سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

آخرین جزئیات از مرگ ۲ خواهر اهوازی/ ۱۹ درصد منابع طرح تحول صرف دستمزد می‌شود/ با فروشندگان اینترنتی دارو برخورد می‌کنیم

حریرچی گفت: هزینه بیمارستان‌ها در ایران بالا است و باید اقداماتی برای کنترل هزینه‌ها داشت. 
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی که در ساختمان وزارت بهداشت در حال برگزاری است با اشاره به خدمات رسانی به زائران اربعین گفت: خدمت رسانی به زائران راهپیمایی اربعین در داخل کشور تا لب مرز به عهده وزارت بهداشت است و ارائه خدمات در خارج مرز توسط هلال احمر انجام می‌گیرد؛ ۱۷ هزار نیررو برای این اقدام بسیج کردیم  که ۲۰۶ نفر از آنها از سوی وزارت بهداشت اعزام شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تعداد خدمات در داخل کشور گفت: تا به امروز ۵۲ هزار و ۳۰۸ نفر در داخل کشور از خدمات استفاده کردند و ۴۹ هزار نفر در محل درمان شدند و ۶۱۷ نفر با مصدومیت مربوط به حوادث ترافیکی به مراکز انتقال داده شده‌اند.

وی اظهار کرد: برای پزشکان و پرستارانی که داخل کشور و خارج کار می‌کنند یک ریال هم خرج نشده است و همه آنها داوطلب هستند.

حریرچی با اشاره به بیمارستان‌ها گفت: سه ممیز ۵۸ درصد درآمد ناخالص کشور به هزینه بیمارستان‌ها اختصاص دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از هر ۲ تومنی که ایرانیان خرج می‌کنند یک تومن آن برای بیمارستان‌ها است و هزینه بیمارستان‌ها در ایران بالا است و باید اقداماتی برای کنترل هزینه‌ها داشت و علاوه بر برنامه ریزی به همکاری پزشکان احتیاج داریم.

حریرچی با بیان اینکه ۳۹ هزار پزشک متخصص در ایران کار می‌کنند، گفت: و به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۶۵ هزار پزشک عمومی و ۴۸ هزار پزشک متخصص داریم و علی رغم پیشرفت‌های بزرگ هنوز در این حوزه پایین هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مشکل بخش خصوص گفت: ناهماهنگی این بخش با بخش دولتی و بالا بودن هزینه‌های آنها سبب عقب ماندگی شده است و تنها ۳ درصد مردم با اطمینان خاطر می‌توانند به بخش خصوصی مراجعه کنند.

حریرچی ادامه داد: در شرایط تحریم و فشار اقتصادی باید از تمام امکانات از تعرفه های برای کمک به مردم استفاده کنیم.

بودجه جاری کل دانشگاه‌ها ۱۷ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان است

وی درباره آمارهای وزارت بهداشت گفت : قبلا مکررا اعلام کردیم از منابع طرح تحول سلامت فقط ۱۹ درصد آن صرف دستمزد می‌شود و دیروز وزیر درمورد بودجه دانشگاه‌ها صحبت کردند که در قانون بودجه نوشته شده است، بودجه جاری کل دانشگاه‌ها ۱۷ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از این ۱۷ هزار میلیارد حدود ۱۲ هزار میلیارد مربوط به هزینه‌های می‌شود و از بودجه جاری ۷۳ درصد به حقوق و مزایا اختصاص پیدا می‌کند.

حریرچی درباره کل بودجه نظام سلامت گفت: از تمام بودجه‌ای که برای بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده است،  ۶۸ درصد مربوط به دستمزد و کارانه و حق ویزیت است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به واکسن آنفولانزا گفت: کمبودی واکسن آنفولانزا نداریم و البته توجه به این نکته ضروری است که این واکسن ۱۵ روز قبل از شروع فصل باید زده شود.

مصوبه دولت برای سبد دارویی در تمام سال ۹ درصد است

حریرچی درباره قیمت داروها گفت: مصوبه دولت برای سبد دارویی در تمام سال ۹ درصد است اما این برای داروها مختلف است برای مثال برای داروهایی که نیاز به بسته بندی دارند افزایش قیمت بالا است اما داروهای وارداتی باید ۱۵ درصد با قیمت کمتر وارد شوند؛ مصوبه اصلی برای کل سبد همان ۹ درصد است.

وی با اشاره به پسماندهای بیمارستانی و بی خطر سازی آنها اظهار کرد: در هفته‌های قبل آمار دقیق بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی اعلام شد اما ۹۲ بیمارستان‌ها بدون مشکل و چند درصد باقی مانده هم درحال رفع است و از لحاظ سیستم دفع زباله به وضعیت مطلوبی رسیده ایم، ۹۳ درصد بیمارستان‌ها دستگاه بی خطر ساز دارند.

علت مرگ دو کودک اهوازی مسمومیت دارویی نبوده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مشکل دارویی برای کودکان اهوازی گفت: برای دو کودک اهوازی اتفاقی افتاد و ابتدا گفتند دو دارو تقلبی بوده است اما پس از بررسی نسخه متوجه شدیم این دو دارو تجویز و خریداری و مصرف نشده است؛ سپس بحث نسخه اشتباهی و داروی تقلبی به میان آمد اما پزشکی قانونی بررسی کرد و هیچ مصدومیت دارویی در این کودکان وجود نداشته است، از مقام مسئولی که سهوا در مورد اعلام جزئیات اشتباه کرده است ، گله داریم.

وی ادامه داد: آنقدر گفتند داروی اشتباه تجویز شده است که پزشک متخصص و خوشنام از فرط استرس سکته مغزی کرده است و نصف بدن او فلج شده است درحالی که اصلا قصوری نداشته است.

حریرچی با بیان اینکه علت مرگ دو خواهر اهوازی مسمومیت دارویی نبوده است، اظهار کرد: علت مسمومیت غیر دارویی بوده است و پس از بررسی‌ها مستندات ارائه می‌شود.

آخرین آمار از مسمومیت در اثر الکل در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار مسمومان  در اثر مصرف الکل اظهار کرد : از ۹۵۹ نفر مصدوم ۴۰۲ نفر در البرز، ۳۲۶ نفر هرمزگان، ۶۱ نفر تهران و باقی آنها از خراسان شمالی بوده‌اند و تا به امروز ۸۴ نفر فوت کردند و از ۹۰۰ نفر حدود ۳۰۰ نفر دیالیز ، تعدادی هم نابینا شدند و تمام این افراد مسمومیت به دلیل الکل متلیک و مشروبات دست‌ساز بوده است.

تقاضای وزارت بهداشت از قوه قضاییه در مورد توزیع قرص برنج

وی درمورد آمار مسمومان با قرص برنج گفت: در ۵ ماهه سال هر روز ۲ نفر بر اثر قرص برنج مسموم می‌شدند و البته این قرص در کشور ممنوع است زیرا برای فردی که این قرص را مصرف می‌کند، نمی‌توان کاری کرد و در هیچ جای دنیا پادزهری ندارد و به دلیل اینکه از عوامل خودکشی است از رئیس قوه قضائیه درخواست کردیم فروشندگان این قرص هم شریک در جرم افراد باشند نا از عرضه قرص و کاهش مرگ و میر جلوگیری شود.

حریرچی با اشاره به سفرهای خارجی با تامین هزینه سفر از شرکت‌ها گفت: اگر ثابت شود این سفرها به واسطه رابطه‌ها بوده،غیر قانونی و غیراخلاقی است زیرا اثبات این رابطه مالی سخت است در تمام کشورها هرگونه استفاده از امکاناتی از این دست برای شرکت ها و پزشکان ممنوع است؛  نمی‌توان شخصی که به سفر خارجی رفت را مجرم دانست و اگر پزشکی به سفری برود ما گله داریم و کار آنها غیر اصولی است.

وی درباره سرطان دهانه رحم گفت: در پروتکل ملی عنوان شده است افرادی که به  مراکز سطح یک و دو مراجعه کنند، نمونه برداری باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام و نمونه آنها به آزمایشگاه بین المللی عضو شبکه HPV فرستاده می‌شود و نتیجه به آزمایشگاه اصلی و بیمار داده می‌شود و اگر نتیجه عادی باشد تا ۱۰ سال بعد هیچ اقدامی لازم نیست

حریرچی درباره نظارت بر فروش داروها خارج از داروخانه گفت: با فروشندگان اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای برخورد می‌کنیم و با افرادی که در مقابل داروخانه‌ها اقدام به فروش دارو می‌کنند با هماهنگی نیرو انتظامی برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از سال گذشته مشخص شده بود که دارو ۹ درصد افزایش قیمت پیدا کند؛ گفت: با آنکه همه چیز گران شده است ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا دارو جز ۹ درصد افزایش قیمت نداشته باشد.

کمبود دارو و شیر خشک نداریم

وی ادامه داد : داروهای اصلی و مورد نیاز را در چند ماه اخیر بیش از سال گذشته عرضه کرده‌ایم و بیش از ۹ درصد داروهای کشور در ۷ ماهه گذشته بیشتر از سال قبل عرضه شده است و به دلیل آنکه مردم و افکار عمومی اشتباه برداشت کرده‌اند، فکر می‌کنیم دارو کم است.

حریرچی با اشاره به شیر خشک اظهار کرد: ترس مردم از فقدان شیر خشک و دارو باعث شد تعداد زیادی  شیر خشک خریداری شود، برخی شیرخشک ها ۱ میلیون تومان هستند اما ما آنها را ۵ هزار تومان می‌فروشیم و با همکاری شرکت خصوصی آنها را درب منزل می‌فرستیم .

وی درباره نسخه شیر خشک گفت: به دلیل برخی از موارد احتکار مجبور شدیم که با راه کارهای نظارتی شیر خشک را عرضه کنیم، به همین دلیل برای شیرهای خشک نسخه الکترونیک صادر می‌شود.

مردم مطمئن باشند که کمبود دارویی نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت درباره عرضه دارو در کشور گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید کمبود دارویی ندارد اما به مردم اطمینان می‌دهم که نسبت به ۶ ماه گذشته در آبان ماه کمترین کمبود دارویی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به عرضه دارو اظهار کرد : ما متوجه هستیم عرضه کم دارو مشکل ایجاد کرده است اما برای جلوگیری از ذخیره دارو مجبور به عرضه کم آنها هستیم.

حریرچی درباره مراکز ترک الکل گفت: ۱۵۰ مرکز بصورت پایلوت کار ترک الکل را انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مکمل‌های دارویی گفت: این مکمل ها اصلا لازم نیست و برای ما به صرفه نیست که بخواهیم ارز دولتی را صرف واردات مکمل‌ کنیم.

وی با اشاره به قیمت مندرج روی جعبه و قیمت واقعی گفت: اگر کسی با این موضوع مواجه شد باید با سامانه مربوطه تماس بگیرد و شکایت خود را ثبت کند.

حریرچی درباره مراکز طب سنتی اظهار کرد: این مراکز درحال گسترش هستند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۲۲:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
««حریرچی با بیان اینکه ۳۹ هزار پزشک متخصص در ایران کار می‌کنند، گفت: و به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۶۵ هزار پزشک عمومی و ۴۸ هزار پزشک متخصص داریم»» این یعنی چی یعنی تعداد پزشکان از مردم بیشتر است یا منظورش به ازای 10 میلیون نفر بوده!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
جلو اونای ک میلیون میلیون اختلاس میکنن رو بگیرید و ب داد مردم برسید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
حقوقهای نجومی کمر مراکز بیمه را خورد کرد تا جایی که تامین اجتماعی کمترین یارانه را داره به کارگرا میده
Germany
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر برخورد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
سعید ک
۱۴:۰۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
جناب آقای حریرچی
بنده یک کارگر کارخانه هستم با حقوق یک و نیم میلیون در ماه فقط همین و همین نه اضافه کاری دارم و نه کارانه های آنچنانی مثل شما
دو ماه است مرکز بهداشت شهر ما به بچه. 5 ماهه من قطره آهن و مولتی ویتامین نمی دهند و می گویند هنوز به ما نداده اند و من توانایی خرید آن از داروخانه ندارم پس این هزینه هایی که می گویید کجا انجام می شود!!؟؟؟؟؟
سهم بچه من از هزینه های میلیاردی این وزارت خانه کجاست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
آقای دکتر کمتر کارانه های میلیونی و بیشتر از حقوق به پزشکان بدهید تا هزینه های بیمارستان ها کم شود ع
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
آقای دکتر کمتر کارانه های میلیونی و بیشتر از حقوق به پزشکان بدهید تا هزینه های بیمارستان ها کم شود ع
آخرین اخبار