حسینی مزاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا هیچ اقدامی برای نابودی گروه های تروریستی در افغانستان نکرده است

کارشناس مسائل افغانستان گفت: غرب و در راس آن‌ها آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروه‌های تروریستی و اقتدار حکومت مرکزی در افغانستان برنداشتند.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، 28 عقرب/ مهر سال جاری، سومین دور از انتخابات پارلمانی افغانستان برای یک دوره‌ی 5 ساله برگزار شد که تحلیل و تفسیرهای متفاوت و گوناگونی را به دنبال داشت و در این میان  حضور زنان و جونان در انتخابات بیش از هرچیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.  اگر از کسی که خارج از گود ایستاده بپرسیم، می‌گوید افغانستان پیشرفت کرده، گروه‌های تروریستی ضعیف شده و زنان حقوق و حضور بیشتری در جامعه پیدا کرده‌اند؛ البته تمام این موارد وجود دارد اما اینها تمامی حقایق نبوده و روند پیشرفت در افغانستان همانند تمامی کشورها با مشکلات و نقاط ضعفی همراه بوده و مسائلی همچون رقابت اقوام مختلف، دخالت کشورهای خارجی در امور این کشور و حضور گروه‌های تروریستی مشکلاتی را برای این کشور به وجود آورده است. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با سید عیسی حسینی مزاری رئیس مرکز فرهنگی-مذهبی تبیان در افغانستان و کارشناس مسائل افغانستان برای شناخت بهتر این جامعه انجام داده است.

فعالان سیاسی افغانستان جوان تر از گذشته

سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا)، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویژگی‌های انتخابات پارلمانی افغانستان خاطرنشان کرد: در 28 میزان(مهر) سومین دور از انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شد، اولین ویژگی بارز انتخابات جاری، فقدان حضور نیروهای خارجی در عرصه امنیت این کشور بود که در دوره قبلی این ویژگی‌ وجود نداشت و تامین امنیت به عهده نهادهای امنیتی نیروهای خارجی بود. از آن گذشته برگزاری انتخابات امسال به طور کامل توسط خود افغانستانی‌ها انجام شد، در صورتی که در دو انتخابات گذشته، نیرو‌های خارجی تحت عنوان مشاور، کارشناس، ناظر بر انتخابات و در بخش‌های دیگر به عنوان درست‌اندر کار حضور داشتند. به علاوه ویژگی دیگر این دوره آن است که در شرایط بسیار بد و خطرناک امنیتی برگزار شد و در کل 36 کشته بر جا گذاشت. از طرفی با وجود حضور گروه‌های تروریستی در برخی نقاط و حتی عملیات‌های انتحاری حضور مردم بسیار گسترده و چشم‌گیر بود و در نقاطی که امنیت برقرار شده بود مردم به صورت بسیار چشم‌گیر و گسترده حضور داشتند؛ اما نکته دیگر این است که گفته می شود به دلیل وجود مشکلات بسیار و تخلفات بی شمار برخی این دوره  را پرتقلب ترین انتخابات در افغانستان می دانند.

وی در ادامه درباره ویژگی‌های بارز سومین دور انتخابات پارلمانی افغانستان، افزود: در این انتخابات صف آرایی‌ها مشخص بود؛ به این صورت که احزاب و شخصیت‌های همسو در یک صف قرار داشتند و می توان دید که این گروهها چه به عنوان کاندیداهای احزاب و چه به عنوان کاندیداهای مستقل هر کدام به یک جبهه و یک مجموعه متمایل بودند؛ همچنین جبهه تکنوکرات‌ها  صف‌آرایی و مبارزات بسیار جدی و تنگاتنگ در عرصه انتخابات داشتند. دراین میان جوان بودن فعالان سیاسی هم کاملا مشهود بود به طوری که در این دور از انتخابات پارلمانی بیشتر از رهبران جهادی سالخورده، فرزندان و یا بستگان جوان‌تر آنها حضور داشتند.

حسینی مزاری درباره انتظارات مردم افغانستان از پارلمان این کشور عنوان کرد: انتظارات مردم افغانستان از پارلمان کشورشان مشابه خواسته های سایر ملت‌ها از مجلس خودشان است. طبیعتا مردم افغانستان انتظار دارند که پارلمان آنها کارکردی مثبت در عرصه قانون‌گذاری و پیگیری اجرای قوانین در عرصه مدیریت کلان کشور داشته باشد و براساس وظایف و کارکردهای یک وکیل منتخب و مقبول و مشروع عمل کنند.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشت

رئیس خبرگزاری صدای افغان در مورد کاندیدهای این دور از انتخابات پارلمان افغانستان توضیح داد: در انتخابات اخیر کاندیدها در قالب و نقش اقوام حضور نداشتند، بلکه بیشتر شاهد حضور احزاب بودیم؛ وقتی جبهه‌ای شکل گرفته بود، هم پشتون‌ها، غیر پشتون‌ها و پیروان همه مذاهب حضور داشتند. در این میان بیشترین بحثی که مطرح می‌شود بر سر طرز تفکر است. طیف مجاهدین و برخی از سازمان‌ها و شخصیت‌های ملی‌گرا بیشتر به دنبال احقاق حق مردم، به کرسی نشاندن حرف نیروهای داخلی، مخالفت با نیروهای خارجی و حاکمیت مطلق آمریکایی‌ها است. تکنوکرات‌ها قطعا از وابستگان کشورهای غربی بوده و کسانی هستند که یا کاملا وابسته به آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورها هستند و یا اینکه به آنها تمایل دارند.

وی در مورد جریان‌های اصلی حاضر در این انتخابات گفت: در این انتخابات دو جریان اصلی وجود دارد یکی پشتون‌ها به نمایندگی اشرف غنی و دیگری غیر پشتون‌ها بود که نماینده‌اش عبدالله عبدالله است. اما به هر حال در این میان برخی افراد از اقوام مختلف هم حضور داشته و موضوعات قومی و منطقه‌ای هم در برخی ولایات و مناطق مطرح بود.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشت

حسینی مزاری درباره حقوق زنان در افغانستان عنوان کرد: نگاهها در افغانستان نسب به بحث زن با افراط و  تفریط همراه است. گروهی اعتقاد دارند زن باید در خانه بماند و اگر بیرون رفت چاردهایی با نام برقه بپوشند تا کسی صورت آنها را نبیند و به طور کلی نسبت به حضور زن در صحنه بدبین بوده و بد برخورد می‌کنند. گروه دیگری هم متاثر از غربی‌ها هستند که وقتی دم از حقوق زنان می‌زنند و به دنبال حضور آنها در تمامی عرصه ها هستند.

فرهنگ غربی در افغانستان بنیان خانواده‌ها را از بین می‌برد

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه گفت: متأسفانه در طول 18 سال گذشته نه جناح مسلمان‌ها و طیف مجاهدین در رابطه با زن توانستند عمل درستی داشته باشند و نه طیف غربی‌ها که البته از غربگراها هم گلایه‌ای نداریم؛ زیرا آنها سعی دارند از طریق به انحراف کشاندن زنان جامعه بنیان خانواده‌ها را از بین ببرند، بنابراین زنانی که در قالب نماینده پارلمان حضور داشتند هم متأثر از این وضعیت هستند و عموما تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار دارند؛از این رو متأسفانه زنان پارلمان نتوانستند در جامعه از جایگاه بالا و والایی برخوردار باشند و تا امروز در برنامه‌های اصولی در راستای احیای حقوق اصلی و اساسی زنان، کار و نقش درستی ایفا نکرده اند.

وی افزود: 14 سال جهاد افغانستان در راستای بیداری و آگاهی جامعه اسلامی و مردم افغانستان تأثیر مثبت داشته است و رشد آنها در بسیاری از عرصه‌ها و به خصوص جامعه اسلامی و عرصه‌هایی که شخصیت‌های مسلمان و نمادهای اسلامی حضور، اشراف و فعالیت دارند؛ اما تلاشی که غربی‌ها در راستای به انحراف کشیدن زن در جامعه افغانستان داشته‌اند، تأثیرگذاری بیشتری داشته و مشکلات عدیده‌ای در سطح جامعه  به وجود آورده است.

غربی‌ها  هیچ تلاشی برای از میان بردن گروههای تروریستی انجام نداند

حسینی مزاری درباره بودجه‌هایی که برای حقوق زنان در افغانستان صرف شده است، عنوان کرد: اگر در رابطه با زنان افغانستان تحقیق کنیم، متوجه خواهیم شد که در 18 سال گذشته پول‌های هنگفتی تحت عنوان توانمندی ، کارآفرینی، مدیریت زنان و امثال این مواردمصرف شده است، اما این بودجه‌ها برای هدایت این بخش از جامعه در مسیر اهداف، برنامه‌های غربی‌ها و در تغییر فرهنگ زن جامعه افغانی به کار گرفته شده است که متأسفانه این روند رشد صعودی داشته و همین موضوع باعث شد در بین جامعه افغان اصطکاک به وجود آورد و همین امر مشکلاتی در جامعه افغانستان به ویژه خانواده‌های مسلمان این کشور را به همراه داشت.

رئیس خبرگزاری صدای افغان درباره ورود و قدرت گرفتن نیروهای تروریستی در این کشور، گفت: در افغانستان زمانی که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند، اوضاع بهتر از الآن بود، اما پس از آن عملیات‌ تروریستی رشد بیشتری پیدا کرد و امروز درصد زیادی از خاک این کشور در اختیار گروه‌های تروریستی تحت نام طالبان، القاعده و یا داعش قرار دارد که متأسفانه نه حکومت افغانستان و نه جامعه جهانی هنوز نتوانسته و یا نخواسته‌اند که ریشه تروریسم را از این کشور بکنند؛ البته به اعتقاد خود من آنها نخواستند اقدامی در این جهت انجام بدهند. غربی‌ها و در رأس آنها آمریکایی‌ها به هیچ عنوان تلاش نکردند که گروه‌های تروریستی را از بین ببرند و زمینه‌های رشد اقتصادی را بهبود ببخشند و در راستای اقتدار حکومت مرکزی افغانستان اقدام و کمکی نکردند.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشت

پارلمان افغانستان برای مقابله با طالبان اقدامات چشم‌گیری انجام نداده است

وی در رابطه با اقدامات پارلمان افغانستان برای مقابله با طالبان، تصریح کرد: پارلمان این کشور تاکنون عملکرد مثبتی برای مقابله با طالبان و سایر گروههای تروریستی  را در کارنامه خود جای نداده است و در گذشته هم اقدامات چشمگیری نداشته و ما هیچ‌گونه برنامه‌ای از سوی نمایندگان پارلمان در این زمینه مشاهده نکردیم و به طور کلی می توان گفت که  پارلمان افغانستان در همکاری با دولت و حکومت این کشور در این عرصه توفیقاتی را بدست نیاورده است.

حسینی مزاری در پایان درباره زمان مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمان این کشور گفت: نتایج پارلمان افغانستان در هفته های آتی  مشخص می‌شود. در این دوره با وجود اینکه روند انتخابات به صورت آنلاین بود، در بسیاری از پایگاه‌های انتخاباتی دستگاه‌های الکترونیک کار نکرد و یا کارمندهای پایگاه‌های برگزار کننده انتخابات قادر به راه‌اندازی و کار با آن دستگاه‌ها نبودند؛ از این موارد وقتی در یک جامعه عزمی بر تقلب و خطا وجود داشته باشد، قطعا راه مقابله با ابزار آلات و ادوات الکترونیکی هم پیدا خواهد شد. یعنی کسانی خواهند توانست که با وجود همین دستگاه‌ها تقلب کنند؛ بنابراین در انتخابات اخیر با وجود دستگاه‌های باینوتریک که به اصطلاح اثر انگشت می‌گرفتند و مشخصات رای دهندگان آنجا ثبت می‌شد، تقلبات بسیار زیاد و گسترده‌ای انجام شد.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشت

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار