سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

بیش از ۲۳ درصد ایرانی‌ها به اختلالات روانی مبتلا هستند/ صرفه جویی ۷ درصدی در نظام سلامت با خود مراقبتی/ فوت روزانه دو نفر بر اثر مصرف قرص برنج

نوجوانان و جوانان هدف کاربران فضای مجازی و دیجیتال هستند/ خود مراقبتی عامل مهم سلامت روان نوجوانان و جوانانحریرچی گفت: 23.4 درصد از مردم کشور دچار اختلالات روانپزشکی هستند  و در دراز مدت نیاز به مداخلات کوچک و متوسط نیاز دارند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: بیمه سلامت در سال جاری عملکرد خوبی داشته است؛ مجلس هم با اختصاص 4750 میلیارد تومان به بیمه سلامت از این سازمان حمایت کرد که این کار با همکاری سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
 
وی ادامه داد: علی رغم اینکه بیمه سلامت در پرداخت مطالبات تاخیر داشته، منابع جدیدتری تأمین کرده است تا روند تأخیر در بدهی از این صندوق در هفته آینده کاهش پیدا کند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در هفته آینده در حدود هزار میلیارد تومان بین دانشگاه‌های مختلف به وسیله بیمه سلامت توزیع می‌شود، افزود: با توزیع هزار میلیارد تومان میزان بدهی بیمه سلامت کاهش پیدا می‌کند.
 
حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت سلامت روان در ایران اظهار کرد: شعار هفته سلامت روان به نام سلامت روان جوانان و نوجوانان و جهان در حال تغییر است و سلامت روان در کشور همواره تحت تأثیر خود مراقبتی بر سلامت روان نوجوانان و جوانان قرار دارد که سازمان بهداشت جهانی با شعار سال 2018 به این مسئله تأکید دارد، دولت‌ها و ملت‌ها باید مراقب باشند زیرا در این جهان نوین نحوه تعاملات اجتماعی و گفتگو در فضای مجازی به سرعت در حال دگرگونی و پیشرفت است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: نحوه تعاملات در فضای مجازی دارای مزایا و معایب فراوانی است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوارض ناشی از آن، راهی جز خود مراقبتی وجود ندارد.

مهمترین مهارت برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی

وی اضافه کرد: مهمترین مهارت برای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش مهارت‌های خودمراقبتی است که در این راستا تمرکز و مراقبت از نوجوانان و جوانان مهمترین و ضروری ترین وظایف بزرگسالان و والدین محسوب می‌شود.
 
حریرچی ادامه داد: جوانانی که با عوامل اضطراب متعددی روبرو هستند به احتمال فراوان در تمام طول عمر و زندگی دچار مشکلات روانپزشکی می‌شوند.
وی اظهار کرد: توانمندسازی اقدامات پیشگیرانه مداخلات زودهنگام، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، تاب آوری، دسترسی به خدمات آموزشی سلامت از عوامل مهم در ساختن آینده سالم برای نوجوانان و جوانان است.

فاکتورهای سلامت روان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سلامتی دارای 4 بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و بعد روانی از جایگاه مهمی برخوردار است، افزود: مهمترین شاخص‌های تشکیل دهنده سلامت روان شامل احساس ارزشمندی، مفید بودن، رضایتمندی از خود، توانایی همدلی کردن با دیگران، احساس نشاط و شادمانی، توانمند بودن در ارتباطات اجتماعی و حل مسئله است که بی شک بهترین زمان آموزش و توانمندسازی در این زمینه‌ها دوران کودکی نوجوانی و جوانی بوده و براساس نظر صاحبنظران مناسب ترین جایگاه این کار خانه، مدرسه و حتی دانشگاه است.
 
حریرچی ادامه داد: در عرصه فناوری، نوجوانان و جوانان مهمترین گروه هدف کاربران فضای مجازی و دنیای دیجیتال هستند و من معتقدم که این دنیا کاملا متفاوت با دنیای بزرگسالان و والدین است.
 
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی سرشار از فرصت‌های منفی و مثبت برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود، ادامه داد: به منظور پیشگیری از آسیب‌های دنیای فضای مجازی و بهره‌مندی از فرصت‌ها، امکانات مفید دنیای دیجیتال، آشنا شدن والدین با ابزارهای الکترونیکی دنیای دیجیتال یکی از راه های کمک به گروه هدف نوجوانان و جوانان است.

