عاشوره چیست و چطور درست می‌شود؟ / معرفی دسری به نام عاشوره +طرز تهیه

جم علویان غذای مخصوصی در دوازدهم محرم طبخ می کنند، که به آن " عاشوره " می‌گویند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم هر کشوری فارق از نوع دین و اعتقاداتشان برای خود آداب و رسومی دارند که حتی در برخی از این سنت‌ها اقدام به پخت نذری هم می‌کنند که عاشوره یکی از این نذری‌های معروف در کشور ترکیه است که در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی بخصوص در ایام محرم و روز عاشورا تهیه می‌شود و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طرز تهیه آن را برای شما شرح دهد.

پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

عاشورا در میان علویان

عاشوره یک نوع دسر است که در ترکیه در اعیاد و مراسم خاص بطور مثال در ایام محرم و روز عاشورا تهیه کرده و در میان اقوام و نزدیکان پخش میکنند.


یاد بگیرید: تهیه غذا‌های سنتی ترکی با آشپز ترکیه‌ای


علویان ترکیه که گفته می‌شود حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، مراسم و آیین خود را با تفصیل بیشتر و ذکر مصائب کربلا برگزار و امام حسین (ع) برگزار می‌کنند.

برخی از علویان ۱۵ روز روزه داری می‌کنند که یک روز به یاد حضرت فاطمه زهرا (س) و دو روز نیز به نیت دو فرزند خردسال" مسلم بن عقیل " به ۱۲ روز اضافه می‌کنند.

عاشوره چیست؟

در ۱۲ محرم غذای مخصوصی در خانه‌های جم علویان پخته می‌شود که به آن غذا " عاشوره " می‌گویند.

عاشوره نوعی آش است که باید مواد اولیه آن از ۱۲ ماده غذایی از قبیل: بلغور گندم، نخود، عدس، لوبیا، کشمش، قیسی، بادام، فندق و انواع ادویه تشکیل شود، که معمولا علویان آن مواد را به صورت نذری هدیه می‌کنند. خانه‌های جم علویان دارای دیگ‌های بسیار بزرگی برای پخت عاشوره است، که پس از قرار گرفتن بر روی اجاق، مواد اولیه با دعا‌ها و ذکر سلام و صلوات بر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) به داخل دیگ ریخته می‌شود و بعد آب به آن اضافه می‌شود. پس از پخته شدن عاشوره و زمانی که برای توزیع آماده می‌شود، ریش سفیدان علوی هر یک به ترتیب سلسله مراتب و جایگاه دینی با قاشق‌های بزرگ چوبی، عاشوره را هم می‌زنند و هنگام هم زدن معمولا بر پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت سلام و صلوات فرستاده می‌شود و دعا‌های مخصوصی نیز برای شفای بیماران و بهروزی و موفقیت مسلمانان می‌خوانند. بعد از پایان مراسم هم زنی، عاشوره در میان افرادی که در خانه گرد آمده اند توزیع می‌شود.


یاد بگیرید: طرز تهیه پوآچا پنیری؛ یک پیراشکی ترکی


بخشی از این آش نیز در خانواده‌های علوی قرار می‌گیرد که افطار روز ۱۲ محرم با این آش گشوده می‌شود.

پختن عاشوره در میان اهل سنت ترکیه نیز رواج دارد، که معمولا در بین ۱۰ محرم تا ۱۵ محرم در خانه‌ها توسط مردم پخته و به عنوان نذری در میان همسایگان توزیع می‌شود. به اعتقاد اهل سنت ترکیه، کشتی حضرت نوح (ع) در ۱۰ محرم به خشکی رسید، خانواده و پیروان آن حضرت از باقیمانده مواد غذایی که در کشتی داشتند آشی را پخته و در بین سرنشینان کشتی توزیع کردند. گرچه این سنت به طوفان بزرگ نوح نسبت داده می‌شود، ولی با توجه به نام آش " عاشوره" و تقارن آن به ایام شهادت سالروز شهیدان و سرور آزادگان عالم و یاران با وفای آن حضرت، چنین بر می‌آید که این سنت بیشتر در ارتباط با واقعه کربلا در میان مردم آناتولی رواج یافته است.

