کتابداران و کتابخوانان برگزیده تهرانی تقدیر شدند/ بهره برداری از کتابخانه پارک شهر از سال آینده

کتابخانه پارک شهر با معماری جدید در ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

بهره برداری از کتابخانه پارک شهر در ابتدای سال آیندهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حاضر در مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تهران که امروز در موزه ملی برگزار شد؛ علی نیکنام، مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: ما تا سال ۹۶، ۱۵۰ باب کتابخانه در تهران داشتیم و در طول سال جاری ۵ باب دیگر به این کتابخانه‌ها افزودیم. به زودی در باقر شهر و نسیم شهر نیز دو کتابخانه افزوده می‌شود. ۳۷ باب کتابخانه با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان نیز در سال جاری مقاوم سازی و شاداب سازی شدند. در ابتدای سال ۹۸ نیز به امید خدا کتابخانه پارک شهر را بهره برداری می‌کنیم.

وی افزود: بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید کتاب داشتیم. کتابداران نیز در سال جاری بیش از ۱۰۰۰ برنامه در قالب برنامه فرهنگی و نشست کتابخوانی در کتابخانه‌ها برگزار کردند. چیزی بالغ بر ۸۵ کلاس نیز در کتابخانه‌ها برگزار شد. مشاوره‌های روانشناسی نیز با هدف پایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش این آسیب‌ها در کتابخانه‌ها برگزار شده است. با عبور از این قضیه به جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزاری آن می‌رسیم.

نیکنام گفت: خیرین ۱۷۸ هزار عنوان کتاب را به کتابخانه‌های استان تهران اهدا کردند. واقعا جا دارد از همه کتابداران استان تهران تشکر کنم.

امین متولیان معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در بخش دیگری از مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تهران، گفت: کتابخانه‌های عمومی امروز در دنیا و در کشور ما مزایایی دارند که در نهاد‌های دیگر کمتر دیده می‌شوند؛ به عنوان مثال کتابخانه‌ها موجب ارتقای کتابخوانی می‌شوند، زیرا امروزه امانت کتاب بیشتر از خرید کتاب است. دلیلش هم این است که فردی که به کتابخانه می‌آید، خود را متعهد می‌داند که کتابی را که به امانت گرفته حتما مطالعه کند. ما از منظر کتابخانه‌های عمومی طرفدار کتاب هستیم و به نظرم گرانی کتاب به نفع کتابخانه‌های عمومی است. البته امیدواریم که کتاب با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار بگیرد. وضعیت امروز دسترسی مردم ما به کتاب مناسب نیست و براساس آمار فقط ۲۰درصد مردم ما دسترسی به کتاب دارند.

وی افزود: تعامل در سینما معنی ندارد و این امر در حوزه تئاتر دیده می‌شود، اما کتابخانه در کنار مسجد می‌تواند مرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری همه جانبه باشد. نکته دیگر این است که کتابداران ما در کتابخانه‌ها به موضوعات آموزشی و پرورشی توجه و از کودکان ما نگهداری می‌کنند. آن‌ها به کودک تا بزرگسال خدمات ارائه می‌دهند. بنابراین کتابدار ما مثل یک کمیسیون فرهنگی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد؛ ما ادعا داریم که در استان‌ها و شهرستان‌ها با منابع فعلی قابلیت خدمت تا دو یا ۳برابر وضع موجود را داریم ولی واقعا وضعیت کتابخانه‌های عمومی در شهر تهران زیبنده نیست. اگرچه باید در هر محله تهران یک کتابخانه مناسب داشته باشیم، اما اینطور نیست. زیبنده شهر تهران نیست که کتابخانه مرکزی نداشته باشد.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خیرین، صاحبان سرمایه و مردم باید بیشتر به کمک کتابخانه‌های عمومی بیایند؛ اگر مردم کمک نکنند منابع کتابخانه‌های عمومی کشور که هم اکنون ۴ یا ۵ میلیون برای کودکان و نوجوانان است، تغییری نمی‌کند و این در شأن کشورمان نیست. کتابخانه‌ای عمومی نمی‌شود مگر اینکه همه مردم در تامین منابع آن و رسیدگی به آن نقش داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران هم در بخش دیگری از مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تهران گفت: اینکه بهترین معجزه پیامبر کتاب است، نشان می دهد که اگر می خواهید با پیام‌های الهی آشنا شوید باید با کتاب آشنا شوید. لذا فرزندان اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) باید در عرصه مطالعه کتاب پیشگام باشند و تاریخ اسلام نیز به این امر تاکید می‌کند. آموزگاران و مدیران راه را برای تدوین کتابخانه‌های بزرگ و ارتباط قرآن و عترت با کتاب و کتابخوانی هموار کردند؛ لذا تحول عظیمی در عرصه کتاب اتفاق افتاد و ابن سینا‌ها و ... خلق شدند. مدرسه اسلام، مدرسه کتاب، قلم و تربیت انسان عالم است.

وی سپس خاطره دیدار خود با آیت الله بهجت را تعریف و اظهار کرد: آیت الله بهجت در هفته۲روز تعطیلی داشت و آن را به مطالعه کتاب‌های غیر درسی اختصاص می داد. مدرسه اسلام، مدرسه کتاب و قرائت و فهم و دانش و علم است.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر قلم نبود ما امروز در خدمت قرآن کریم و نهج البلاغه نبودیم و اگر قلم نبود امروز ارتباطمان با سنت پیامبر اکرم قطع می‌شد و حضرت اباعبدالله الحسین (ره) در فرهنگ ما نبود. ما نیاز به ایجاد یک جریان فکری جدید داریم، زیرا ۲۰۰سال اخیر از نظر علمی، فرهنگی و ... تاراج سرمایه‌ها و ثروت‌ها بود. ما باید به تاریخ علم، نگارش و تحقیق برگردیم. یکی از عللی که فرزندان شما در اسارت زنده ماندند، این بود که به قلم و کتاب باور داشتند و هر آزاده‌ای هر چه می‌دانست به دیگری می‌آموخت. آزاده‌ها کتاب‌ها را گرفتند و اسارت را به کتابخانه تبدیل کردند. باید انگیزه جدی را برای مطالعه ایجاد کرد و با نبود این انگیزه جنگید. آمار مطالعه، آمار مناسبی نیست و این در صورتی است که امروز مقام معظم رهبری جزو شاخص‌ترین افراد شناخته شده در عرصه مطالعه هستند.

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: از بودجه ۴۲۶ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ فقط  ۹ هزار میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص داده شده است و اگرچه از نخست بودجه فرهنگ را کم برداشته‌اند اما تلاش می‌کنیم که سهم فرهنگ از بودجه ۹۸ افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد:جلسات متعددی نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شده تا کاغذ از ارزی که به کالاهای اساسی اختصاص یافته است، برخوردار شوند.

برگزیدگان هفته کتاب،کتابخوانی و کتابدار استان تهران در سال ۱۳۹۷:

محبوب کفیلی ویجویه ،مسئول کتابخانه شهدای گمنام شهرستان پردیس
ام لیلا رفیع پور،مسئول کتابخانه اقبال لاهوری شهرستان قرچک
محبوب خانی،مسئول کتابخانه جاوید الاثر کاظم اخوان شهرستان رباط کریم
اعظم احمدی،مسئول کتابخانه شهدای لواسانات شهرستان شمیرانات
سمیه اشتری،کتابدار کتابخانه مرکزی شهرستان قدس
شهربانو امینی،کتابدار کتابخانه علامه دهخدا تهران
مرضیه طیبی،کتابدار کتابخانه جاوید الاثر کاظم اخوان شهرستان رباط کریم
سمیه طهماسبی آقدروق،کتابدار کتابخانه امام خمینی شهرستان ری
علی درویشان،خدمتگذار کتابخانه محقق حلی-شهر تهران
مجتبی اسفندیار،عضو کتابخوان بزرگسال کتابخانه استاد امیری فیروزکوهی شهرستان فیروزکوه
زهرا صالحی،عضو کتابخوان بزرگسال کتابخانه علامه دهخدا-شهرستان ری
النا احترامی،عضو کتابخوان خردسال کتابخانه محقق حلی-شهر تهران
محمد حسین کاظمی حسین آباد،عضو کتابخوان خردسال کتابخانه آیت الله طالقانی-شهر تهران
رویا صافی،عضو کتابخوان نوجوان کتابخانه پیامبر اعظم حسن آباد شهرستان ری
سارا محمدی،عضو کتابخوان نوجوان کتابخانه شهید اول چهاردانگه شهرستان اسلامشهر
فاطمه محمد سلیمانی،عضو کتابخوان جوان کتابخانه شهید مطهری باقرآباد شهرستان قرچک
صادق محمدی،عضو کتابخوان جوان کتابخانه امان جعفر صادق(ع)شهرستان پاکدشت
مریم قنبری،عضو کتابخوان کودک کتابخانه شهید احمد پازوکی شهرستان پاکدشت
امیررضا سعیدی،عضو کتابخوان کودک کتابخانه علامه دهخدا تهران
مرضیه یگانه فر،کتابخانه شهری نمونه پیروزی تهران
لیلا سربندی فراهانی،کتابخانه روستایی نمونه اندیشه لواسان بزرگ شهرستان شمیرانات
خبرنگاران برگزیده:
پروین اروجی،خبرگزاری ایرنا
نفیسه اسماعیلی،خبرگزاری فارس
محمد هرندی،خبرگزاری ایرنا
جمعه زاده،خبرگزاری تنظیم
صادق وفایی،خبرگزاری مهر

 

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.