وضعیت اختلالات روانی در کشور به تفکیک سن

وی با بیان اینکه 23.4 درصد از مردم کشور دچار اختلالات روانپزشکی هستند در دراز مدت نیاز به مداخلات کوچک و متوسط نیاز دارند، افزود: اختلالات روانپزشکی در بین سنین 15 تا 19 سال به میزان 21.4 درصد و در سن 20 تا 24 سال 24.6 درصد است؛ همچنین اختلالات اضطراب خفیف در گروه سنین 15 تا 19 سال 15.3 درصد و در گروه 20 تا 29 سال 15.6 درصد است و اختلالات خلقی  در گروه سنی 15 تا 19 سال 12.8 درصد و گروه سنی 20 تا 29 سال 15.8 درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه اقدامات متعددی باید انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه جوانی و نوجوانی زمانی قطعی برای مداخلات پیشگیرانه مانند رفتاراهای خود مراقبتی است گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده حداقل 23 درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلالات روانی رنج می‌برند که نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند

حریرچی اضافه کرد: وضعیت موجود  اختلالات روانپزشکی کشور در گروه سنی 15 تا 64 سال 23.6 درصد است که 12.7 درصد مربوط به اختلالات افسردگی و 15.6 درصد از افراد مبتلا به اختلالات  اضطرابی هستند.

خودمراقبتی چیست؟

حریرچی ادامه داد: خود مراقبتی اقدامات و رفتارهایی  اکتسابی و هدف دار است که افراد برای خود و خانواده‌شان انجام می‌دهند تا سالم‌تر بمانند و سلامتی فعلی خود را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: خود مراقبتی باعث براورده شدن نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی افراد  است و 65 تا 85 درصد از انواع مراقبت‌ها می‌تواند از خود مراقبتی بهره‌مند باشد.

تاثیر خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن

وی اظهار کرد: خود مراقبتی در بیماری‌های مزمن باعث کاهش 40 درصدی مراجعه به پزشکان عمومی، کاهش 17 درصدی مراجعه به پزشکان متخصصی، کاهش 50 درصدی مراجعه به اورژانس، کاهش 50 درصدی وسایل در بیمارستان و کاهش 50 درصدی در روزهای غیبت از کار است و خود مراقبتی منجر به افزایش رضایت بیماران، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، استفاده منطقی از خدمات و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

حریرچی ادامه داد: خود مراقبتی باعث صرفه جویی مالی 7 درصدی در نظام سلامت می‌شود که اگر به این مسائل توجه کنیم میزان مراجعه بیمار به روانپزشک پایین می‌آید.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه موضوعات اختلالات روانی می‌تواند به یک مسئله مزمن و پیچیده تبدیل شود، افزود: مراجعه نکردن به روانپزشک و روانشناس ناشی از سطح سواد و نبود مهارت‌های لازم برای خود مراقبتی است و خود مراقبتی در سلامت روان سبب افزایش سواد سلامت روان می‌شود.

وی اضافه کرد: خود مراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان شده و به این معنی است که خود آگاهی و باورهای افراد در خصوص اختلالات روانپزشکی زیاد می‌شود و این کار به پیشگیری از اختلالات کمک بزرگی می‌کند.

حریرچی با اشاره به اینکه افزایش سلامت روان باعث ایجاد توانایی در شناخت اختلالات روانپزشکی می‌شود، اظهار کرد: ما باید بدانیم چگونه اطلاعات حوزه سلامت را جستجو کنیم تا عوامل خطر سلامت روان و علل اختلالات روانپزشکی را شناسایی کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: جوانان و نوجوانان بیشتر روز خود را در اینترنت با تجربه جرایم سایبری و بازی‌های خشونت آمیز روبه‌رو هستند که به طور کلی این گروه هدف روزانه در معرض آسیب‌های اجتماعی و روانی هستند که ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزش خود مراقبتی را می‌توان راهکاری مؤثر در این زمینه دانست.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: مهمترین روش‌های و تکنینک‌های خود مراقبتی در سلامت روان شامل مهارت حل مسئله، آموزش مهارت خود آگاهی، مهارت های ارتباطی، مهارت مدیریت خشم و استرس، مهارت همدلی کردن و آموزش مهارت خود آگاهی است.

فوت بیش از 4 هزار نفر بر اثر مصرف قرص برنج از سال 90

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مسمومیت با قرص برنج ادامه داد: متاسفانه طی 5 ماه اول سال هر روز دو نفر به دلیل مصرف قرص برنج فوت می‌کنند و در این مدت تعداد 308 نفر فوت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته متاسفانه 30درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف قرص برنج در سال 96 نسبت به سال 95 به میزان 7 درصد افزایش داشته است و از سال 90 تا به امروز 4هزار و 109 نفر به دلیل مصرف قرص برنج فوت‌ کرده‌اند؛ افزود: قرص برنج برای مقابله با آفت‌ها در استان شمالی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که موارد خودکشی ناشی از مصرف قرص برنج در دو استان شمالی و تهران است.