مواد لازم برای تهیه دسر عاشوره (آشوره)

  • گندم ۳۵۰ گرم
  • شکر ۷۰۰ گرم
  • لوبیا سفید پخته ۱٫۵ لیوان
  • نخود پخته ۱٫۵ لیوان
  • کشمش ریز یک کاسه کوچک
  • انجیر خشک ۱۰ عدد
  • زرد آلوی خشک ۲۴ عدد
  • بادام خام ۱۵۰ گرم (اختیاری)
  • برنج ۱ لیوان
  • پرتقال ۱ عدد
  • سیب ۱ عدد
  • آب ۴ لیتر
  • گلاب ۱ قطره
  • هل ۴ عدد (اختیاری)

یاد بگیرید: طرز تهیه کباب کوبیده استانبولی


مواد لازم برای تزیین عاشوره (عاشوره)

  • گردو و فندق کوبیده شده
  • کشمش
  • انار
  • پودر پسته

چگونه دسر عاشوره (عاشوره) درست کنیم؟

برای درست کردن این دسر ابندا ۳۵۰ گرم گندم را در یک ظرف ریخته و در آب فراوان سه تا چهار بار می‌شوئیمطرز تهیه عاشوره (عاشوره) معروفترین دسر ترکیه در روز عاشورا حالا برای درست کردن عاشوره در یک قابلمه بزرگ گندم را ریخته روی آن آب جوش به اندازه چهار انگشت بالاتر از گندم ریخته در حرارت گذاشته و می‌گذاریم بجوشد وقتی جوشید از حرارت برداشته و رویش را پوشانده فردای آنروز ۲۴ عدد زرد آلوی خشک (قیسی) و ده عدد انجیر خشک را خرد کرده در آب خیس کرده و می‌شوئیم حالا ۱۵۰ گرم بادام خام را در آب گرم ریخته تا پوستش راحت دربیاید یک عدد سیب و یک عدد پوست پرتقال را خرد کرده و حالا گندم‌ها را در حرارت گذاشته سپس به آن کشمش، قیسی و انجیر خرد شده ریخته سپس چهار لیتر آبی گرم ریخته و می‌گذاریم بجوشد نزدیک به جوشیدن بادام پوست گرفته شده ریخته ده دقیقه در حرارت متوسط می‌پزیم سیب‌های خرد شده را ریخته ده دقیقه دیگر بپزد نزدیک به زمان پخت سیب‌ها ۱٫۵ لیوان نخود پخته و یک لیوان برنج ریخته نزدیک به زمان حجیم شدن برنج، پرتقال خرد شده و یک و نیم لیوان لوبیای پخته را ریخته و به پختن ادامه میدهیم وقتی به غلظت لازم رسید آماده سرو کردن است اگر زیاد سفت شود کمی آب می‌ریزیم، چون وقتی حبوبات و میوه‌های خشک را می‌ریزیم آبش را می‌کشد برای داشتن غلظت لازم آب جوش بریزید مقدار شکر هم بستگی به ذائقه خودتان دارد می‌توانید بیشتر و کمتر بریزید.


یاد بگیرید: یک پیش غذای جدید؛ کلوچه گوشت + طرز تهیه


و نکته مهم در تهیه عاشوره این است که آن را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد در آخر نزدیک به زمان پخت ۷۰۰ گرم شکر ۵ قطره گلاب و ۴ دانه هل می‌ریزیم یکی دوبار که جوشید از حرارت برمی داریم.

حالا عاشوره ما آماده شده است و در کاسه‌های تک نفره می‌ریزیم و روی آن را با فندق، گردو، کشمش و انار تزیین میکنیم اکنون آماده سرو است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عاشوره ، آشوره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار