باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

کالای ایرانی، دغدغه تولید کنندگان، حمایت مسئولان

در سال های اخیر چرخه‌ تولید کشور با مصائب و مشکلات فراوانی روبه رو شده، اما همت تولیدکنندگان ایرانی و همچنین دغدغه های آنان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،در دنیا کشور‌ها را به جهات ویژگی‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنند و یکی از آن‌ها را شاید بتوان در مقایسه اقتصادی کشور‌ها با یکدیگر عنوان کرد.
 
از دغدغه‌ها تا حمایت از تولید کننده ایرانی

پایه و اساس رشد هر کشوری را شاید بتوان در دانش تولید، از تئوری تا عمل یافت. تولید ناخالص داخلی و ملی عباراتی در اقتصاد کلان هستند که نشان دهنده‌ی سطح تولیدات کشور‌های مختلف است .
 
در این میان جایگاه کشور ایران با توجه ویژگی‌های استراتژیک این کشور در اقتصاد جهانی حائز اهمیت است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

سال ۱۳۹۷ توسط مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نام گذاری شده و تمام مردم، از دستگاه‌های دولتی گرفته تا واحد‌های خرد تولید کننده متعهد شده اند تا این امر مهم رهبری را جامه عمل بپوشانند.

از طرفی فرهنگ استفاده از کالای داخلی در کشور ما متاسفانه سطح مطلوبی ندارد که هرکس برای رشد اقتصاد کشور این فرهنگ را در خود و خانواده مطلوب است که گسترش دهد؛ البته ناگفته نماند در این میان تولید کنندگان نقش محوری را در وفاداری مردم به استفاده از کالای داخلی ایفا می‌کنند و تولیدات مناسب، شایسته و با کیفیت سبب روی آوردن مردم به استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی می‌شود.

با این تفاسیر دولت و نهاد‌های قانون گذار نیز می‌تواند از تولید کننده در تعرفه ها، قوانین و مقررات، اعتبارات و تسهیلات حمایت بیشتری را انجام دهند تا این چرخه‌ی حمایتی از کالای ایرانی در کشور تکمیل شود و مردم، مسئولین و تولیدکنندگان در یک گام و کنارهم قدم بردارند.

مزیت رقابتی، انحصار در تولید بعضی کالا‌ها

مصطفی هاشمی تولید کننده پودر‌های شیمیایی در گفتگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: در بعضی از تولیدات که کشور ما از لحاظ دانش فنی و مواد اولیه در آن‌ها پیشتاز و منحصر است، دولت می‌تواند حمایت‌های بیشتری را برای افزایش تولید و بهبود کیفیت انجام دهد.

وی بیان می‌کند: در خصوص حمل و نقل تولیدات در کشور هنوز با مشکل مواجه هستیم و ساز و کار مدیریت شده‌  صحیحی در این زمینه وجود ندارد، به طوریکه در بخش حمل و نقل ریلی بار که بسیار مورد استفاده است دچار مشکلات فراوانی هستیم.
 
از دغدغه‌ها تا حمایت از تولید کننده ایرانی
هاشمی می‌افزاید: در بعضی از کالا‌ها و تولیدات که رقبای داخلی بسیاری داریم، زمینه برای صادرات فراهم می‌شود که تدبیر تولید کننده و همچنین تدبیر دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار را برای انجام امر صادرات کالا‌های مناسب و شایسته‌ تولید شده می‌طلبد.

تحریم‌های نابخردانه، کمرنگ شدن صادرات

محمد حسین کریمی یکی از تولید کنندگان با سابقه رب گوجه فرنگی با اشاره به قانون جدید منع صادرات رب گوجه فرنگی، به حفظ سهم صادرات استان خراسان رضوی در بازار‌های قبلی تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به تغییرات نرخ ارز و گران شدن محصول رب، به دلیل اینکه این محصول، بازار‌های خوبی در کشور‌های همجوار داشته، بنابراین فرصت را به کشور‌های دیگر برای استفاده از این ظرفیت اقتصادی می‌دهیم.

این تولید کننده با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر میان تولید کنندگان و مسئولان از انتظاراتش می‌گوید: ازسازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی دراین امر انتظار داریم با برنامه ریزی بلند مدت، ظرفیت سنجی از کارخانه‌ها داشته باشد و به کشاورز اعلام کند تا مازاد عرضه و مازاد تقاضا محصولی را شاهد نباشیم هرچند در این رابطه تعاملاتی میان تولید کنندگان و مسئولان صورت گرفته است.

کریمی بیان می‌کند: صنعتگران استان با توجه به شرایط سخت کنونی تمامی تلاش خود را برای حفظ سهم صادرات استان در بازار‌های قبلی هدف صادراتی می‌کنند، اما توسعه بازار‌های جدید صادراتی نگاه ویژه‌تر مسئولان به تولیدکنندگان را می‌طلبد تا رونق صنایع صادراتی و اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.

حمایت از تولیدکنندگان، رسالت ماست

مسعود مهدی زاده مقدم، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  می‌گوید: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی، شرکت شهرک‌های صنعتی برای حمایت از تولیدکنندگان مستقر در شهرک‌های صنعتی استان برنامه‌های مختلفی را انجام می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در میان واحد‌های تولیدی استان طبق بررسی‌های صورت گرفته تعداد زیادی از شرکت‌ها توانایی تولید کالا‌های با کیفیت و با توان رقابتی بالا را دارند، اما از لحاظ مسائل بازاریابی و فروش دچار ضعف هستند که برای این منظور حمایت‌ها و مشاوره‌ها به این شرکت‌ها داده می‌شود.
 
کالای ایرانی، دغدغه تولید کنندگان، حمایت مسئولان
مهدی زاده مقدم بیان می‌کند: در وضعیت فعلی که تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی حاکم است، تعداد واحد‌های تولیدی فعالی وجود دارند که توانایی تولید قطعات وارادتی تحریم شده را دارند و به جهت حمایت هرچه بیشتر این واحدها، حدود ۳۲ شرکت تولیدی را با شرکت نفت و گاز شرق کشور به جهت همکاری و حمایت هرچه بیشتر هماهنگ کرده ایم.

وی با اشاره به این نکته که بیشترین ضعف واحد‌های تولیدی استان شامل نیاز‌های فناورانه است ادامه می‌دهد: در این خصوص با برگزاری جلسات مستمر و شناسایی واحد‌ها وتوصیه به حضور در جلسات استارتاپی در جهت خدمت به واحد‌های مورد نیاز در این زمینه گام برداشته ایم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی می‌گوید: در قالب طرحی به نام کلینیک صنعت، مشاورانی را به واحد‌های فعال استان معرفی می‌کنیم که در زمینه‌های مختلف شرکت‌ها را راهنمایی کنند؛ البته به جهت حمایت بیشتر حتی بخشی از هزینه مشاوران توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان پرداخت می‌گردد.

وی بیان می‌کند: با همت مدیریت شعب بانک ملی استان، و جهت احیای و توسعه‌ی سه صنعت فعال شهرک شامل:چاپ و نشر، کفش و حوزه‌ی چوب اقداماتی انجام پذیرفته تا فعالان این حوزه‌ها بتوانند از خدمات مالی بانک استفاده کنند و همجنین برای بحث تامین مالی در سطح استانی و کشوری در حال پیگیری هستیم.

مهدی زاده مقدم با اشاره به تکلیف قانونی شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادامه می‌دهد:  توانستیم تعداد ۶۰ واحد تولیدی را به چرخه‌ی تولید بازگردانیم و در این امر با ستاد تسهیل استان به  ریاست استاندار خراسان رضوی و کارگروه حمایت از سرمایه گذاری‌های مشروح با حضور مقامات قضائی و دادگستری استان همکاری‌های بسیاری انجام شده است.

طی سال‌های اخیر و با وجود ایجاد تحریم‌های ظالمانه‌ی کشور‌های غربی، صنعت کشور روز‌های خوشی را سپری نمی‌کند، اما این تولید کنندگان، متخصصان و کارگران ایرانی هستند که هنوز ایستاده اند و با وجود تمام محدودیت‌ها و کم لطفی‌ها چرخه‌ی اقتصاد و صنعت کشور را می‌چرخانند.

انتهای پیام//آ. ف
 
گزارشگر: آریا فکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار