دیابت بیماری شیرین

بیماری دیابت اسمی شیرین و عوارضی بسیار تلخ دارد، اما خوشبختانه قابل پیشگیری است.

دیابت بیماری شیرینبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رباب بیگم ابوترابی فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در جمع اصحاب رسانه گفت: هشدار می‌دهم اگر کسی نگران سلامتی جامعه است به بیماران دیابتی نگاه ویژه‌ای بنماید و در مورد دیابت مطالعه و تحقیق در سطوح خانواده انجام شود.

وی افزود: دیابت به خصوص نوع دو ارثی است و گاهی ما در ایجاد آن ناتوانیم، اما می‌توانیم با پیشگیری آن را به تاخیر بیندازیم.

وی بیان کرد: دولت در تعرفه ها، دسترسی به دارو‌ها بسیار تاثیر گذار است و بیمار دیابتی را باید جزوبیماری‌های خاص تلقی کرد و برای درمان هزینه پرداخت نکنند.

ابوترابی ادامه داد: کشور‌هایی که از همه لحاظ پایین‌تر از کشور ما هستند، هزینه‌های درمان دیابت را از یارانه‌های دولتی پرداخت می‌کنند، اگر برای پیشگیری بودجه تعریف نمائیم به مراتب هزینه‌های آن کمتر از درمان است.

وی ادامه داد: در خانواده‌های مبتلا به دیابت، کلیه‌ی اعضای خانواده دائما پایش و کنترل قند خود را مورد توجه جدی قرار دهند.
وی گفت: شعار امسال روز جهانی دیابت، دیابت نگرانی هر خانواده است که این نگرانی در کشور ما دو چندان است.
 
در ادامه محسن نعمتی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بزرگترین خدمت علم تغذیه جلوگیری از ابتلای افراد پیش دیابت به دیابت است که این افراد وزن زیاد، قند بالای ۱۰۰، فشار خون بالا، کم تحرک و دور کمر زیادی دارند که در اصطلاح سندرو متابولیک دارند.

وی افزود: گاهی افراد دیابت دارند، اما ما باید کاری کنیم که دچار عوارض دیابت نشوند، اعتیاد به مصرف دارو پیدا نکنند، علم تغذیه می‌تواند کمک کننده باشد که در زمان ابتلا به بیماری نیز، عوارض آن را کنترل و کاهش دهد و زمان آن را به تعویق بیاندازد.

مدیر گروه آموزشی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: اضافه وزنی و چاقی عامل مستعد کننده دیابت است و ۶۵ درصد ایرانی‌ها به دلیل اضافه وزن مستعد دیابت هستند.

نعمتی افزود: در آسیا اضافه وزن مرکزی است که چاقی به اصطلاح مردانه است، یعنی دور شکم در آقایان و بانوان پس از دوران یاسئگی اضافه وزن در چاقی ویسرال (مردانه) در دور شکم دیده می‌شود و نسبت بیشتر است، دلیل دیگر مستعد ایران در ابتلا به دیابت، کم تحرکی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به نحو نامناسبی از امکانات موجود استفاده می‌کنیم و باید این فرهنگ غلط را اصلاح نمائیم، ما با خوردن غذا و قند‌های زیاد لزوما به دیابت دچار نمی‌شویم، در واقع ابتلا به دیابت علت و معلولی نیست.
 
وی بیان کرد: افراد از دو مسیر دچار دیابت می شوند که یکی از این مسیر ها ارثی است که در محدوده ۴۵ سالگی معمولا آغاز می شود که با وزن متناسب می توانیم این سن ابتلا را افزایش دهیم و دیگر مسیر غیر از توارث، ابتلا به دیابت با اضافه وزنی و کم تحرکی است که این زمینه ی دیابت را فراهم می کند.

نعمتی با اشاره به اینکه یک پایه پیشگیری از دیابت ورزش است و اگر دیابت شدید هم باشد بازهم به ورزش احتیاج است، افزود: از نظر علم پزشکی نه رژیم، نه نوشابه دیابتی، نه بیسکوئت دیابتی داریم و این موارد تائید نیست.

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: اگر ما با توصیه های اشتباه لذت خوردن را از آنها بگیریم، به آن ها خیانت کردیم، پزشکان  لذت خوردن را از بیماران دیابتی نمی گیرند و در واقع با توصیه های تغذیه ای زندگی را لذت بخش تر برای فرد مبتلا می کنیم.

او بیان کرد: مهمترین اصل برای کنترل دیابت توزیع غذاست، یعنی دفعات خوردن غذا را در شبانه روز افزایش و میزان آن را کاهش دهیم.

انتهای پیام//آ.ف

 

مهمترین اصل برای کنترل دیابت توزیع غذاست

برچسب ها: دیابت ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار