باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

کارآفرینی و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/ دست رد کارآفرینان بر سینه مشاغل دولتی

همیشه خودش را پشت یک میز تصور می کند که ساعت مشخصی از روز را مشغول انجام کارهای فکری است و پرونده ها را زیر و رو می کند ؛ با ارباب رجوع معاشرت می کند و پاسخگوی تلفن ها است و در ازای این خدمات حقوق ثابتی دریافت می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، این شرح حال تصورات و یا به عبارتی آرزوی بسیاری از جوانان امروزی است که خواهان کار کردن در چنین فضایی را دارند. اما متاسفانه باید گفت حقیقت تا تخیلات فاصله زیادی دارد. در شرایط امروز که ظرفیت استخدامی در مشاغل دولتی محدود است نباید چندان به استخدام در این ادارات دل خوش کنند و به دنبال مناصب اداری باشند.

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

کارآفرینی با طعم علم و دانش

گروهی از آدم ها هستند که می خواهند آقا و رئیس خود باشند و منتظر معجزه در زندگی نیستند بلکه خود، آنرا رقم می زنند.آنها کسانی نیستند جز کارآفرینان که به هیچ وجه در انتظار آگهی های استخدامی نمی باشند.

آنها از ویژگی های شخصیتی و اجتماعی منحصر به فردی برخوردارند، انسان هایی بی تفاوت نیستند و همواره سعی می کنند تا موقعیت های جامعه شان را دریابند.

یک کار آفرین همگام با نیاز های روز به پیش رود و از فرصت های پیش رو نهایت استفاده را می برد. او قدرت ریسک پذیری بالایی دارد و از آزمون و خطا، گریزی ندارند. با هربار شکست عقب نشینی نمی کند. چنین افرادی با قوت بیشتر به کار خود ادامه می دهند. در واقع کار آفرینان آستین همت را بالا زده و در عرصه هایی که توان و استعداد آن راداشته باشند برای خود فرصت شغلی مناسبی را ایجاد می کنند.

 

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

 

بعضی از آنها با سرمایه اندک کسب و کاری  کوچک را شروع می کنند و با همت تبدیل به کار آفرینانی بزرگ می شوند.کار آفرینی سن وسال و زن و مرد نمی شناسد بلکه نیاز به انگیزه ای قوی دارد و البته در کنار آن توجه به نیاز بازار نیز تاثیر گذار است.

حتی  بعضی از افرادی که در مشاغل دولتی مشغول به کار هستند آرزوی این را دارند که تبدیل به یک کارآفرین بزرگ شوند و خودشان کارهایشان را اداره کنند که این امر بسیار طبیعی است چرا که  حس ریاست طلبی با انسان ها عجین شده است و از طرفی اگرتبدیل به کارآفرینی موفق شوند قطعا در آمدی به مراتب بیشتر از حقوق یک کارمند خواهند داشت.

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

انتخاب هنری از جنس آب و خاک به جای پشت میز نشینی

اکبری یکی از کار آفرینان در حوزه  سفال و سرامیک  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت:  از آنجایی که علاقه زیادی به هنر داشتم تصمیم گرفتم تا در رشته  هنرهای تجسمی مشغول به تحصیل شوم. بعد از اتمام تحصیلاتم شرایط برای ورود و استخدام در کار دولتی در شهرستان نهبندان برایم فراهم شد اما بعد از گذشت زمان احساس کردم که از کارم راضی نیستم و برای این کار ساخته  نشده ام و باید به سمت علاقه و استعداد خود یعنی ساخت سفال و سرامیک بروم.

وی افزود:حدود 5 سال است که در این حوزه به صورت جدی فعالیت می کنم وبه یاد دارم که  برای اولین بار، چرخ سفالگری را با قیمت 600 هزار تومان به صورت قسطی خریداری کردم  و با همکاری صنایع دستی مکانی را برای تولید محصولاتم فراهم وآنها را برای پخت به  قاین می فرستادم تا در کوره آماده شوند.

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

اکبری گفت: با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره)  وصندوق کارآفرینی امید(صندوق خرد زنان رضوان روستای زهری) توانستم به کارم توسعه ببخشم و در این مدت ماهیانه حدود 2 الی 3 میلیون تومان قسط پرداخت می کردم.

وی در خصوص محل کارش افزود: با اینکه توانایی راه اندازی مغازه را دارم اما عمده محصولاتم را در نمایشگاه ها و در شهرهایی چون تهران، مشهد، زاهدان و بجنورد به فروش می رسانم زیرا سودآوری آن بیشتر است.

