کم توجهی نسبت به فرهنگ عمومی در شیراز

عضو شورای شهر شیراز گفت: حدود دو دهه از تشکیل شورای اسلامی شهر شیراز می‌گذرد، اما آنگونه که باید، به مقوله فرهنگ عمومی کلان شهر شیراز توجه نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: فرهنگ عمومی رابطه مستقیم با عموم مردم دارد و با تأثیر گذاری بر عامه مردم در کیفیت رفتار اجتماعی آنان نقش ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: ارتقاء فرهنگ عمومی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی از خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش گرفته تا اقتصاد خود را نشان می‌دهد و امروزه با توجه به ابزار‌های نوین ارتباطی چنانچه دارای فرهنگ عمومی قوی نباشیم باید انتظار بهم ریختگی و در مراحل حادتر، از هم گسیختگی در ابعاد مختلف اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی باشیم.

ناصری با بیان اینکه حدود دو دهه از تشکیل شورای اسلامی شهر شیراز می‌گذرد، اما آنگونه که باید، به مقوله فرهنگ عمومی کلان شهر شیراز توجه نشده است، افزود: این شهر به لحاظ شاخصه‌های پر آوازه بر مسیر و مدار فرهنگ و نیز وجود مشاهیری که از قرن‌ها پیش در شعر و ادب و اخلاق سرآمد ملل بوده و شخصیت‌هایی که در عرصه علوم و اقدامات بشر دوستانه در ابعاد ملی و جهانی شناخته شده هستند می‌طلبد که شورا و کمیسیون‌های شورای شهر شیراز و ارکان شهرداری شیراز برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

وضعیت نیروی انسانی در شهرداری  شیراز نگران کننده است

عبدالرزاق موسوی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شورای شهر دارای سه وظیفه، وضع مقررات، نظارت بر اجرای آن‌ها و قانون در شهرداری و در مواردی هماهنگی خدمات عمومی حوزه شهری است، اظهار داشت: در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری و حتی شورا یک برنامه و دستورالعمل منسجم و مصوبی نداریم، به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون در حال تهیه دستورالعملی برای نظارت هستیم که امیدوارم اعضای شورا هم کمک کنند تا در حوزه نظارت به یک شیوه متعارف و قابل قبول دست یابیم.

موسوی افزود: مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار‌های نظارتی، نظارت همگانی، یا مردمی است که از ویژگی‌های حکمروایی خوب هم است که در حوزه مدیریت شهری خیلی می‌تواند مفید و موثر باشد، لازمه نظارت همگانی این است که مردم بویژه صاحب نظران و متخصصان از روند و فرآیند تصمیم‌گیری و نتایج امور و اقدامات اطلاع داشته باشند.

به گفته وی در قانون شورا‌ها ماده‌ای به این موضوع اختصاص داده شده این ماده می‌گوید که شورای شهر و شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته، موظفند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای، زمینه اطلاع عموم مردم را به طور مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم کنند.

این عضو شورا تاکید کرد: برای اینکه مردم بتوانند نظارت، اظهار نظر و اطمینان پیدا کنند، باید اطلاعات درست و دقیق در دسترس داشته باشند؛ این همان چیزی است که به آن شفافیت می‌گوییم. شفافیت یعنی اینکه مردم بدانند، ما چگونه تصمیم می‌گیریم، چگونه و در کجا هزینه می‌کنیم، آیا احکام و تکالیف بودجه را رعایت می‌کنیم، چگونه و به چه میزان درآمد داریم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز، بیان کرد: عمده اقدامات شهرداری در قالب معاملات و قرارداد‌هایی است که بین شهرداری و اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود، مردم به ویژه ذی‌نفعان این معاملات باید در روند نحوه انجام این معاملات قرار گیرند، یکی از بستر‌های اصلی فساد همین شفاف نبودن روند مناقصه و مزایده و مراحل انعقاد قرارداد‌ها است.

وی تصریح کرد: هر چه مردم اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند، احتمال وقوع فساد کاهش می‌یابد، یکی از بستر‌های ایجاد فساد ترک تشریفات است.

موسوی گفت: مردم باید بدانند، چگونه هزینه می‌کنیم، آیا این هزینه‌ها بر اساس برنامه‌های مصوب و ضرورت است، آیا صرفه و صلاح مردم رعایت می‌شود؟ مردم باید امکان ارزیابی عملکرد شهرداری و شورا را در زمینه هزینه‌ها داشته باشند.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: شاید عمده‌ترین منابع درآمدی شهرداری عوارض است، مردم باید بدانند، عوارض پرداختی چگونه و در کجا هزینه می‌شود. مردم باید نحوه محاسبه این عوارض را بدانند تا به درستی روند تصمیم‌گیری در شهرداری اطمینان پیدا کنند.

موسوی ادامه داد: طبق گزارش شهرداری، درآمد شش ماهه شهرداری نسبت به ۶ ماهه گذشته با ۲۰ درصد افزایش و نسبت به بودجه مصوب دارای ۳۴ درصد کاهش است.

وی افزود: امروز مهمترین موضوع در شهرداری و حتی شورا ساماندهی نیروی انسانی است، در سند بودجه ۹۷ مصوب شد که لایحه ساماندهی نیروی انسانی ظرف مدت سه ماه تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای شهر تقدیم شود، ما همچنان منتظر هستیم، گزارش‌های مستند دریافتی از وضعیت نیروی انسانی و نابسامانی آن نگران کننده است، از شهردار انتظار می‌رود هر چه سریعتر طرح مذکور را به شورا ارائه کند.

موسوی در خصوص مطالبات شهرداری شیراز اظهار داشت: شهرداری باید میزان مطالبات و دیون شهرداری را در هنگامی که شهردار سابق شهرداری را تحویل داده است، مستند و با آمار و ارقام اعلام کند، این باعث می‌شود از اظهار نظر‌های خلاف واقع و بعضاً متناقض جلوگیری شود.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی شورا بیان کرد: یکی از مصادیق مهم عدم شفافیت که تاکنون هزینه‌های فراوانی به شهر و مردم و بویژه محیط زیست طبیعی این شهر وارد کرده است، موضوع تغییر کاربری بویژه باغات و فضای سبز و سطح اشغال است، عدم شفافیت از نحوه ضوابط و تغییر کاربری موجب سوء استفاده دلالان، سودجویان و زمین‌خواران شده است.

موسوی در پایان تاکید کرد: از مسؤولان و مدیران استان و شهرستان، اعم از سیاسی، امنیتی، قضایی و اجرایی انتظار داریم حدود وظایف و شأن شورا‌ها را به رسمیت شناخته و با شورا‌ها همکاری کنند، شورا می‌تواند در جهت تقویت ارتباط بین مردم و نظام بسیار موثر باشد.

گفتنی است در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورا، اجرای طرح های عمرانی شهرداری و خط ۳ قطار شهری از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مصوب شد.

در این جلسه، لایحه پیشنهادی شهرداری شیراز مبنی بر مساعدت ۲۰۰میلیون ریالی به دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شیراز از محل ماده۱۶بودجه سال ۹۷ شهرداری شیراز تصویب شد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار