کارشناس مسائل سیاست خارجی:

هند برای کاهش حضور طالبان در افغانستان همکاری می کند

کارشناس مسائل منطقه گفت:دهلی برای کاهش حضور طالبان در افغانستان تلاش می‌کند چرا که قدرت نگرفتن این گروه برای هند اهمیت بسیاری دارد.

امروزه نظریه هارتلند در افغانستان نمود پیدا می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،  با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه روابط خارجی ایران و تحولات منطقه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

مجیدرضا مومنی کارشناس سیاست خارجی هند و آسیا مرکزی و قفقاز، در رابطه با اهمیت افغانستان گفت: افغانستان یک خاورمیانه یا حتی یک نظام بین الملل کوچک است و امروزه نظریه جغرافیا سیاسی هارتلند بیش از هر جای دیگری در افغانستان نمود پیدا می‌کند و حتی این کشور می‌تواند جایگزین تنگه هرمز در انتقال انرژی باشد.

وی درباره سیاست خارجی هند در قبال افغانستان اظهار کرد: هند از دولت مرکزی افغانستان حمایت کرده و برای جلوگیری از بازگشت طالبان تلاش می‌کند؛ البته پس از روی کار آمدن طالبان هند، ایران و روسیه برای مبارزه با آن اقداماتی انجام دادند و دهلی به دنبال حمایت از دولت فعلی است، در صورتی که ایران تاکید بر دولتی جامع‌تر و تکثر گرا‌تر دارد؛ البته گفتنی است ایران و افغانستان باوجود تفاوت در نگرش نسبت به مسائل، اشتراکات بسیاری هم دارند.

 کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: قدرت نگرفتن طالبان برای هند اهمیت زیادی دارد، زیرا این موضوع می‌تواند به قدرت گرفتن پاکستان منجر شود؛ اما برای ایران و روسیه گسترش نیافتن داعش در افغانستان مورد توجه بوده و لازم است هند برای کاهش حضور طالبان در افغانستان کمک کند، زیرا این کشور حلقه واسط برای تحقق بخشیدن به پروژه چابهار است.

وی در پایان گفت: از جمله عواملی که منجر به واگرایی هند و ایران می‌شود، روابط دهلی با اسرائیل است، اما باوجود تمام فراز و فرود‌ها در روابط، هر دو کشور برای تحکیم روابط خود در تلاش هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار