برنامه ریزی درسی قدم اول برای گام نهادن در راه موفقیت

شاید بسیاری از ما هیچوقت در زندگی خود برنامه ریزی را به کار نبسته باشیم، اما در تمام مراحل زندگی درسی و شغلی خود و برای گام برداشتن در هر مسیری، نام برنامه ریزی قبل از هرچیز دیگری به گوشمان خورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، همیشه و همه جا، برای موفقیت در هر امری، از برنامه ریزی و فواید آن سخن به میان می آید، اما همه می دانیم که در این میان، تنها تعداد اندک و محدودی هستند که همانقدر که نام برنامه ریزی را شنیده اند همانقدر هم به آن عمل می کنند و باقی افراد، به جای عمل کردن و به کار بستن آن، ترجیح می دهند تنها شنونده باقی بمانند.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

 از آن دست حوزه هایی است که به طور جدی به برنامه ریزی اهمیت می دهد و از دانش آموزان مقطع ابتدایی تا دانشجویان مقاطع دکترا و اساتید، همه و همه با برنامه ریزی سر و کار دارند. معلمان به دانش آموزان ضعیف تر برنامه ریزی را پیشنهاد می کنند، استادان لزوم انجام برنامه ریزی را به دانشجویان سفارش می کنند و مشاوران در جلسات آموزشی خود با دانش آموزان و داوطلبان کنکور، برنامه ریزی را در اولویت کار قرار می دهند.

اما به راستی داشتن یک برنامه درسی، تضمین کننده موفقیت ما در زندگی تحصیلی خواهد بود؟

قبل از هر چیز ابتدا باید با معنای دقیق برنامه ریزی آشنا شویم و بفهمیم برنامه ریزی دقیقا چیست و چرا این قدر به لزوم انجام آن تاکید شده است.

برنامه ریزی چیست؟

عزیز ولی پور سلمانوند، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی و مشاور در خصوص معنا و مفهوم برنامه ریزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: برنامه‌ریزی، فرایندی برای رسیدن به اهداف است، بسته به فعالیت‌ها، هر برنامه می‌تواند بلند مدت، میان‌ مدت یا کوتاه‌ مدت باشد. برنامه‌ریزی به پیش بینی آینده و ساختن آینده ای تا حدودی قابل تصور کمک می‌کند. در یک کلام، برنامه‌ریزی یا طرح ‌ریزی یعنی اندیشیدن از پیش و تعيين فعاليت های اثربخش در جهت تحقق هدف به بهترين شكل ممكن (كارآيی)

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

اصول برنامه ریزی درسی مناسب

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی اصولی دارد که باید رعایت شوند، اصول برنامه ریزی درسی را به شرح زیر بیان کرد:

*برنامه ریزی باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد، یعنی در آن یک سری ساعات آزاد در نظر گرفته شود تا در صورت پیشامدهای غیر منتظره بتوان به جبران ساعات از دست رفته پرداخت و عقب ماندگی ها را جبران کرد.

*برنامه ریزی باید فردی و براساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هر فرد باشد. در عین حال باید توجه داشت عمل به برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانی همراه شود که عادات تحصیلی یکسانی دارند یا هدف مشترکی را تعقیب می کنند ساده تر است.

*در برنامه ریزی باید درس هایی که پشت سرهم قرار می گیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتری داشته باشند و درس های مشابه پشت سرهم خوانده شوند.

*افزودن بر ساعات درسی و پیشرفت به صورت تدریجی باشد نه به صورت حرکتی موشکی یا سطح شیب دار.

*عقب گرد گاهی اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به قدر کافی روی پله های پایین تر نمانده اید. یادتان باشد عقب گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه.

*در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساس خستگی کردید به یاد این جمله بیفتید «نسیمی نیروبخش از پی هر خستگی می وزد» پس به پیش! پیوستگی داشته باشید.

*در انتهای هر روز، حدود 60 دقیقه را برای جبران عقب‌ ماندگی‌های روزانه در نظر بگیرید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

ویژگی های برنامه درسی مناسب

ولی پور سلمانوند در پاسخ به این سوال که ویژگی های یک برنامه ریزی درسی مناسب چیست، اظهار داشت: بعد از شناخت اصول برنامه ریزی، برای نوشتن یک برنامه مناسب و کامل لازم است با ویژگی ها و خصوصیات یک برنامه ریزی درسی اصولی آشنا باشیم. پس یک برنامه ریزی خوب برای اینکه کارایی مناسبی داشته باشد حتی الامکان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1. فردی باشد، یعنی برحسب خصوصیات جسمی و روحی خود شما انجام شده باشد و منحصرا برای شما باشد. شما در دنیا منحصر به فرد هستید و هیچ شخص دیگری خصوصیات شما را ندارد و در واقع هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس در نتیجه هدف ها نیز متفاوت هستند. پس نیاز است که برنامه را خود شما تنظیم کرده باشید چون هیچ کس بهتر از خود شما با روحیاتتان آشنایی ندارد. البته این بدین معنا نیست که از تجربیات دیگران استفاده نکنید.

2.باید برای هر فرد متناسب با نیاز و فعالیت های روزانه او هماهنگ شود؛ مثلا همه ما نسبت به هم فعالیت های گوناگونی داریم و باید مطابق نیازها و فعالیت های روزانه خودمان برنامه مناسب شرایط خود را تنظیم کنیم، پس نمی توانیم یک برنامه را مناسب همه بدانیم و یا از برنامه فردی دیگری که مطابق نیازها و فعالیت های ما نیست استفاده کنیم. بنابراین نیاز است که برنامه متناسب با شرایط هر فرد تنظیم شود .

3.باید جامع باشد؛ جامع بودن یعنی این که بتواند یک دید کلی به دانش آموز بدهد و شامل همه برنامه های او در آن بازه زمانی باشد، مانند تفریحات و فعالیت های خارج درسی مثل ورزش و غیره . یک برنامه ریزی مناسب نباید فقط تک بعدی باشد و فقط برای درس خواندن باشد بلکه باید زمان بندی مناسبی از هر فعالیت به دانش آموز ارائه کند .

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

4.باید به نکات ریز توجه کند: یعنی اینکه در عین حال که یک دید کلی می دهد بتواند تعیین کند که برای هر کاری مثل خواندن زیست، چه مبحثی خوانده شود چقدر وقت صرف آن شود، اگر نیاز به تست هست چه مقدار تست از چه مبحثی زده شود. بطور کلی می شود گفت که برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که سوالی برای دانش آموز باقی نگذارد.

5.باید قابل اجرا باشد؛ بعضی افراد فکر می کنند که برنامه هر چه شلوغ تر باشد بهتر است. این یک دید کاملا غلط است و با شلوغ کردن برنامه فقط خودمان را سردرگم می کنیم و این سردرگمی باعث می شود نتوانیم برنامه را اجرا کنیم.

6.قابلیت انعطاف و تغییر داشته باشد؛ بهتر است در هر برنامه ریزی یک فرصت حدودا 2 یا 3 ساعته را در هر هفته خالی بگذاریم تا اگر در طول هفته به هر دلیلی نتوانستیم یکی از فعالیت های درسی خود را انجام دهیم در آن زمان به انجام آن بپردازیم .

7.ساعت های درسی متناسب با نوع درس تنظیم شوند؛ به این معنی که به طور مثال دانش آموزان رشته تجربی، صبح ها که توان ذهنی بیشتری دارند به مطالعه دروسی مانند زیست یا ریاضی که نیازمند تمرکز بالا و پی بردن به عمق مطالب هستند، بپردازند. اما مطالعه درس های حفظی را به عصر و شب موکول کنند، زیرا بهتر است بعد از مطالعه این نوع دروس مطلب جدیدی وارد مغز نشود تا ذهن در حین خواب این مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال دهد.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

تشخیص برنامه درست و اصولی از برنامه نادرست

همانطور که گفته شد یک برنامه مناسب ویژگی های بخصوصی دارد که دانش آموزانی که قصد دارند برای مطالعه دروس خود برنامه ریزی مناسب و اصولی انجام دهند باید آن ها را رعایت کنند تا به نتیجه بهتری برسند.

اما این روزها با پر رنگ تر شدن صفحه های مجازی مشاوره و برنامه های پیشنهادی فراوان در این صفحات، گاهی دانش آموزان ترجیح می دهند به جای آن که خودشان برای سال تحصیلی برنامه ریزی کنند، از برنامه های از پیش آماده شده و منتشر شده در فضای مجازی استفاده کنند، به دلیل آن که این برنامه ها معمولا متنوع و هرکدام به روش های متفاوتی هستند، بهتر است دانش آموزان برای انتخاب یک روش اصولی و مناسب آگاهی لازم را داشته باشند.

عزیز ولی پور در این خصوص تصریح کرد: روش های صحیح برنامه ریزی بسیار متنوع است، اما این که شما چه روشی را انتخاب می کنید به توانایی شما، زمانی که در اختیار دارید و فاکتورهای دیگر بستگی دارد، مهم این است که شما با توجه به روحیات و شرایط خودتان، یک روش صحیح برنامه ریزی درسی را انتخاب کنید و گام به گام با آن برنامه پیش بروید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

وی افزود: اما برای این که بدانیم چگونه باید برنامه ریزی مناسب شرایط خودمان را انتخاب کنیم لازم است ابتدا آگاه باشیم یک برنامه خوب چه آیتم هایی را باید رعایت کرده باشد. بنده این آیتم ها را به این صورت اولویت بندی می کنم:


• ساده باشد؛ سخت نگیرید! برنامه باید به نحوی باشد که بتوانید ظرف مدت مناسب آن را انجام دهید.


• انعطاف پذیر باشد؛ حتی نابغه ها هم گاهی اوقات دچار حوادث پیش بینی نشده می شوند و از برنامه ای که دارند عقب می افتند و یا نمی توانند بخشی از برنامه را آن طور که برنامه ریزی کرده اند انجام دهند، ولی از مسیرشان در رسیدن به هدف منحرف نمی شوند چون برنامه ی انعطاف پذیر دارند. در واقع باید حوادث غیر قابل پیش بینی را هم در برنامه درنظر بگیرید. برای مثال فرض کنید مهمان ناخوانده دارید و نمی توانید طبق برنامه به کاری که دارید برسید، باید بتوانید بدون این که برنامه ی اصلی دستخوش تغییرات عمده شود، زمان خالی برای جبران پیدا کنید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی
• قابل استفاده باشد؛ تقریبا اکثر افراد در شروع برنامه ریزی جوگیر شده و برنامه ای فراتر از حد توان خود انتخاب و یا طرح ریزی می کنند. مثلا با این که به صورت معمول روزانه حدود 3 ساعت مطالعه میکنند، هنگام برنامه ریزی، برای 10 ساعت مطالعه طرح ریزی می کنند.


• امکان ارزیابی کار را داشته باشد؛ برنامه باید این امکان را داشته باشد تا پیشرفت و پسرفت کارهای شما را نشان دهد. یعنی نقطه ی شروع را مشخص کرده باشد و در طی مسیر بدانید که کدام بخش را به درستی انجام داده اید و در انجام کدام بخش ها موفق نبوده اید تا بتوانید نقاط ضعف را برطرف و آنها را به پیشرفت تبدیل کنید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

اثرات سودمند برنامه ریزی

از برنامه ریزی و اصول و ویژگی هایی گفتیم که باید در حین برنامه ریزی مناسب رعایت شوند، اما برنامه ریزی چقدر در روند درسی و تحصیلی دانش آموزان موثر است و چه تاثیرات و نکات مثبتی دارد؟

عزیز ولی پور در این خصوص اظهار کرد: به اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان، موفقیت در امتحانات به پیروی از یک برنامه ریزی منظم در طول سال تحصیلی بر می‌گردد و همه فراگیران ناگزیرند برای دستیابی به این هدف برنامه ریزی کنند. نداشتن برنامه ای منظم در طول سال تحصیلی و روزهای امتحانات، دانش آموز را از موفقیت دور کرده و به همان نسبت بر استرس آنان می افزاید.کارشناسان می گویند: مطالعه کتاب‌های درسی در طول سال، آموخته‌ها را در ذهن دانش آموزان ماندگارتر می‌کند، در حالی که مطالعه آن ها در شب امتحان، میزان این ماندگاری و اثربخشی را کمتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اثرات سودمند برنامه ریزی عبارت اند از؛

1- برنامه ریزی روشی مناسب برای پاسخ به نیاز های شماست؛ امروزه نیاز اصلی ما موفّقیّت تحصیلی است ، بنابراین برنامه ریزی به ما کمک می کند تا بهتر و سریع تر به اهداف مان برسیم و در زمینه تحصیل که زمینه ساز سایر موفّقیّت ها می باشد ، پیروز و سر بلند باشیم.

2- برنامه ریزی موجب افزایش تمرکز می شود؛ بسیاری از ما گلایه می کنیم که تمرکز نداریم، یک درس را چندین بار می خوانیم، ولی نمی توانیم نتیجه بگیریم، یکی از مهم ترین راه های افزایش تمرکز برنامه ریزی است. وقتی شما برنامه ریزی می کنید یعنی ذهن شلوغ خود را مرتّب می کنید و به این ترتیب یک گام بسیار مهم در مسیر موفّقیّت خود بر می دارید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

3- برنامه ریزی باعث کاهش اضطراب و فشار روانی می شود؛ اگر ما با برنامه پیش برویم و دروسی را که نیاز به مطالعه داشته اند را با برنامه ریزی مناسب مطالعه کنیم و یاد بگیریم، دیگر دلیلی ندارد که نگران و مضطرب باشیم.

4- برنامه ریزی باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود؛ برنامه ریزی حاصل تلاش، مقاومت و ثمره ی فعل خواستن است . اگر از اراده قوی برخوردار نباشیم و نتوانیم در برابر عوامل تهدید کننده مقاومت کنیم، یقینا نمی توانیم موفّق باشیم. بنابراین در راه برنامه ریزی کم کم یاد می گیریم که برای رسیدن به اهداف زندگی باید صبور باشیم، در برابر سختی ها مقاومت کنیم و تمرین کنیم که برای بدست آوردن هر چیزی باید اراده نموده و قدرت تصمیم گیری داشته باشیم.

5 - برنامه ریزی موجب خوش بینی به آینده و امیدواری است؛ بدون تردید، ایمان به پیروزی و رسیدن به هدف، انگیزه ای بسیار قوی برای قدم نهادن در مسیر موفّقیّت است. اگر فردی اندیشه های یاس آلود را به ذهن خود راه دهد یقیناَ در زندگی خود موفّق نخواهد بود و برعکس کسی که روح بلندی دارد، به آینده امیدوار است ، به توانایی های خود ایمان دارد، فاصله خود تا پیروزی را قابل پیمودن ارزیابی می کند، توکّل می کند، حرکت می کند، با سختی ها مبارزه می کند و خداوند به اینگونه افراد وعده ی کمک و پیروزی داده است.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

6 - برنامه ریزی موجب خود نظام بخشی می شود؛ یکی از ویژگی های انسان های موفّق، نظم در امور است. این سفارش در آموزه های دینی ما نیز بسیار تاکید شده است ، انسان منظم یعنی انسانی که برنامه دارد.

7- برنامه ریزی خودارزیابی را آسان تر می کند؛ خود ارزیابی یعنی کمی ایستادن و بررسی کردن کاری که انجام داده ایم، این مهارت به ما کمک می کند تا به موقع به محاسن و مشکلات فعّالیّتی که انجام داده ایم پی ببریم، میزان پیشرفت کارمان را بر آورد کنیم و در نهایت اگر لازم باشد برای افزایش بازدهی کار و کاهش مشکلات ، تغییراتی را در برنامه ایجاد کنیم.

8 – برنامه ریزی، مدیریت زمان را در پی دارد؛ وقت و زمان زندگی ما محدود و برگشت ناپذیر است ، لذا ما برای استفاده درست از زمان، ناگزیر به برنامه ریزی هستیم، چرا که اگر برای اوقات روزانه خود برنامه نداشته باشیم به طور غیر مستقیم پذیرفته ایم که "هر چه پیش آید خوش آید"، بنابراین نداشتن برنامه و اتلاف وقت ارمغان این بی توجهّی است. برنامه ریزی به ما کمک می کند که از وقت خود بهتر استفاده کنیم و کارها در کنترل ما باشند، نه این که هر چه پیش آید خوش آید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

تعادل میان ساعات مطالعه و تفریح

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در خصوص ساعات تفریح و مطالعه روزانه دانش آموزان بیان داشت: کیفیت مطالعه و طبق برنامه مطالعه کردن اهمیت زیادی دارد اما نباید از کمیت مطالعه هم غافل شد. نقطه مشترک همه رتبه های برتر کنکورو دانش آموزان موفق ساعت مطالعه بالا و حل تعداد بالای تست بوده است. بنابراین باید کمیت مطالعه بالا باشد تا بتوانند کیفیت را هم بالا ببرند.

وی افزود: اگر دانش آموز کنکوری هستید و امسال کنکور دارید، بهتر است هفته ای حداقل 50 ساعت درس بخوانند و اگر بیشتر هم باشد بهتر است. ساعت مطالعه متوسط برای فارغ التحصیل ها و پشت کنکوری هایی که مدرسه نمی روند، چون زمان آزاد بیشتری دارند بین 60 تا 90 ساعت در هفته است. اگر دانش آموز دبیرستانی هستید و امسال کنکور ندارید، بهتر است هفته ای حداقل 30 تا 45 ساعت درس بخوانید.

عزیز ولی پور بیان داشت: مطمئناً ساعات زیادی از اوقات شبانه روز به صورت زمان اضافه وجود دارند که استفاده مفیدی از آن ساعات به عمل نمی‌آید. می‌توانید کارهای مفید و پرباری در این زمان انجام دهید. انجام این کارها بر روند تحصیلی‌ شما اثرات مفید خواهد گذاشت و زندگی روزانه شما را از حالت یکنواختی خارج ساخته و لذت بخش خواهد کرد. کارهایی از قبیل فعالیت‌های هنری (مانند خوشنویسی، نقاشی و طراحی، تمرین موسیقی و…) و همچنین فعالیت‌های ورزشی می‌تواند اوقات اضافی شما را به نحوی مطلوب پر کند. علاوه بر آن می‌توان کارهای شخصی عقب ‌مانده را در این ساعات انجام داد، به افراد خانواده کمک کرد و یا به دیدار دوستان و اقوام رفت.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

چرا به برنامه ریزی عمل نمی کنیم؟

ولی پور با اشاره به برخی دانش آموزان که بارها برنامه ریزی می کنند اما یا آن را شروع نمی کنند و یا نیمه کاره رها می کنند عنوان کرد: اراده نیرویی درونی است که به فرد امکان می دهد، بر تمام موانع و سدهای بیرونی غلبه کند. این دانش آموز باید توجه کند انضباط شخصی با قدرت اراده همراه است و به فرد قدرت می دهد برای انجام هرکاری سماجت و پافشاری کند و مهارتی است که رضایت فوری و لذت ناگهانی را مهار می کند تا به چیزی که برایش بهتر و خوشایندتر است، برسد؛ حتی اگر برای رسیدن به آن، مجبور باشد با مشکلات رو به رو شود.

 وی تصریح کرد: این 2 مهارت مهم، یعنی اراده و انضباط شخصی، فرد را بسیار قدرتمند، توانا و مسئول می کنند؛ در نتیجه فرد می تواند به راحتی رفتار و اعمال خود را انتخاب کند. وقتی اراده فرد قوی شود، می تواند در مورد هرکاری که می خواهد انجام دهد، به خوبی فکر کند. اراده باعث می شود اهداف فرد معقول باشند. وقتی اراده قوی باشد می توانید با تلاش و تقلا و استقامت، هر آنچه را بخواهید به دست بیاورد.

چگونه عاشق درس خواندن شویم؟

عزیز ولی پور در پاسخ به این سوال که دانش آموزان چگونه انگیزه و علاقه خود را برای درس خواندن و انجام برنامه ریزی افزایش دهند، اظهار داشت: می دانیم که بیشترین مشکل دانش آموزان، دانشجویان و یادگیرندگان در کمبود علاقه و انگیزه برای مطالعه و یادگیری، به تاریخچه شکست های آنان در گذشته برمی‌گردد. تجربیات گذشته آن ها که با شکست همراه بوده‌اند، راه را برای موفقیت‌های بعدی سد می‌کند و فرد را از تلاش بیشتر وامی‌دارد. اگر یادگیرندگان بتواند چندین موفقیت پیاپی به دست آورد و تا حدی در خود یادگیری ایجاد کند، انگیزه تلاش و کسب موفقیت در او بالا خواهد رفت.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان شکست خورده، یا راه‌های مقابله با این شکست‌ها را نمی‌دانند و یا اینکه این راه‌ها را خوب می‌دانند ولی در انجام و مقابله با آن پایداری و پشتکار کافی به خرج نمی‌دهند. با چندین تلاش ناقص، از کار منصرف شده و تکلیف یادگیری را کنار گذاشته و به رفتارهایی رومی‌آورند که از انجام آن ها لذت می‌برند. همین گروه از دانش آموزان و دانشجویان عموماً دوران تحصیل خود را بدون موفقیت سپری می‌کنند و برخی نیز در اواسط این دروان، ترک تحصیل می‌کنند و به ندرت افرادی در این گروه دیده‌ می شوند که توانسته باشند مراحل تحصیلی خود را با کیفیت مناسب پشت سر بگذارند. ما در اینجا خلاصه ای از فنون ایجاد انگیزش و علاقه و راه‌های رسیدن به آن را برای شما برخواهیم شمرد.

1- به هنگام تدریس مباحث درسی، توجه و تمرکز لازم به گفته‌های معلم و مواد آموزشی داشته باشید.

2- برای ساعات مطالعه و انجام تکالیف خود برنامه‌ای منظم و دقیق تدوین کنید و با نهایت جدّیت به آن عمل کنید.

3-‌ در انجام تکالیف پایداری به خرج دهید و تا اتمام آن دست از کار نکشید.

4-‌ سعی کنید که در بحث ها و مناظره‌های کلاسی فعالانه شرکت داشته باشید.

5-‌ تلاش کنید که مطالعات خود را گسترش دهید و مطالب جانبی و خارج از مباحث کتاب را مطالعه کنید.

6‌-‌ در مطالعات خود مطالب را به طور معنی‌دار و در ارتباط با مطالب از قبل آموخته شده بیاموزید.

7-‌ نتایج یادگیری خود را به طور منظم ارزیابی کنید و رقابت با خود را جایگزین رقابت با دیگران سازید.

8-‌ سعی کنید که با هم کلاسی‌های خود روابطی دوستانه و براساس احترام متقابل داشته باشید.

9-‌ برای اوقات اضافی خود برنامه‌ای مناسب تهیه نمایید.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

رعایت اصول نه گانه بالا شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهد کرد و تلاش های شما را به ثمر خواهد رساند. تمامی این گونه کوشش ها برای رسیدن به موفقیت است و موفقیت ایجاد انگیزه و علاقه بیشتر خواهد کرد. و علاقه و انگیزه بیشتر، کوشش فراوان تری در پی خواهد داشت و این همان چیزی است که ما مشتاقانه در صدد دستیابی بدان هستیم.

برنامه ریزی فراموش نشود

ولی پور در پایان تاکید کرد: همان طور که گفته شد وجود برنامه ریزی در زندگی امری ضروری است اما در حوزه تحصیلی شاید بیش از هر حوزه ای تاثیرگذار باشد چرا که آینده شغلی و موقعیت های اجتماعی آینده ما به آن وابسته باشد. در دوران تحصیلی دانش آموزان آزمون های مختلفی را پیش رو دارند، از امتحانات نیم سال اول و دوم تا گاها آزمون های ورود مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و در نهایت کنکور سراسری و بعد از آن هم امتحانات دانشگاه و … از این رولزوم یک برنامه ریزی مناسب و اصولی اهیمت بالایی دارد و بهتر است دانش آموزان با شناخت کافی و با کمک نکاتی که ذکر شد برای دوران تحصیل خود برنامه ریزی کنند.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

تفاوت دانش آموزان با برنامه و بی برنامه در کلاس درس

لیلا بهبهانی، کارشناس علوم تربیتی و دبیر دینی و عربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص تفاوت دانش آموزان بی برنامه با دانش آموزانی که مطابق برنامه پیش می روند اظهار کرد: وقتی دانش آموزی با برنامه ریزی پیش می رود، سریع تر درس را یاد می گیرد و سعی می کند کمتر وقت خود را هدر دهد، به همین منظور بهتر درس را گوش می دهد و با انگیزه درس می خواند تا به اهداف خود برسد در نتیجه از هم کلاسی های خود جلوتر و موفق تر است و همیشه برای آزمون ها و پرسش های کلاسی آمادگی کافی دارد.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

وی اذعان داشت: وقتی دانش آموزی به برنامه ریزی اهمیت می دهد و مطابق برنامه عمل می کند، تلاش می کند تمرکز حواسش بیشتر شود، سر کلاس خوب درس گوش می دهد و به گفته های معلم دقت می کند، در نتیجه پرسش های درسی بیشتری در ذهنش به وجود می آید و از معلم خود می پرسد که باعث می شود نکات کلید درس را به خوبی بیاموزد و مطالب را به خوبی به خاطر بسپارد.

برنامه ریزی، راهی برای کاهش نگرانی در شب های امتحان

این دبیر دینی و عربی در خصوص تاثیرات برنامه ریزی در شب های امتحان گفت: دانش آموزانی که از ابتدای سال تحصیلی با برنامه پیش می روند و برای مطالعه دروس و تفریح خود برنامه اصولی و دقیق دارند، در شب های امتحان که فرصت محدود است، به علت آن که درس ها را از ابتدای سال همگام با تدریس معلم به طور کامل مطالعه کرده اند، زمان بیشتری برای مرور و حل نمونه سوالات بیشتر دارند و علاوه بر آن که نسب به سایر دانش آموزان که طبق برنامه عمل نکرده اند، استرس و اضطراب کمتری را در تجربه خواهند کرد، نمرات بهتری نیز در امتحانات کسب می کنند.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

علاقه و انگیزه، رمز عمل به برنامه ریزی

بهبهانی بیان داشت: موفقیت در تحصیل، علاوه بر آن که به یک برنامه دقیق و اصولی احتیاج دارد، نیازمند شوق و علاقه به خود مطالعه و درس خواندن است. فردی که به مطالعه و درس علاقه داشته باشد، انگیزه و اراده بیشتری برای عمل به برنامه دارد و تلاش می کند تا به بهترین شکل ممکن طبق برنامه ریخته شده پیش برود. اما اگر فرد علاقه و رغبتی به درس خواندن و مطالعه نداشته باشد، هر چقدر هم برنامه ریزی های مختلف انجام دهد، وقتی انگیزه و میلی به درس نداشته باشد به هیچ کدام از برنامه ریزی ها جامه عمل نمی پوشاند و تلاشی برای عمل به برنامه ریزی نمی کند.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

وی تاکید کرد: پس دانش آموزان باید در نظر داشته باشند، فقط نوشتن برنامه نشانه موفقیت نیست بلکه مرحله اصلی و مهم عمل به برنامه است که با ایجاد علاقه، شورو انگیزه نسبت به آموختن و مطالعه امکان پذیر است، چرا که قطعا هیچ فردی دوست ندارد کاری که به آن علاقه و رغبتی ندارد را انجام دهد.

از سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی

همان طور که گفته شد برنامه ریزی تنها یک مرحله از راه دستیابی به موفقیت است وبرای به نتیجه رسیدن و موفقت آمیز بودن برنامه ریزی، پایبند بودن و عمل کردن به آن مهم ترین اصل و مرحله است. دانش آموزانی که قصد برنامه ریزی درسی برای سال تحصیلی خود را دارند، می توانند با کمک گرفتن از مطالب بالا و رعایت نکات گفته شده برنامه دقیق تر و آگاهانه تری را برای خود بنویسند.

 

گزارش از سمانه برون

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۲۲:۴۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
من برنامه ریزی دارم ولی خب در ازمون های ازمایشی نتیجه خوبی نمیگیرم و همینطور وقوع زیاد حوادث غیر منتظره همین باعث شده که برنامه ریزیمو کنار بگذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
من الان توی درس هام عقب موندم نمی دونم باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
میشه با برنامه ریزی اصولی و دقیق به تمام هدف ها رسید، مهم هم نیست چقدر زمان تا کنکور باقی مونده باشه، مهم تلاس و با برنامه بودن هست
آخرین اخبار