حریرچی اضافه کرد: مسمومیت با قرص با برنج درمان یا پادزهری ندارد و اقدامات درمانی بیشتری حمایتی و بدون نتیجه است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مهمترین اقدام در مصرف قرص برنج پیشگیری است تا ما بتوانیم از هر گونه خودکشی یا توزیع این قرص پیشگیری کنیم، وزیر بهداشت در نامه‌ای پیشنهاد کرده است توزیع کنندگان قرص برنج، باید در صورت استفاده و خودکشی افراد در جرم شریک باشند.

آمار نابینایان و کم بینایان در کشور

وی در خصوص روز عصای سفید ادامه داد:  بر اساس آمار حدود 150 هزار نابینا در کشور داریم که با اضافه کردن آمار کم بینایان به طور کلی تعداد 750 هزار نفر در کشور دچار نابینایی و یا کم بینایی هستند.

حریرچی ادامه داد: 20 درصد از معلولیت‌های جسمی و حرکتی مربوط به نابینایان و کم بینایان است که علی رغم اقدامات 25 درصد از معابر تهران مناسب‌سازی شده‌اند و 75 درصد از گذرگاه‌ها برای نابینایان و کم بینایان مناسب نیستند، متأسفانه این وضعیت در شهرستان‌ها بدتر است.

بیکاری 60 درصد نابینایان و کم بینایان در کشور

وی با اشاره به اینکه 60 درصد نابینایان و کم بینایان بیکار هستند، افزود: دسترسی به خط بریل به دلیل هزینه‌های بالای دستگاه نسبتا محدود است و تنها 40 درصد افراد تحصیل کرده نابینا دسترسی به رایانه متناسب با خود دارند.

حریرچی در خصوص پایگاه‌های وزارت بهداشت در حاشیه شهرها، ادامه داد: در حال حاضر 1090 پایگاه در حاشیه شهرها داریم که در برخی از مناطق جایی و مکانی برای اجاره پیدا نمی‌شد ولی به طور کلی 492 پایگاه دولتی و فعال و 516 پایگاه برون سپاری شده در حال ارائه خدمات بهداشتی درمانی در حاشیه شهرها هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مراجعه فردی ناشناس به مدارس تاکستان برای انجام خدمات بهداشتی درمانی گفت: با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و همکاری سازمان بهزیستی اقدامات متعددی در مورد کودکان مدرسه‌ای انجام شده است و مراکز بهداشتی درمانی دولتی باید کارهای سنجش و دیگر خدمات بهداشتی درمانی را با نامه رسمی وزارت بهداشت انجام دهند.

ورود بدون معرفی نامه وزارت بهداشت به مدارس  برای ارائه خدمات غیرقانونی است

وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسیده است تمام دانش آموزان ابتدایی تا پایان سال نباید مشکل دندان داشته باشند و افرادی که برای ویزیت رایگان دندان به مدارس ابتدایی مراجعه می‌کنند باید نامه رسمی از وزارت بهداشت داشته باشند.

حریرچی ادامه داد: پیشنهاد وزارت بهداشت به آموزش و پرورش این است که این اقدامات به هیچ وجه بدون نامه‌نگاری رسمی انجام نشود؛  اخیرا در مدارس شمال و جنوب تهران خدماتی ارائه می‌شود اما افرادی که برای ارائه خدمات دندانپزشِکی و پوست به مدارس شمال و جنوب شهر مراجعه می‌کنند هیچکدام مورد تأئید ما نیستند و اگر افراد از مراکز بهداشت و درمان دولتی با مجوز و بدون داشتن معرفی نامه از وزارت  بهداشت به مدارس مراجعه کنند، با آنها برخورد قانونی می‌شود و همچنین در مواردی که باعث ضرر جانی و اقتصادی به دانش آموزان و اولیاء شود؛ دیگر نهادهای نظارتی نیز اقدامات موثری انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ایجاد پایگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی در مترو در حوزه سلامت روان گفت: افراد با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های مورد تأئید وزارت بهداشت، به وسیله مراقبان سلامت غربالگری می‌شوند و افسردگی و اضطراب آنها به خصوص در نوجوانان و جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مراقبان سلامت که از افراد تست غربالگری سلامت روان می‌گیرند باید همه جواب‌ها را در سامانه سیب به ثبت برسانند و اگر این سوالات در این سامانه به ثبت نرسد تخلف از سوی مرکز بهداشتی درمانی انجام شده است.


حریرچی ادامه داد: ما باید طوری رفتار کنیم تا افرادی که دچار اختلالات روانپزشکی هستند بتوانند برای درمان به پزشک مراجعه کنند و به طور کلی ما فرایند انگ زدایی به بیماران روانی در جامعه ایجاد کنم.

انگ‌زنی در حوزه بیماری‌های روانی عامل محرومیت بیماران از درمان

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از قرآن پژوهان چند سال پیش مبتلا به یک اختلال دوقطبی بود که براساس گفته خودش تحت درمان قرار گرفت و در حال حاضر حالش مساعد است.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی، فرهنگی، علمی و همچنین امید به آینده‌ باعث پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانپزشکی می‌شود اما برخی افراد به صورت ژنتیکی دچار چنین عارضه‌ای هستند و اگر ما انگ زدایی را برای این افراد انجام ندهیم بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی از درمان محروم می‌شوند.

حریرچی ادامه داد: وزارت بهداشت توصیه می‌کند که کارهای خیرخواهانه به گونه‌ای نباشد که قصه چوپان دروغگو در ذهن افراد تداعی شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت پیشنهاد می‌کند مردم قبل از اقدام به هر کار خداپسندانه‌ای از درستی مسئله آگاهی پیدا کنند و این درست نیست که یک بیمار درمان شده باشد و فرد دیگری نسخه یک نفر دیگر را به جای آن نشان دهد، این موضوع که یک نفر اهدای عضو انجام می‌دهد و حتی هزینه این کار را دریافت می‌کند و درمان کودک نیازمند را به آن موضوع نسبت بدهد به نظرم کار درستی نیست و در این خصوص دادستانی وارد عمل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در اماکن شهری برخی از افراد سی تی اسکن خود را به مردم نشان می‌دهند و اظهار درماندگی  می‌کنند این در حالی است بیماران سرطانی 98 درصد داروی خود را به صورت رایگان و با فرانشیز حداکثر 5 تا 10 درصد دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیش از 90 درصد هزینه‌های درمان کودکان سرطان کودکان برعهده طرح تحول نظام سلامت است و موسسه‌ای هم در سطح کشور نه تنها هزینه داروها را می‌دهد بلکه پول ایاب و ذهاب و اقامت والدین کودک را در تهران نیز پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان یکی از خیریه‌ها یکی از افتخارات کشور محسوب می‌شوداما  یک نفر زحمات این موسسه را نادیده گرفت؛وقتی چنین موسساتی وجود دارند نباید با برخی اقدامات باعث دلسردی خیرین شد.

رفع همپوشانی بیمه‌ها در دست اجرا است

حریرچی در خصوص رفع همپوشانی بیمه‌ای ادامه داد: افرادی که دارای 2 دفترچه بیمه بودند یا جزو  بیمه شدگان رایگان یا روستایی هستند یکی از دفترچه های شان حذف می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: براساس قانون مصوب رفع همپوشانی بیمه‌ای باید انجام شود و دفترچه‌ای که بدون پرداخت حق بیمه صادر شده باید حذف شود که در این راستا سامانه استحقاق سنجی در خصوص این اقدامات انجام و دفترچه دوم را حذف می‌کند.

وی اضافه کرد: کار استحقاق سنجی و حذف دفترچه‌ها و رفع همپوشانی به وسیله سازمان بیمه سلامت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح انجام یا به تدریج پیش می‌رود.

بیمارستان‌ها حق ندارند تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت به بیمار بدهند

حریرچی در خصوص کیفیت پایین تجهیزات پزشکی ارائه شده در بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیر، غیر دولتی حق ندارند تجهیزات پزشکی بی ‌کیفیت به بیماران ارائه دهند و بیمارستان‌های دولتی مکلف هستند تجهیزات موجود در سامانه را که قیمت گذاری شده در اختیار بیماران قرار دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برخی افراد عادت دارند جنس قاچاق و زیر پله‌ای بفروشند؛ از اردیبهشت ماه همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وظیفه دارند که  تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی با کیفیت و با استاندارد بالا را در اختیار مراجعان قرار دهند و آنها را به خارج بیمارستان ارجاع ندهند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد به دنبال راهی برای بدست آوردن بازار از دست رفته غیر قانونی خود هستند که ادعاهایی مانند بی کیفیت بودن تجهیزات پزشکی بیمارستان ها را مطرح می‌کنند و یا افرادی که از وزارت بهداشت یا دانشگاه مربوطه ناراضی هستند، شایعاتی مبنی بر بی کیفیت بودن ملزومات مصرفی را مطرح می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: یک رسانه معتبری تزریق واکسن آنفلوانزای تاریخ مصرف گذشته را به اقدامات ترامپ در تاریخ 13 آبان  ارتباط داده است  که من توصیه می‌کنم از فضاسازی غیر موثق جلوگیری کنند زیرا این کار فضای آرام جامعه را متشنج می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
كل مردم اعصاباشون به هم ريخته و احتياج شديد به قوت قلب دارن ولي هيشكي دركشون نميكنه
آخرین اخبار