار مازندران گفت: باید حفظ توریست در مازندران داشته باشیم و از شاخه پزشکی استفاده کنیم که یکی از این راه‌ها جذب و پذیرش دانشجویان مغز و اعصاب است.

حضور ۱۵۰ جراح داخلی و بین المللی در کنگره مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل

جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از حضور ۱۵۰ جراح مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در کنگره بین المللی میان دوره‌ای در کنگره بین المللی مغز و اعصاب ایران خبر داد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بابل بعنوان قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور همواره از کنگره‌های بین المللی و کشوری استقبال و حمایت کرده و این چندمین کنگره بین المللی است که دریک رشته تخصصی و فوق تخصصی برگزار می‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارستان آیت الله روحانی بابل بزرگترین و مجهزترین بیمارستان شمال کشور با حدود ۵۴۰ تخت، افتخار میزنانی این کنگره بزرگ را به عهده دارد، افزود: ۱۵۰ جراح مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در این کنگره به مدت سه روز نتیجه بررسی ها، مطالعات، تحقیقات و تجربیاتشان را به مرحله اجرا و مشاوره خواهند گذاشت.

وی بابیان اینکه بیش از ۱۰۰ مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره مورد بررسی خواهد گرفت، گفت:: تحقیق و تولید مقو له‌ای است که در کل دنیا به ویژه در ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره سازمان‌های بین المللی کشور‌های مختلف را بر اساس تولید علم پایش می‌کنند.

جلالی با اشاره به اینکه سه عامل مهم مرگ و میر بیماران در دنیا: بیماری قلبی عروقی، سرطان‌ها و تصادف‌ها هستند، گفت: رشته جراحی مغز و اعصاب در دو فیلد تشخیص و درمان سرطان‌ها و همچنین تصادفات نقش اساسی را برعهده دارند که با بها ارتقاء آن می‌توان اتفاقات خوبی را در جامعه رقم زد و به همین جهت آموزش، پژوهش و پیشرفت علم در جراحی مغز و اعصاب می‌تواند آمار مرگ و میر را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

وی گفت: ایران یک صدم جمعیت جهان را دارد، ولی در مقوله تولید علم ۸/۱ درصد تولید علم در دنیا را دارا می‌باشد و توانسته است رتبه ۱۵ در تولید علم و در رشد علمی رتبه پنجم در دنیا را کسب نماید.

وی با اشاره به اینکه شروع راه اندازی رشته جراحی مغز و اعصاب در ایران سال ۱۳۳۰ بوده است، گفت:: قبل از انقلاب ۴۰ جراح در ایران وجود داشت و اکنون بیش از ۸۰۰ جراح مغز و اعصاب در کشور مشغول فعالیت هستند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی محسوب می‌گردد.

دکتر جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: استاندارد جهانی به ازای هر ۲۵۰ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب، اما در کشور ایران این نسبت به ازای هر صد هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب است.

وی نسبت جراحان مغز و اعصاب در مازندران را یک جراح به ازای ۹۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۳۴ جراح مغز و اعصاب در مازندران فعالیت می‌کنند که از این بین ۶ جراح مغز و اعصاب در شهرستان بابل حضور دارند و مشغول ارائه خدمت به مردم  است که بزودی سه جراح مغز و اعصاب به بابل اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در ایام تعطیلات، استان مازندران میزبان سیر عظیمی از مسافران می‌باشد که به همین جهت جمعیت استان و همچنین آمار تصادفات بصورت قابل توجهی افزایش می‌یابد که برای این موضوع نیازمند آن هستیم تعداد جراحان استان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران از فعال‌ترین انجمن‌های علمی کشور می‌باشد که منشاء خدمات قابل توجهی به عموم جامعه شده است

دکتر جلالی بیان داشت: دکتر سید ابراهیم کتابچی از افتخارات شهرستان بابل و استان مازندران می‌باشندکه توانسته اند در جنگ تحمیلی خدمات پزشکی  به رزمندگان اسلام ارائه کنند و  تاکنون توانسته ۷۰ جراح مغز و اعصاب تربیت کند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار