سهام عدالت، طرحی است که در چند سال گذشته در بین مردم پررنگ شده است و نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سهام عدالت، طرحی است که در چند سال گذشته در بین مردم پررنگ شده است که هدف از عرضه آن گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام شده است، اما مطلبی که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به آن بپردازد، نحوه پرداخت سود سهام عدالت و همچنین پاسخ به سوالات متداول در خصوص سهام عدالت متوفیان است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است.

بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: شرایط ثبت نام در سامانه سهام عدالت


«آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید.

تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد.در مرحله اول  سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل واگذار شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

سبد سهام عدالت ترکیبی از ۶۰ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده است؛ بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۶۰ شرکت دولتی تعریف شده‌است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود. طبق قانون، دولت باید سهام عدالت را از ابتدای سال ۹۵ آزاد می‌کرد، اما امکان دارد این آزادسازی ماه‌ها بعد از پایان مهلت قانونی طول بکشد و عملاً پرداخت سهام عدالت به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نزدیک خواهد شد.

در مرداد ۱۳۹۵ سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه سودی که در دولت گذشته بابت سهام عدالت به عده‌ای از شهروندان پرداخت شده غیرقانونی بوده، می‌گوید: به هیچ عنوان سودی بابت سهام عدالت به شهروندان پرداخت نخواهد شد، بلکه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف می‌شود.


بیشتر بخوانید: سود سهام عدالت در سال 97 چقدر است؟


در اوایل آذر ۱۳۹۵ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد : بعد از ده سال، تکلیف سهام عدالت در سال آینده روشن می‌شود و از پایان سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: «از نظر ما طرح سهام عدالت به انتهای خود رسیده‌است و منتظریم با پایان یافتن مجامع، شرکت‌های سرمایه پذیر حساب‌هایشان را ببندند.» او در عین حال تأکید کرده که هنوز «ابهام‌های مختصری دربارهٔ شناسایی مشمولان، سبد سهام، سازو کار‌های ساماندهی آن برای آزادسازی سهام عدالت وجود دارد.» برای حل این مشکل، دولت لایحه تهیه کرده‌است و قرار است آن را به مجلس بفرستد و پس از آن «تکلیف سهام عدالت روشن‌تر می‌شود.»

در اواسط دی ماه سال ۹۵ سازمان بورس و اوراق بهادار میزان سود دریافتی سهام عدالت از ۶۰ شرکت حاضر در سبد سهام را ۱۹۹ هزار و ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرد. به‌علاوه سود مصوب مجمع عمومی شرکت‌ها در این مدت ۳۰۹ هزارو ۵۷۴ میلیارد ریال و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت ۵۱ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال و مانده طلب سود از شرکت‌ها ۵۸ هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال بوده‌است.

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد واجدین سهام عدالت در پایان سال ۹۶ می‌توانند سود سال ۹۵ خود را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: باید سهم ۲۰ درصدی دولت در سهام عدالت را بفروشیم


راهنمای استفاده از سهام عدالت

  • ۱) ورود به سامانه سهام عدالت و کار با آن توسط مشمولین سهام عدالت مستلزم کسب راهنمایی اولیه است. از مشمولین عزیز درخواست می‌شود قبل از شروع کار با این سامانه، راهنمای آن را با دقت مطالعه و طبق آن اقدام کنند تا استفاده از خدمات سامانه برای آنان سریع و نتیجه بخش شود.
  • ۲) سامانه سهام عدالت با بانک اسامی و اطلاعات مشمولان سهام عدالت مرتبط بوده و خدمات آن عبارت است از:
  1. اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت
  2. اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول
  3. صدور صورت وضعیت تسویه اقساط
  4. صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه نشده سهام عدالت
  5. دریافت و ثبت شماره شبا بانکی مشمول
  • ۳) استفاده از سامانه سهام عدالت مشروط به ورود کد ملی و برخی مشخصات هویتی در سامانه است و ضرورت دارد این اطلاعات توسط شخص مشمول یا ولی، قیم یا وکیل قانونی وی با دقت وارد سامانه شود. همچنین، درج شماره تلفن همراه در دسترس جهت ارسال پیامک یا اطلاع رسانی سازمان خصوصی سازی الزامی است.
  • ۴) کلیه مشمولین که در دوره ده ساله اجرای طرح سهام عدالت از ابتدای سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۴ ثبت نام شده قطعی در تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌ها بوده اند، می‌توانند از طریق این سامانه، ضمن کسب اطلاع از مشمول بودن، صورت وضعیت تسویه اقساط خود را مشاهده یا از آن نسخه چاپی تهیه کنند.
  • ۵) مشخصات هویتی کلیه مشمولین سهام عدالت تا دی ماه سال ۱۳۹۵ از طریق سازمان ثبت احوال کشور اخذ و به روز رسانی شده و ملاک اعلام وضعیت مشمولین، ارایه صورت وضعیت تسویه اقساط و سایر خدمات این سامانه است.
  • ۶) در خصوص مشمولینی که طبق اطلاعات اخذ شده تا دی ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال کشور، جزو فوت شدگان تعیین شده اند، متعاقبا از طریق سامانه سهام عدالت اطلاع رسانی خواهد شد. ۱۳۹۵ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶، پس از مشاهده صورت /۱۲/ ۷) مشمولین سهام عدالت می‌توانند از ۱۷ وضعیت تسویه اقساط خود، در خصوص باقی مانده ارزش سهام که به طور کامل تسویه نشده، نسبت به مبلغی که تمایل به پرداخت داشته و آن را در سامانه تعیین می‌کنند، یک قبض پرداخت دارای شناسه واریز از سامانه دریافت نمایند. مشمولانی که در صورت وضعیت خود از تخفیف برخوردارند، فاقد قبض پرداخت هستند و اکیدا نیز نباید هیچ وجهی به حساب دولت واریز نمایند.
  • ۷) پرداخت‌های مشمولین فقط از طریق بانک ملی ایران صورت خواهد گرفت و مشمولین می‌توانند مبلغ مدنظر خود را با استفاده از شناسه پرداخت و معادل مبلغ درج شده در قبض پرداخت که از سامانه دریافت می‌نمایند، پرداخت نمایند. پرداخت هرگونه وجه درخصوص سهام عدالت به جز از طریق بانک ملی ایران غیرقانونی است و تقاضا می‌شود مشمولین محترم به طور اکید از پرداخت پول به هر روش دیگر اجتناب نمایند.
  • ۸) مشمولین سهام عدالت می‌توانند از تاریخ ۱۳۹۶/۱/۳۰ و در اجرای مرحله دوم طرح ساماندهی سهام عدالت با مراجعه به سامانه نسبت به ورود و ثبت شماره شبا بانکی که حساب بانکی مرتبط به آن قابلیت واریز وجه به آن حساب را داشته باشد، اقدام نمایند. هر نفر مشمول سهام عدالت باید انحصاراً شبا بانکی به نام خود را در سامانه درج کند و امکان ثبت و تایید شماره شبا بانکی مربوط به، ولی مشمول یا وکیل و قیم و یا هر فرد دیگری وجود ندارد.
  • ۹) لازم است مشمولین سهام عدالت که شخصاً دارای یک حساب بانکی معتبر نیستند، با مراجعه به بانک‌ها یا موسسات مالی اعتباری عضو شبکه شتاب نسبت به افتتاح حساب اقدام کنند و کلیه مشمولینی که دارای حساب بانکی معتبر هستند شماره شبا بانکی خود را از طریق شعب، دستگاه‌های خودپرداز، تلفن بانک، اینترنت بانک و سایر ابزار‌ها و امکانات بانکی دریافت و به سامانه اعلام نمایند.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های نسخه جدید سامانه سهام عدالت


سوالات متداول در خصوص سهام عدالت متوفیان

  • ۱) چگونه می‌توان اطلاع حاصل کرد که شخص متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده است یا خیر؟

وراث قانونی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

  • ۲) تقسیم سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه انجام می‌شود؟

وراث قانونی مشمولان متوفی می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت (نشانی آن‌ها در اینجا قابل مشاهده است) و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.


این مطلب را از دست ندهید: سود سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟


بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام نکنند، درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک کند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر است.

  • ۳) مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان چیست؟
  • الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی
  • ب- اصل کارت ملی وراث قانونی
  • پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
  • ت- شماره شبای بانکی وراث
  • ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث
  • ۴) آیا وراث می‌توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی نیز منتقل کند؟

وراث قانونی صرفا می‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر است.

  • ۵) آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می‌تواند توسط وکیل، قیم، ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

 بلی. وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا، ولی و کفیل اشخاص نیز امکان‌پذیر است.

  • ۶) آیا مهلتی (سقف زمانی) برای مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت تعیین شده است؟

خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است لیکن به تمامی ذینفعان (وراث قانونی) توصیه می‌شود در اسرع وقت به این دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

  • ۷) تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟

وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند و صرفا به اطلاعیه‌های بعدی سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت توجه کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی ظفری
۱۲:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام لطفا راهنمایی بفرمایید پدر من در سال 78 فوت کرده و در آن زمان سهام عدالت داشته ولی کد ملی نداشته و بنده اطلاعی از اینکه ایشان سهام عدالت داشته ، در جریان نبودم ولی به تازگی متوجه شدم . حال با توجه به اینکه ایشان در آن موقع کد ملی نداشتند چطور میتوانم از وضعیت سهام ایشان اطلاع پیدا کنم . ممنون میشم راهنمایی فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
پدرم شهریور 85 فوت کردن برگه سهام عدالت که کمیته امداد بهش دادند را داریم اما کد ملی شون رو تو سامانه میزنیم میگه «شماره ملی وارد شده مشمول سهام نمی باشد» حالا تکلیف چیه؟ با اون برگه سهام عدالت چطور اقدام کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
شریفی
۰۲:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
س.
من سهام عدالت فرد فوت شده را میخوام به نام خودم کنم در واقع وارث قانونی هستم اما در صورتی که سهام عدالت به نام من بشه دولت بخواد سهام عدالت بده به مردم به من تعلق نمیگیره چون سهام عدالت ورثه ای دارم
لطفا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
من همسرم فوت شده ایا من ورثه هستم یاپدر ومادرش
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام لطفا راهنمایی کنید که سهم دختر وپسر از سهام عدالت متوفی هر کدام چقدر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من بابقیه وراث چندروزه براسهام عدالت پدر ومادرم که فوت کردن به یکی شعب پیشخوان مراجعه میکنیم سایت باز است ولیجواب نمیدهد مینویسد خطای غیر منتظره لطفا راهنمایی کنید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام دخترم ۳سال فوت شده ازدواج نکرده بود پدر زنده است؟ آیا جهت گرفتن سهام عدالت وی نیاز به وارث دارد آیا به پدر وی میرسد لطفا راهنمایی بفرمائید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سهام افراد خردسال به چه صورت پیگیری گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سهام افراد خردسال به چه صورت پیگیری گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سهام افراد خردسال به چه صورت پیگیری گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سهام افراد خردسال به چه صورت پیگیری گردد
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۰:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر تک فرزند باشه چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی
۱۰:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.مادر و پدرم سهام عدالت داشتن مادرم قبل از پدرم فوت شدن برای تقسیم سهام عدالت مادر اقدام کردیم چون در انحصار وراثت مادرم یکی از وراث پدرم بودن گفتن نمیشه و وراث همه باید در قید حیات باشن تکلیف ما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین پیل افکند
۲۲:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام سهام عدالت شامل من نمیشود ولی فرزاد و خانواده ام دریافت میکنن فرزندم فوت کرده چطور به من تعلق میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
یا حق
۱۹:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام. مادرم وقتی در قید حیات بود بامن زندگی میکرد چون مریض بود هیچکدام از فرزندانش مسولیتش را قبول نکردن و تمام خرج و مخارجش با من بود.حالا که چند ساله از فوت مادرم میگذره و وراث به هیچ وجه نمیان برای من امضا کنن و مدارک سهام پیش من است. استشهاد محلی گرفتم که مادرم با من زندگی میکندچون بچه هاش طردش کردن. حالا من با 8وراث چه کنم؟ایا انصاف سهم رو تقسیم کنم در حالیکه حتی 1تومان برای مادرشان خرج نکردن و تمام وکمال خودم خرج خاکسپاری ومراسمش هم را دادم.حداقل تبصره یا استثنایی قائل می شدین. حتی وراثش در یک شهر نیستن در چند استان پخش هستن و هیچوقت بخاطر این سهم عدالت نمیان.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
مادرم وخواهرم فوت کردن زمان فوت پدرم درقید حیات بودن بعدا پدر فوت کردن به دفتر پیشخانه مراجعه کردم برای سهام مادر وخواهرم جواب دادن باید دستورالعمل جدید بدهند ما باید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
شهلا
۱۱:۰۵ ۱۲ تير ۱۳۹۸
به دفاتر پیشخوان رفتم گفتند ما کاری به سود سهام عدالت متوفی نداریم به پلیس باضافه ده رفتم اونا هم همین جواب را دادند معلوم نیست به کجا باید مراجعه کرد جواب بدهید
Iran (Islamic Republic of)
شهلا
۱۱:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۸
پیشخوان ودولت. برای سود سهام عدالت قبول نمیکنه برای ثبتت نام البته ساکن آبادان هستم
Germany
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ تير ۱۳۹۸
باعرض سلام ما تقسیم سهام عدالت متوفی رو هم گرفتیم ولی نمی‌دونیم سودشو می میدن هنوزم واریز نکردن یا باید به کجا مراجعه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۰:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
جامانده ها از ثبت نام چی؟؟کی ثبت نام پس؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
اینقدر فقیر تو جامعه هست که به خاطر اینکه آبروشان جلو درونمایه نمره تحت پوشش کمیته نیستن 'متاسفانه تواستان فارس روستائیان برنج کاروباغداران کشاورزانی هستن که هزار متر زمین می فروشن به مردم واسه باغ سیصد چهارصد میلیون 'اما تحت پوشش هستن سهام عدالت داران 'بچه هاشون هم خرید اینترانتی می کنین ما شالاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
اینقدر فقیر تو جامعه هست که به خاطر اینکه آبروشان جلو درونمایه نمره تحت پوشش کمیته نیستن 'متاسفانه تواستان فارس روستائیان برنج کاروباغداران کشاورزانی هستن که هزار متر زمین می فروشن به مردم واسه باغ سیصد چهارصد میلیون 'اما تحت پوشش هستن سهام عدالت داران 'بچه هاشون هم خرید اینترانتی می کنین ما شالاه
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۹:۳۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
با سلام، چرا برای فرزندانی که تازه به دنیا آمده اند سهام عدالت تخصیص داده نمیشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
من سهام عدالت دارم وحتی برگه سهام وشماره پرونده هم دارم ولی مشمول سهام عدالت نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
فقط کارکنان دولت شاغلین و بازنشسته ها و روستاها ،،،،و.کمیته و بهزیستی ان زمان شامل ثبت سهام عدالت شدند،،،،خیلی

که شهر نشین بودند شامل این طرح نشدند
نمونش مثال میزنم
آن زمان بیمه رد میکرده ،آزاد،،،،الان شده باز نشسته ،،تامین اجتماعی ،،،،،ولی سهام عدالت نداره
عدالت یعنی همه افراد فقیر ،،،متوسط رو به پایین که اکثر کارمندان دولت هستند،،،و متوسط رو به بالا،،و.پولدارها و ثروتمندان که رتبه بالا دارند

ولی در این قشر خیلی از روستاهای فارس ،،،درودزن،،،کامفیروز،،سیدان،،،، شاملشان شده ،،،که ماشاءالله سالی پانصد میلیون برنج برداشت میکنند،،،،،ولی به شهرنشینی عادی شامل نشده

چرا همیشه فکر می کنید روستا نشینان ار شهرنشینان فقیرترند
این موضوع در همه روستاها صحت ندارد


تازه آن قدر با این کمبود آب به اداره آب فشار میآورند ،، هر سال برای کشت برنج ،،،،،،،،چون ، خیلی از روستاهای فارس خانواده ایی سالی پانصد میلیون هم برنج ،،، کشت و تولید میکنن،،،،،،بدون دادن مالیات ،،،تلزه سهام عدالت هم میگیرن
سری به آسیابان های این روستاها بزنید ببینید چه خبره ،،،نوبت به کسی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
حالا مگه چقدر میدن.
ماهانه هم نیست چند سالی یه باره.
انشالله بیشتر درامد داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
فقط کارکنان دولت شاغلین و بازنشسته ها و روستاها ،،،،و.کمیته و بهزیستی ان زمان شامل ثبت سهام عدالت شدند،،،،خیلی

که شهر نشین بودند شامل این طرح نشدند
نمونش مثال میزنم
آن زمان بیمه رد میکرده ،آزاد،،،،الان شده باز نشسته ،،تامین اجتماعی ،،،،،ولی سهام عدالت نداره
عدالت یعنی همه افراد فقیر ،،،متوسط رو به پایین که اکثر کارمندان دولت هستند،،،و متوسط رو به بالا،،و.پولدارها و ثروتمندان که رتبه بالا دارند

ولی در این قشر خیلی از روستاهای فارس ،،،درودزن،،،کامفیروز،،سیدان،،،، شاملشان شده ،،،که ماشاءالله سالی پانصد میلیون برنج برداشت میکنند،،،،،ولی به شهرنشینی عادی شامل نشده

چرا همیشه فکر می کنید روستا نشینان ار شهرنشینان فقیرترند
این موضوع در همه روستاها صحت ندارد


تازه آن قدر با این کمبود آب به اداره آب فشار میآورند ،، هر سال برای کشت برنج ،،،،،،،،چون ، خیلی از روستاهای فارس خانواده ایی سالی پانصد میلیون هم برنج ،،، کشت و تولید میکنن،،،،،،بدون دادن مالیات ،،،تلزه سهام عدالت هم میگیرن
سری به آسیابان های این روستاها بزنید ببینید چه خبره ،،،نوبت به کسی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
علی جهان تیغ
۰۰:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
باسلام بنده فرزندم فوت شده وهسرم که مادراین فرزندم است طلاق داده ام الان هم هیچ گونه ادرس یانشانی از نامبرده ندارم ودرارث وراثت سهم مادر۱/۶یک ششم ومابقی ماترک سهم من است من بایدچکارکنم دفترپیشخوان هم رفتم میگه باید باشه اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
من از ساری تماس میگیرم. برای دریافت سهام عدالت پدرمون که فوت شده بود, به تمام دفاتر پیشخوان رفتیم اما به ما جواب دادند که مهلتش تموم شده.
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه در این دوره و زمان ممکن چند وراث متوفی باهم قهر باشن و اصلا ارتباطی باهم تداشته باشن تکیف اینا چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
سود سهام را کی داده وکی گرفته!!!
آخرین اخبار