اتحادیه اروپا خواستار شفاف‌سازی کامل عربستان در خصوص پرونده قتل خاشقجی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه خواستار شفاف‌سازی کامل عربستان در خصوص قتل جمال خاشقجی است.

اتحادیه اروپا خواستار روشنگری کامل عربستان در خصوص قتل خاشقجی شدبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عربستان سعودی خواست در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به طور کامل شفاف‌سازی کند.

در بیانیه اتحادیه اروپا در این باره که موگرینی آن را قرائت کرد، آمده است: اتحادیه اروپا اعلامِ 15 نوامبر مقامات سعودی درباره آخرین پیشرفت‌ها در تحقیقات آنها (درباره قتل خاشقجی) را مورد توجه قرا داده و با توجه به حواشی مربوط به این جنایت هولناک همچنان لازم است شفاف‌سازی کامل در این باره صورت بگیرد و تمامی کسانی که در این ماجرا دخیل بودند، باید پاسخگو باشند.

بیانیه قرائت شده از سوی موگرینی با حمایت 28 وزیر خارجه عضو اتحادیه اروپا همراه شد و در آن نسبت به محکومیت اعدام پنج نفر مظنون در این پرونده مخالفت شد. موگرینی گفت: موضع اتحادیه اروپا در برابر مجازات اعدام در تمامی موارد و تحت هر شرایطی «مخالفت» است. این مقام اتحادیه اروپا افزود ضروری است تا از روند قانونی در این زمینه اطمینان حاصل شود تا حادثه‌ای همانند آن هرگز اتفاق نیفتد.

بیانیه اتحادیه اروپا در حالی منتشر شد که روز گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به عنوان فردی که دستور قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده، اعلام کرد. پیش از این نیز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه  اعلام کرده بود سازمان سیا پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

ریاض همچنان هر گونه دست داشتن خانواده سلطنتی در پرونده قتل خاشقجی را تکذیب می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در این خصوص اعلام کرد سازمان سیا هنوز هیچ چیزی را مورد ارزیابی قرار نداده زیرا برای اینکار بسیار زود است. وی اعلام کرد ظرف دو روز آینده، تا 20 نوامبر، مشخص می‌کند چه کسی خاشقجی را کشته است. ترامپ به خبرنگاران گفت روز دوشنبه یا سه شنبه این هفته، دولت او گزارش کاملی را درباره مرگ جمال خاشقجی منتشر خواهد کرد. 

  جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی روزنامه واشنگتن پست در روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ارشد عربستان و بخصوص محمد بن سلمان مدعی شدند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است. با این حال ریاض پس از نزدیک به سه هفته به کشته شدن خاشقجی در درون کنسولگری این کشور اذعان کرد و علت آن را درگیری او در داخل کنسولگری عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار