به مناسبت روز جهانی غذا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آمارهای تکان‌دهنده از میزان مصرف قند، شکر و نمک ایرانی‌ها/ سرانه بالای مصرف نوشابه در ایران

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از میزان سرانه قند، نمک و نوشابه ایرانی‌ها خبر داد.

زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روز جهانی غذا و سبک زندگی ایرانیان گفت: متأسفانه الگوی مصرف غذایی مردم ایران مطلوب نیست و شاهد مصرف زیاد نمک و چربی بیش از حد در الگوی غذای ایرانی‌ها هستیم.

وی ادامه داد: ذائقه مردم ایران به سمت مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور تغییر پیدا کرده است؛ همچنین مردم به میزان مورد نیاز میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند.

کمتر از نیمی از ایرانیان حداقل میوه و سبزی را مصرف می‌کنند

عبدالهی با اشاره به میزان مصرف سبزی و میوه در سبد غذایی ایرانیان گفت: بر اساس استانداردهای جهانی هر فرد باید میزان 5 واحد سبزی و میوه مصرف کند اما بر اساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت فقط 48 درصد مردم ایران حداقل 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند؛ در واقع نیمی از جمعیت کشور به میزان مورد نیاز میوه و سبزی در سبد غذایی خود ندارند و به میزان کافی از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنند.

آمارهای تکان‌دهنده از میزان مصرف قند و شکر و نمک ایرانی‌ها/ سرانه بالای مصرف نوشابه در ایران / نیمی از جمعیت کشور سبزی و میوه به میزان کافی مصرف نمی‌کنند

چقدر میوه و سبزی بخوریم؟

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: میوه و سبزی دو گروه اصلی غذایی هستند که افراد باید حداقل 5 واحد آن و به عبارتی دو واحد میوه و سه واحد سبزی در روز مصرف کنند، یک واحد میوه معادل یک میوه متوسط بوده و بر اساس معادل‌های موجود هر فرد باید حداقل دو واحد از آن را استفاده کند.

وی تأکید کرد: میوه‌ و سبزی در پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها نقش مهمی دارند از طرفی این گروه غذایی منبع تأمین ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها محسوب می‌شود.

ذائقه ایرانی‌ها به مصرف غذای شور عادت کرده است

عبدالهی با اشاره به میزان نمک مصرفی در ایرانی‌ها گفت: متأسفانه مردم کشور به غذاهای شور تمایل بیشتری دارند و نمک مصرفی ایرانی‌ها دو برابر استاندارد است به طور متوسط ایرانیان در روز 10 گرم نمک مصرف می‌کنند و مصرف نمک در آقایان بیشتر از خانم‌ها است آقایان 10 گرم و خانم‌ها 8 گرم نمک در روز استفاده می‌کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس استانداردها و توصیه‌های متخصصان هر فرد باید حداکثر 5 گرم نمک در روز مصرف کند، البته کودکان، افراد بالای 50 سال و بیماران مبتلا به فشار خون باید کمتر از 3 گرم در روز مصرف کنند اما متأسفانه ذائقه ایرانی‌ها به غذای شور و پر نمک عادت کرده است.

آمارهای تکان‌دهنده از میزان مصرف قند و شکر و نمک ایرانی‌ها/ سرانه بالای مصرف نوشابه در ایران / نیمی از جمعیت کشور سبزی و میوه به میزان کافی مصرف نمی‌کنند

ایرانی ها چقدر قند وشکر مصرف می کنند؟

وی با اشاره به مصرف تنقلاب و غذاهای فرآوری شده در بین ایرانی‌ها گفت: تنقلات و مواد غذایی چون، چیپس، پفک و قلات حجیم نمک زیادی دارند و مصرف این مواد غذایی از کودکی موجب می‌شود که ذائقه ایرانی‌ها به غذای شور عادت کند.

عبدالهی با اشاره به سرانه مصرف قند در ایرانی‌ها گفت: سرانه قند و شکر مصرف ایرانی‌ها بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است و ایرانی‌ها بیش از استاندارد جهانی قند و شیرینی مصرف می‌کنن، سرانه قند و شکر مصرفی ایرانی ها 66 گرم است در حالی که هر فرد روزانه حداکثر باید 40 گرم قند مصرف کند.

نوشابه پای ثابت سفره ایرانی ها

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه سرانه مصرف نوشابه در ایران بالا است، گفت: سرانه مصرف نوشابه در ایران 42 لیتر است و این نوشیدنی گازدار به دلیل قند و فسفاتی که دارد موجب بروز دیابت ، چاقی و پوکی استخوان در ایرانی‌ها می‌شود.

آمارهای تکان‌دهنده از میزان مصرف قند و شکر و نمک ایرانی‌ها/ سرانه بالای مصرف نوشابه در ایران / نیمی از جمعیت کشور سبزی و میوه به میزان کافی مصرف نمی‌کنند

وی به برنامه کاهش قند و شکر در نوشیدنی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در وزارت بهداشت و به کمک سازمان  غذا و دارو برنامه ریزی کردیم تا قند و شکر در آبمیوه‌ها ، شیرینی‌ها، شکلات و آبنبات ها که همه حاوی قند هستند کاهش دهیم.

عبدالهی ادامه داد: در این برنامه ما استاندارد قند در نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌ها، و شیرینی‌های قند دار را بازنگری کردیم و قند موجود در این نوشیدنی‌ها کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.