اکبری بیان کرد: توصیه  همیشگی پدر به من این بوده که در آرزوی شغل های دولتی نباشم و اکنون توصیه ام به جوانان این است که به دنبال رشته های هنری مورد علاقه خود بروند و  از خود کارآفرینی موفق بسازند، هرچند سختی کار در این راه بسیار است و جوانان امروزی راحت طلب هستند و می خواهند خیلی سریع به پول های هنگفت برسند.

 

عجین  شدن روحیه  استقلال طلبی با کار آفرینی

حسین پور عضو دیگر از خانواده کارآفرینان به  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: حدود 12 سال در یک کارخانه درب و پنجره دو جداره(upvc) کارمی کردم تا اینکه شرکت با مشکلات مالی مواجه و تعطیل شد و بعد از این اتفاق دست روی دست نگذاشته و تصمیم گرفتم خودم این محصولات را تولید کنم.

وی افزود: برای شروع این کار نیازمند سرمایه بودم که با مشورت چند نفر از دوستانم به کمیته امداد امام خمینی (ره)مراجعه و توانستم وامی با سود پایین به دست آورم و دستگاه لازم جهت شروع کسب و کارم را تهیه کنم.

حسین پور گفت: از انتخاب چنین شغلی راضی هستم چون قبلا در آن تجربه داشته و با فوت و فن کار آشنایی دارم و علاوه بر آن باعث اشتغال 3 نیروی دیگر به صورت مستقیم در کارگاه خود شده ام و این مرا خوشحال می کند و امیدوارم بتوانم با رونق کسب و کار تعداد نیروی بیشتری را جذب کنم.

وی با بیان اینکه از کار تولیدی و استقلال کاری لذت می برد افزود: توکل به خداوند در شروع یک کار بسیار تاثیرگذار است و جوانان باید کلمه   نمی توانم و نمی شود را از دایره لغات خود حذف کنند زیرا خواستن توانستن است.

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

استقبال عمده  جوانان از طرح های خود اشتغالی

حسینی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: با توجه به اینکه سن اشتغال از 10 تا 64 سالگی است در بحث دریافت تسهیلات و خود اشتغالی، عمده مراجعین را معمولا جوانان و افراد میان سال تشکیل می دهند.

حسینی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه بانکی افزود: افراد  برای دریافت این تسهیلات بایستی به کمیته امداد مراجعه کنند و سپس به  حوزه   اشتغال کمیته شهرستان ها معرفی و مشاوره شغلی می شوند.

وی ادامه داد: چنانچه فرد مهارت شغلی داشته باشد پس از احراز شرایط به او تسهیلات داده می شود و در غیر این صورت مهارت هایی که دارای طرح توجیهی و بازار فروش داشته و با روحیه، انگیزه و علایق فرد سازگار باشد به وی آموزش داده خواهد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت:افراد بعد از دریافت تسهیلات به عنوان طرح های فعال به مدت 5 سال توسط کارشناسان امدادتحت نظارت می شوند.

وی افزود: در 7 ماهه نخست سال 908 فرصت شغلی توسط کمیته امداد خراسان جنوبی ایجاد شده که در این زمینه 166 میلیارد و 170 میلیون ریال تسهیلات داده شده است.

حسینی گفت: از این تعداد 302طرح به مبلغ 47 میلیارد و 515 میلیون ریال از محل صندوق امداد  ولایت و 606 طرح به مبلغ 118 میلیارد و 655 میلیون ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی اجراشده است.

 وی بیان کرد:  344طرح به مبلغ 46 میلیارد و 800 میلیون ریال بابت مجریان زن و 564 طرح به مبلغ 119 میلیارد و 370 میلیون ریال برای مجریان مرد پرداخت شده است.

کارآفرینی  و اشتغال زایی زیر بنای رشد اقتصادی/  دست رد کارآفرینان بر سینه ی مشاغل دولتی

در انتها می توان گفت مهمترین دغدغه  قشر فعال و جوان جامعه داشتن کاری مناسب و با در آمد معقول است و این را هم می دانیم که معضل بیکاری منشا بسیاری از معظلات اجتماعی است.

در شرایط کنونی جامعه، حمایت از استعداد های پنهانی که با توجه به شرایط اقتصادی آمادگی ظهور و بروز را ندارند می تواند از وقوع این معظلات پیشگیری کند و همت نهاد های حمایتی در این عرصه می طلبد تا در توسعه کار آفرینی و اقتصاد پویا گامی موثر برداند و با حمایت های خود رابطی بین کارآفرینی و شکوفایی اقتصادی باشند.ازطرفی نباید از ترویج این فرهنگ به وسیله ی کانون خانواده، از طریق آموزش خلاقیت به فرزندان وهمچنین نقش پرقدرت رسانه غافل ماند.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

 

برچسب ها: اشتغال ، کارآفرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.