رویترز گزارش داد:

ایجاد دو دستگی در دولت ترامپ به دلیل مقاومت هند، چین و ترکیه در روند تحریم نفتی ایران

مقاومت هند، ترکیه و چین برای ادامه خرید نفت از ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، موجب ایجاد دودستگی در واشنگتن شده است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: اندکی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه سال جاری میلادی اعلام کرد تحریم هایی را علیه ایران وضع می کند، وزارت امور خارجه آمریکا بر کشورهای دیگر فشار آورد تا سطح خرید نفت خود از ایران را به صفر برسانند.

به نوشته رویترز، در واقع هدف آمریکا نه تنها این بود که اقتصاد وابسته به نفت ایران را فلج کند، بلکه می خواست تهران را مجبور کند هم برنامه های هسته ای و موشکی خود را محدود کند و هم نفوذ خود بر سوریه را کاهش دهد.

منابع آگاه اعلام کرده اند که تنها چند روز مانده به اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از 5 نوامبر، حقیقت این است که سه مشتری از مجموع 5 مشتری نفتی ایران –هند، چین و ترکیه—در مقابل درخواستهای واشنگتن برای پایان دادن به واردات نفت از ایران مقاومت می کنند و اعلام کرده اند که ذخایر نفتی به حد کافی در سراسر جهان وجود ندارد که بتواند جایگزین نفت ایران شود.

به گفته منابع آگاه، این فشارها به همراه نگرانی ها از افزایش زیان آور بهای نفت، مواضع سختگیرانه ترامپ را به آزمایش می گذارد و احتمال انجام معاملات دو جانبه برای ادامه خرید نفت از ایران را بالا می برد. این تنشها دولت دونالد ترامپ را به دو گروه تقسیم کرده است. یکی به رهبری «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا که خواستار استفاده از سخت ترین سیاست ها علیه ایران است و گروه دیگر مقامات وزارت امور خارجه هستند که تمایل دارند تحریم ها را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت –که به آمریکا و متحدانش آسیب می رساند-- متعادل کنند.

رویترز در ادامه نوشت بهای جهانی نفت در ماه جاری میلادی به 87 دلار در هر بشکه رسید که این بالاترین سطح در 4 سال اخیر محسوب می شود. یک منبع آگاه گفت به دلیل این نگرانی ها، دولت آمریکا قصد دارد تا زمان تزریق ذخایر نفتی روسیه و عربستان به بازار در سال آینده میلادی، معافیت های محدودی را برای برخی از مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد و در عین حال اقداماتی که تهران می تواند با درآمد حاصل از آن انجام دهد را محدود کند. این مکانیزم بسیار جدی تر از مکانیزمی است که در دوره قبلی تحریم ها در دولت باراک اوباما برای خرید نفت ایران اعمال شده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این مسئله سر باز زد؛ اما دولت آمریکا تأیید کرد که واشنگتن در نظر دارد معافیت هایی را در نظر بگیرد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در گفتگو با رویترز اعلام کرد کشورها نخست باید سطح خرید نفت خود از ایران را 20 درصد بیشتر از آنچه در دوره تحریم های قبلی کاهش داده بودند، کم کنند.

از زمانی که ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای ایران خارج کرده است، مقامات وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا به دهها کشور مختلف سفر کرده اند تا به شرکت ها و کشورهای مختلف درباره خطرات تجارت با ایران هشدار دهند. ژاپن و کره جنوبی که از متحدان آمریکا محسوب می شوند، پیشتر واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده اند؛ اما شرایط برای دیگر خریداران بزرگ نفت ایران به این آشکاری نیست.

«برایان هوک»، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به همراه یک هئیت به هند –دومین خریدار بزرگ نفت ایران— سفر کرده بود تا با آنها درباره محدود کردن واردات نفت از ایران گفتگو کند. اما یک منبع آگاه در دولت هند اعلام کرد که هند به این هیئت آمریکایی گفته است افزایش هزینه های انرژی به دلیل سقوط ارزش پول روپیه و قیمت بالای نفت به این معناست که صفر کردن خرید نفت از تهران دست کم تا ماه مارس سال آینده میلادی غیرممکن است.

گزارشها حاکی از آن است که هند روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند؛ اما مقدار آن را در ماه های اخیر کاهش داده است.

مذاکرات مقامات آمریکایی با ترکیه –چهارمین خریدار بزرگ نفتی ایران—هم ادامه دارد؛ حتی با وجود اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و وزرای این کشور بارها از اعمال تحریم ها علیه تهران انتقاد کرده اند. یک منبع آگاه در دولت ترکیه اعلام کرد این کشور واردات نفت خود از ایران را به نصف رسانده است؛ اما ترجیح می دهد همچنان به خرید نفت از این کشور ادامه دهد.

درباره چین –بزرگترین خریدار نفتی ایران—هم وضع شفافیت کمتری دارد و خریداران نفتی این کشور به دنبال معافیت هستند. چین در ماه های اخیر روزانه بین 500 هزار تا 800 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
خدا به دا د مردم برسه
درسته الان خرید و کم کردن ولی سال بعد احتمالا به حداقل برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
ایران باید قدر دوستان خود در زمان تحریم را بداند

و با کشورهای امثال دانمارک که دائما اذیت می کنه در زمانی که تحریم نیستیم به درستی رفتار کند
آخرین اخبار