راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی/ تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

مدت زمانِ مناسب برای برقراری ارتباط چشمی‌ای که سبب ایجاد حس توجه و اعتماد دوطرفه می‌شود، بسته به موقعیت، محیط، نوعِ شخصیت، جنسیت و تفاوت‌های فرهنگی، مختلف است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، برقراری ارتباط چشمی یکی از مسائل مهم در اصول زبان بدن و روانشناسی محسوب می‌شود که می‌تواند کار‌های خارق العاده‌ای را انجام دهد، اما این موضوع که چطور و از چه طریقی می‌توانیم ارتباط چشمی برقرار نماییم و یا این مهارت را بهبود بخشیم جزء مسائلی است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به آن بپردازد، پس به سادگی از این مطلب نگذرید.

راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی / ترفند‌هایی برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی + تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

چرا تماس چشمی در ارتباط غیرکلامی اهمیت دارد؟

برای یافتن اهمیت این موضوع، باید به چشم به عنوان یک ابزار نگاه کنیم و ببینیم از آن چه استفاده‌هایی می‌شود. متاسفانه امروزه گوشی‌های هوشمند گوی سبقت را از انسان‌ها ربوده‌اند و مجالی برای برقراری ارتباط چشمی آن‌ها به هم نمی‌دهند.

دریغ کردن نگاه، راهی برای نشان دادن خشم و غضب است، موقع پنهان کردن دروغ در چشم طرف نگاه نمی‌کنیم، خیره نگاه کردن نوعی تجاوز به حریم شخصی انگاشته می‌شود و به‌طور کلی با نوع نگاه‌مان می‌توانیم سبب شادی، غم، ترس و تعجب دیگران شویم. می‌توان گفت: یک جفت سلاح قدرتمند در اختیار داریم که نوع استفاده از آن به خودمان بستگی دارد.


این مطلب را از دست ندهید: چگونه با زبان بدن اعتماد دیگران را به خود جلب کنیم؟


ارتباط چشمیِ بیش از حد، به طور غریزی با گستاخی، خصومت یا تکبر در ارتباط است؛ اما در محیط کاری، ارتباط چشمیِ بیش از حد ممکن است با نیت عمدی برای تسلط یافتن، ترساندن، تحقیر کردن یا القای حس «معیوب بودن» به فرد مقابل، همراه باشد. بنابراین، اگر هنگام برقراری ارتباط چشمی با دیگران، یکی از این مقاصد را در سر دارید، بهتر است از این کار اجتناب کنید.

از سوی دیگر، ارتباط چشمیِ کم هم می‌تواند شما را معذب، بی‌میل یا ریاکار نشان دهد. برای مثال، یک بیمارستان بزرگ محلی در تحلیل شکایات بیماران دریافت که ۹ نامه از ۱۰ نامه‌ی شکایت، به ارتباط چشمی ضعیف پزشک با بیمار اشاره دارند، نقطه‌ضعفی که از دید عموم، بخاطر اهمیت ندادن یا فقدان توجه پزشک به بیمار است.

مدت زمانِ مناسب برای برقراری ارتباط چشمی‌ای که سبب ایجاد حس توجه و اعتماد دوطرفه می‌شود، بسته به موقعیت، محیط، نوعِ شخصیت، جنسیت و تفاوت‌های فرهنگی، مختلف است. اگرچه طبق یک قاعده‌ی کلی، ارتباط چشمی مستقیم حین یک مکالمه که بین ۳۰ درصد تا ۶۰ درصد از مدت زمان مکالمه متغیر باشد، یک جوّ صمیمی و پربار را ایجاد می‌کند. در نظر داشته باشید که وقتی شنونده هستید، ارتباط چشمی‌تان بیشتر و وقتی گوینده هستید، ارتباط چشمی‌تان کمتر می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: رابطه سیاستمداری و زبان بدن


راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی / ترفند‌هایی برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی + تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

ارتباط چشمی در محاورات روزمره

ما در تک تک روز‌های زندگی خود از ارتباط چشمی استفاده می‌کنیم بنابراین مهم است که بدانیم که چطور این ارتباط را برقرار کنیم. در برخی شرایط باید ارتباطات چشمی معینی برقرار کنیم. برای نمونه اگر دارید با کسی بحث می‌کنید برقراری ارتباط چشمی با طرف مقابل و زل زدن به او شما را قدرتمندتر نشان می‌دهد.

اما اگر به یک سوی دیگر نگاه کنیدنشانه‌ی ضعفتان است. پس در این دوئل‌های چشمی بنا بر احتیاج و شرایط سعی کنید خیلی زود از میدان به در نروید.


این مطلب را از دست ندهید: چشم بیونیک؛ دنیای تاریک میلیون‌ها نابینا را روشن می‌کند


البته شما باید شرایط را بسنجید، ولی به هر حال بر گرداندن نگان یا از سر قدرت بسیار زیاد و یا ترس است.

بهتر است در ششرایط معمول نگاه خود را از فردبر ندارید. اگر عاشق کسی هستید هم بهتر است به عمق چشمهایش زل بزنید.

راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی / ترفند‌هایی برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی + تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

حالا در ادامه با شش راه برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 صحبت در گروه‌ها و جمع‌های چند نفره

هنگامی که با گروهی از افراد حرف می‌زنید بهتر است با همه‌ی آن‌ها و یا به زبان بهتر با تک تک افرادی که در جمع حضور دارند ارتباط چشمی برقرار کنید.

برقراری ارتباط چشمی تنها با یک یا دو نفر در یک گروه به منزله عدم توجه سایر افراد به شماست و شما درگیر نمیتوانید ذهن و توجه دیگر افراد را به خود جلب کنید.


این مطلب را از دست ندهید: چگونه با زبان بدن اعتماد دیگران را به خود جلب کنیم؟


در عوض با ادای هر جمله به یک نفر نگاه کنید و سعی کنید تایید هر کس را از طریق مشارکت دادن توجه فرد به صحبت‌های خود کسب کنید.

اینگونه همه‌ی اعضای گروه علاقه‌مند خواهند ماند.

صحبت‌های دو نفره و یا با یک فرد خاص

برقراری ارتباط چشمی با یک نفر بسیار موثر و کاربردی است. اما این ارتباط چشمی در صورتی که به زل زدن منجر شود ممکن است کمی دردسر ساز و حتی ترسناک شود؛ بنابراین سعی کنید در صحبت‌ها و مکالمات دو نفره هر پنج ثانیه یک بار نگاهتان را به سویی دیگر بچرخانید. اما همانطور که قبلا در هاو کن یو گفتیم هیچ وقت به پایین نگاه نکنید، چون به معنای این است که حرفتان تمام شده است و یا چیز بیشتری برای گفتن ندارید. یا اینکه بهتر است زودتر بحث و مکالمه را بع پایان برسانید.


این مطلب را از دست ندهید: در ذهن طرف مقابلتان چه می گذرد ؟


پس به اطراف نگاه کنید به نحوی که سعی می‌کنید چیزی را به خاطر بیاورید. این مورد را تمرین کنید: بی اینکه سرتان را تکان بدهید روز‌های اول مدرسه را به یادتان باورید. خواهید دید که چشمهایتان به سمت چپ یا راست می‌روند؛ بنابراین در گفتگو با یک فرد اگر این کار را انجام دهید فرد مقابل خیال می‌کند دارید چیزی را به یاد می‌آورید و همچنان به حرف هایتان علاقه‌مند خواهد ماند.

 گوش دادن به یک فرد

وقتی دارید به حرف‌های کسی گوش می‌دهید زیاد به او زل نزنید. در عوض از تکنیک مثلثی استفاده کنید: یعنی اول به مدت پنج ثانیه به یکی از چشمهایش نگاه کنید بعد پنج ثانیه به چشم دیگرش نگاه کنید و بعد پنج ثانیه به دهانش نگاه کنید و دوباره همین را از اول تکرار کنید. این تکنیک همراه با سایر تکنیک‌های گوش دادن نظیر سر تکان دادن، استفاده‌ی گاه گاه از کلمات توافق نظیر "بله"، "درسته"، "اوهوم"، … بهترین راه برای گوش دادن به طرف مقابل و نشان دادن علاقه مندی خود به حرف‌های او است.

راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی / ترفند‌هایی برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی + تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

 ارتباط چشمی در بحث کردن

بحث کردن با یک فرد به خودی خود یک مهارت است و اگر می‌خواهید در بحث با طرف مقابل کم نیاورید به چشماهیش خیره شوید. اگر به جای دیگر نگاه کنیدبه معنای این است که باخته اید. حتما تا به حال با فردی برخورد کرده اید که با این تکنیک شما را تحقیر کرده است و به ظاهر بحث را برده است. شما کم نیاورید و به او زل بزنید، بگذارید تعجب کند، اذیتش کنید و در بحث او را شکست دهید. البته سکوت در برابر حرف‌های طرف مقابل هم راهی خوب برای برنده شدن در بحث است.

 جذب کردن یک فرد با ارتباط چشمی

وقتی از کسی خوشتان آمده و می‌خواهید به او علاقه مندی خود را نشان دهید با چشمهایتان حرف بزنید و با چشمهایتان گوش دهید. وقتی کسی که به او علاقه‌مند هستید دارد حرف می‌زند از کل چهره‌ی خود به عنوان نقطه‌ی کانونی استفاده کنید. به چشم‌های او نگاه کنید، به حرفهایش گوش کنید و در مواقع مناسب لبخند بزنید، در مواقع مناسب ابروهایتان را بالا ببرید.


این مطلب را از دست ندهید: وقتی چشم‌ها از بیماری درون خبر می‌دهند


اگر حس می‌کنید بیش از حد به چشمهایش نگاه کرده اید چشم‌های خود را لب ها، گونه ها، بینی اش برده و دوباره به چشمهایش برگردانید. هنگامی که فردی دارد صحبت می‌کند اگر لبخند بزنید بهترین کار برای نشان دادن علاقه مندی خود به اوست البته اگر به شما گفت که "دیشب سگم مرد"، نباید لبخند بزنید! سعی کنید با چشمهایتان هم گوش دهید. منظور چیست؟

با چشمهایتان به زبان بدن او گوش کنید.

 عشق ورزیدن و نگاه شما

همانطور که قبلا بیان کردیم به چشم‌های همسر خود و هر فرد دیگری که عاشقش هستید عمیقا نگاه کنید. هنگامی که فردی علاقه‌مند هستیم مردمک چشمهایمان بزرگ‌تر می‌شود و خواه ناخواه بینمان ارتباط نزدیکی برقرار می‌شود. دفعه‌ی بعد که خواستید اینکار را بکنید تصور کنید که دارید وارد بدن همسرتان می‌شوید و روح و جان هم معاشقه میکنید و روح و جان هم را لمس می‌کنید. با اینکار آدرنالین در خونتان ترشح می‌شود و مردمکتان از این هم بزرگ‌تر خواهد شد.

راه‌هایی برای برقراری ارتباط چشمی / ترفند‌هایی برای بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط چشمی + تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

تمرین‌های برقراری ارتباط چشمی مناسب

یکی از تکنیک‌هایی که برای برقراری ارتباط چشمی پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است این تمرین را با دوست.

اعضای خانواده به مدت سه هفته و هفته‌ای سه بار انجام دهید، این است که:

به صورت دو به دو در فاصله‌ی یک یا دو متری از طرف مقابلتان بایستید

و نفر اول به چشمان طرف مقابل نگاه کند و بگوید فرد در حال نگاه کردن به کجا است؟


این مطلب را از دست ندهید: ۱۰ نکته شخصیت شناسی درباره زبان بدن


اگر نگاه فرد رو به پایین باشد شما می‌توانید جهت نگاه فرد را متوجه شوید.

اما اگر به محدوده‌ی اطراف بینی شما نگاه می‌کند شما نمی‌توانید جهت نگاه را تشخیص دهید، اما می‌توانید تغییر حالت چشمانش را متوجه شوید.

در مرحله دوم فرد دوم شروع می‌کند به نگاه کردن به ترتیب اطراف بینی، گونه ها، گلو، گردن و یقه و شما باید بتوانید تشخیص دهید چه زمانی نگاه شخص از چشمان شما برداشته شد.

آیا می‌توانید حدس بزنید چه زمانی فرد دیگر به چشمان شما نگاه نمی‌کرد؟

آیا زمانی که به چشمان فرد مقابل نگاه می‌کردید مضطرب بودید؟

برای تقویت این مهارت آگاهانه به صحبت‌های روزانه خودتان توجه کنید که هم بتوانید با فرد مقابلتان صحبت کنید و پاسخ دهید و هم بتوانید ارتباط چشمی مناسبی داشته باشید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۱:۲۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
عالی و بسیار مفید بود ممنونم