گزارش/

بسته جدید حمایت از تولید به کجا رسید؟/ نماینده مجلس: نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری دولت لحاظ نمی‌شود

برخی از صاحبنظران معتقدند که بطور اساسی دخالت بخش خصوصی در تدوین بسته حمایت از تولید،کار درستی نیست.

حضور بخش خصوصی در تدوین بسته حمایت از تولید مفید است یا مضر؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اواسط تابستان امسال بود که وزیر صمت اعلام کرد وزارتخانه مطبوعش به دنبال تصویب بسته حمایتی جدیدی برای حمایت از تولید است.

محمد شریعتمداری با اشاره به سیاست های ارزی جدید دولت گفت: بر این اساس تجهیزات و برخی مواد اولیه تولید در گروه کالایی دو قرار گرفته که باید از ارز صادرات غیرنفتی بهره‌مند شود.

وی افزود: بر همین اساس و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با نرخ جدید ارز و ادامه حیات این واحدها با توجه به افزایش قیمت تمام شده محصولات با دستور دولت موضوع تهیه بسته حمایت از تولید در دستور کار قرار گرفت و در وزارت صنعت نهایی شد که بعد از تصویب مراجع قانونی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

اما پس از رسانه‌ای شدن این خبر،برخی از اعضای اتاق بازرگانی و خانه صنعت معدن و تجارت به برگزای نشست‌های تصویب این نوع بسته‌ها اعتراض کرده و مدعی شدند:بخش خصوصی در این حوزه به کار گرفته نمی‌شوند و در واقع این نوع بسته‌ها بدون نظرگیری از بخش خصوصی که جامعه هدف اصلی این تصمیم‌گیری‌هاست،به تصویب می‌رسند.

دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی هستند که بخش خصوصی در تمام تصمیم‌گیری‌های حوزه تولید دخیل‌اند اما از طرف دیگر برخی از صاحبنظران معتقدند که بطور اساسی دخالت بخش خصوصی به دلیل پایین بودن علم روز در آنها،کار درستی نیست.

برای مشخص شدن زوایای بیشتری از این موضوع با چند تن از کارشناسان امر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛

بخش خصوصی به دنبال جذب منابع بیشتر به نفع خود است

مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حضور بخش خصوصی در جلسات دولتی برای تعیین بسته حمایتی از تولید،اظهار کرد: بخش خصوصی به دنبال آن است که در این جلسات بتواند منابع بیشتری برای خود بدست آورد در صورتی که این نکته مهم است که صنایع ما باید روی پای خود بایستند.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم به صنایع کشور کمک کنیم باید شرایط بهره‌برداری از  LC داخلی را فراهم آوریم به این معنا که اگر تولیدکننده ای بخواهد مواد اولیه داخلی بخرد، بتواند این مواد را بدون پرداخت پول نقد و با استفاده از اعتبارهای چند ماهه خریداری کند.

دانشمند اضافه کرد: به طور مثال تولیدکننده آب معدنی که میخواهد مواد اولیه ظروف خود را از پتروشیمی تهیه کند، بتواند با اعتبار و LC داخلی از کارخانه‌های ایرانی این مواد را تهیه کرده و فروشنده هم اعتبار خود را نزد بانک برده از آن پول بگیرد و نیازهای خود را برطرف سازد.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: این اتفاق موجب تعادل قیمت‌ها، ورود نظام بانکی در چرخه ملی و جلوگیری از گران فروشی می شود.

وی تأکید کرد: بدون شک نیاز داریم اقتصاد کشور را یک جراحی کامل کنیم و مدل اقتصادی جدیدی را بوجود آوریم و بدین منظور باید یک تیم اقتصادی متشکل از دولت، مجلس شورای اسلامی و اقتصاددان های مجرب دور هم بنشینند و تصمیم جامعی برای اقتصاد کشور بگیرند.

بسته جدید حمایت از تولید باید به کاهش هزینه های تولید بینجامد

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اعلام اینکه تصمیمات اخیر دولت در ابلاغ بخش‌نامه‌ها و آیین نامه‌ها بسیار عجولانه و نشان از عدم کار کارشناسی در تدوین دستورالعمل‌هاست، اظهارکرد: در طول چند سال اخیر بخش خصوصی مدام از دولت درخواست همفکری برای تدوین بخشنامه‌های مختلف کرده است اما متأسفانه دولت بدون کار کارشناسی موضوعات را تصویب و در نهایت برای اصلاح آنها بخشنامه ها و آیین نامه‌های متعددی را ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به بسته جدید حمایت از تولید که به صورت مجزا در سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در حال بررسی‌است،گفت: در این بسته قرار است حمایت‌های لازم آن هم در شرایط اقتصادی ویژه از بخش تولید انجام شود اما به اعتقاد ما باید این دو موضوع تلفیق و در نهایت یک بسته جامع متناسب با شرایط فعلی اقتصاد تهیه شود تا در نهایت بتوانیم کمک ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه این روزها تولیدکننده با افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید روبرو و ناچار به افزایش قیمت است،تصریح کرد: اگر قیمت کالاها در طول چند سال اخیر به صورت سنجیده و متناسب با سطح درآمدی مردم و هزینه‌های تولید تغییر می‌کرد امروز شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها نبودیم اما در این شرایط نیز می‌توانیم با همفکری مشکلات را پشت سر گذاشته و مانع تشدید افزایش قیمت‌ها شویم.

خالقی اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت باید در بسته حمایتی جدید خود به صورت سنجیده کاهش هزینه‌های تولید واحدها را در نظر گرفته تا آنها امکان فعالیت داشته باشند.متأسفانه امروز تولیدکننده داخلی تنها بوده و نمی داند سرنوشت کار تولیدی او در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود.

ناتوانی بسیاری از بخشهای صنفی در مذاکراه تجاری و اقتصادی

محمدحسین برخوردار فعال حوزه تجارت در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تهیه بسته حمایت از تولید اظهار کرد: در ابتدا باید پرسید آیا بخش خصوصی اطلاعات کافی دارد که بتواند در تصمیمات مهم و جامع کشوری دخالت داده شود.

برخوردار افزود: متأسفانه بسیاری از بخشهای صنفی ما نمی‌توانند در مذاکرات تجاری و اقتصادی نقش مؤثری ایفا کنند زیرا زبان اقتصادی دنیا را بلد نیستند.

این فعال حوزه تجارت یادآوری کرد: به دلیل محدودیتهای علمی بخش خصوصی در سالهای گذشته نتوانسته به دانش و تخصص لازم در حوزه تصمیم‌گیری دست یابد و همین موضوع باعث شده که اکنون تصمیمات مهم کشوری این بخش دخالت داده نشود.

نقطه نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیریهای دولتی لحاظ نمی‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بسته حمایت از تولید اظهار کرد: متأسفانه نقطه نظرات بخش خصوصی آن طور که باید و شاید در تصمیم گیریهای دولتی به درستی لحاظ نمی شود.

وی افزود: بیشتر نمایندگان بخش خصوصی در قالب اتاق ایران یا تشکل‌های دیگر فعالیت دارند و آن چنان که باید ،نقطه نظرات و مسائل بخش خصوصی کف جامعه و تولیدکننده های کوچک و متوسط صنعتی را مطرح نمی کنند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در برخی مواقع نیز نقطه نظرات بخش خصوصی جامع نبوده و تنها به بیان مسائل صنف خود می پردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در اظهار نظر ها این نکته مهم است که مصالح عموم جامعه در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: اتفاقی که در بخش تولید افتاده  این است که برخی افراد یک یا چند پروانه تولید گرفته و در پوشش این تولید دست به واردات بزرگی زده اند و تنها به منافع خود توجه دارند.

حاجی دلیگانی افزود: به همین دلیل، دولت باید سعی کند کارشناسان مجربی داشته باشد که نقطه نظرات را شناخته و تصمیمات جامعی اتخاذ کند بطوریکه در این تصمیم‌ها همه جوانب و مسائل جامعه در نظر گرفته شود.

لزوم حضوربخش خصوصی در تصمیم گیری های دولت و مجلس

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت، تجارت، کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بخش خصوصی باید در تمامی جلسات و تصمیم گیری های دولت و مجلس شرکت داده شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی همیشه یکی از تأثیرگذارترین نهادها در تصمیم‌های دولتی بوده است و بدون حضور بخش خصوصی نمی‌توان در حوزه تولید تصمیم گیری کرد.

رضیان تأکید کرد: نمیتوان بدون حضور بخش خصوصی برنامه ریزی انجام داد و تعیین وضعیت‌ها در شرایط مختلف به عهده بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: تعیین بسته حمایتی برای تولید در اختیار بخش خصوصی بوده و حتما این افراد باید در تصمیم گیری ها و جلسه ها حضور داشته باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: در تصمیم‌گیریهای هیأت دولت بخش خصوصی حضور ندارد ولی در کمیسیون‌ها و جلسات فرعی بخش خصوصی همیشه حضور پررنگی داشته است.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
خودم شاهد بودم برای وام خوداشتغالی وام رو به کارمند دارایی مشهد داده بودن که مزدا خریده بود وباقیمت بالاتر فروخت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ترابه خداگرانی رادرهمه ی زمینه هاکاهش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ااقا وعده های این دولت فقط در حد حرفه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
تازمانی که ۵۰%صادرات نفت راباید ازکشورواردکننده نفت کالا بگیریم فاتحه تولید ملی خوانده هست همه این ها ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
کدوم تولید ملی؟؟؟کارخونه ها تعطیل کارگاه ها ورشکسته کدوم تولیدملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
کدوم تولید ملی؟؟؟کارخونه ها تعطیل کارگاه ها ورشکسته کدوم تولیدملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این بسته ها بدست افرادی که در این حوضه فعالیت دارند هرگر نخواهد رسید یا کمتر افرادی که دستی در تولید دارند میرسه بیشتر منابع به جیب یه عده خاص میره در گذشته هم از این نوع بسته ها به روستاییان و عشایر در نظر گرفته افرادی که جویای کار هستند هرگز دستشون نمیرسه چون خود به عینه دیده ام افرادی که با بانک هایی که در روستاها شعبه دارند و از نظر مالی شرایط بهتری دارند و حساب بانکی انچانی دارند در اولویت دریافت این بسته ها قرار میگیرند و هر روز فربه تر میشوند که به این افراد وام های چند صد میلیونی یا حتی میلیلردی تعلق میگیره ولی فردی که میتواند با دریافت حتی بیست میلیونواسه خودشو خانوده اش منبع درامدی ایجاد کنه نمیتواند وام بگیره
United States of America
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
تولیدات داخل باید حمایت شوند
United States of America
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
این بسته حمايتي کمک چندانی به توليد نمیکنه
آخرین اخبار