ترفند‌هایی برای مرطوب نگه داشتن هوای محیط بدون استفاده از دستگاه بخور!

معمولاً برای جلوگیری از خشکی هوا که ممکن است سبب تحریک دستگاه تنفسی و پوست شود، رطوبت هوای منزل را افزایش می‌دهیم اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چطور هوای خانه را بدون دستگاه بخور مرطوب نگه داریم؟!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود به فصول سرد سال و سرد و خشک شدن هوا بسیاری از افراد عادت دارند که هوای محیطی که در آن قرار دارند را مرطوب نمایند تا از سینوزیت و خشکی پوست و مخاط در امان بمانند. برخی این کار را با کمک دستگاه بخور انجام می‌دهند، اما غافل از آنکه راه‌های ساده تری هم برای مرطوب نگه داشتن هوای منزل و یا آن محیط وجود دارد که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز آن‌ها را برای شما شرح دهد.

فواید و مضرات مرطوب کردن هوای منزل

معمولاً برای جلوگیری از خشکی هوا که ممکن است سبب تحریک دستگاه تنفسی و پوست شود، رطوبت هوای منزل را افزایش می‌دهیم. مرطوب ساختن هوای منزل از خشکی پوست، مخاط بینی و گلو و لب‌های پیشگیری می‌کند. بعضی افراد نیز برای کاهش علائم سینوزیت، سرماخوردگی و آنفولانزا از آن استفاده می‌کنند.


بیشتر بدانید: اثرات رطوبت هوا بر روی انسان


اما مرطوب ساختن بیش از حد هوا نیز ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کنند، بنابراین استفاده صحیح از آن بسیار مهم است.

معمولاً بهتر است میزان رطوبت منزل از ۵۰ درصد بیشتر نشود.

رطوبت بیش از حدِ هوا سبب افزایش قارچ، کپک، باکتری‌های مضر و موجودات ذره‌بینی شود. با یک رطوبت‌سنج می‌توان میزان رطوبت هوای منزل را تعیین کرد.

بهتر است رطوبت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد. کنترل رطوبت هوا برای کسانی که آلرژی یا اسم دارند بسیار مهم است.


این مطلب را از دست ندهید: ترفند های جالب خانه داری که نمی دانستید!


دستگاه بخور

اگر از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا استفاده می‌کنید، باید دقت کنید همواره تمیز بمانند. تمیز نبودن دستگاه بخور سبب رشد باکتری‌هایی می‌شود که سرفه و سرماخوردگی را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، پیش از هر بار استفاده، آبِ مخزن را کاملاً خالی کنید و مخزن را بشویید. همچنین فیلتر‌های دستگاه را پس از دو یا سه بار استفاده، بشویید یا تعویض کنید. به طور کلی دستگاه‌های بخور ممکن است املاح آب و میکروارگانیسم‌های موجود در آن را به درون هوای منزل بفرستند؛ بنابراین برای کسانی که مبتلا به آسم یا سینوزیت هستند بهتر است از آب مقطر در دستگاه بخور استفاده شود.


این مطلب را از دست ندهید: ترفند‌های زیرکانه برای اختفاء اشیاء ارزشمند


دستگاه بخور با وجود اینکه به راحتی نصب می‌شود و به سرعت رطوبت را به هوا منتقل می‌کند، ولی نسبتا هزینه بالایی دارند و با روشن ماندن آن در روز و شب قبض برق هم در آخر ماه شما را شگفت زده خواهد کرد. روش‌های سبز و طبیعت دوستانه‌ای که استراتژی‌های کم تلاشی برای مرطوب کردن هوای خانه پیشنهاد می‌شوند، ایده‌های کم دردسرتری خواهند بود.

چگونه هوای خانه را بدون دستگاه بخور مرطوب کنیم؟

از گیاهان آپارتمانی غافل نشوید

تعرق در گیاهان فرآیندی است که طی آن رطوبت از سطح برگ و ساقه گیاهان تبخیر شده و رطوبت مناسبی را به هوای خانه شما اضافه می‌کنند.


این مطلب را از دست ندهید: تأثیر شگفت انگیز آب و هوا بر شکل بینی


اگر هوای خانه شما خشک باشد، جذب رطوبت برای گیاهان به نوعی نبرد تبدیل می‌شود. پس مطمئن باشید که آبیاری گیاهان را به اندازه کافی انجام داده اید.

گلدان گل را در آفتاب قرار دهید

گلدان پر آب که گل شاخه بریده یا شاخه برگی را درون آن قرار داده اید را پشت پنجره آفتابگیر خانه قرار دهید. نور آفتاب باعث می‌شود آب به آهستگی تبخیر شود و این رطوبت به هوای درون خانه وارد شود.

اجاق گاز را فراموش نکنید

با استفاده از اجاق گاز، مزایای ورود رطوبت به هوای خانه را به زودی حس می‌کنید. از دستگاه چای ساز، کتری برقی و مایکروویو حداقل برای این روز‌های سرد و خشک دوری کنید و کاری که با آن‌ها باید انجام دهید را به اجاق گازتان بسپارید. به هر حال این لوازم خانگی هم نیاز به مرخصی سالانه دارند!

در حین دوش گرفتن، در حمام را باز بگذارید

زمانی که در حال دوش گرفتن در هوای مرطوب و گرم حمام هستید، در را باز بگذارید تا به همین سادگی رطوبت و بخار حمام وارد فضای داخلی خانه شما شود.

اگر از وان حمام با آب داغ برای حمام استفاده می‌کنید، بعد از تمام شدن کارتان آب درون وان را تخلیه نکنید.


این مطلب را از دست ندهید: با این 20 روش از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید


اجازه دهید تا زمانی که آب سرد می‌شود، از مزیت بخار آب و تبخیری که انجام می‌شود برای مرطوب کردن هوای خانه تان استفاده کنید.

یک کاسه آب روی وسیله گرمایشی خود قرار دهید

این روش را شاید بتوان بهترین روش برای افزایش رطوبت خانه دانست.

یک کاسه فلزی یا سرامیکی را با آب پر کنید و آن را روی بخاری یا رادیاتور خانه خود قرار دهید تا تبخیر شده و هوای خانه را مرطوب کند.


این مطلب را از دست ندهید: با این روش ها از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید


البته بهتر است برای بخاری برقی یا گازی از جنس فلز برای کاسه استفاده کنید تا دچار آسیب و شکستگی نشود.

شاید این روش برای شما هم آشنا به نظر برسد؛ زمانی که در خانه‌های قدیم مادربزرگ‌ها همیشه یک کاسه روحی پر آب روی بخاری گازی‌های گوشه خانه وجود داشت و نمی‌دانستید دلیل آن چیست.

رخت پهن کن را به درون خانه بیاورید

حتما شما هم برای خشک شدن لباس‌های شسته شده از بند یا رخت پهن کن استفاده می‌کنید. اگر عادت دارید لباس‌ها را درون تراس و بالکن یا حیاط خانه تان پهن کنید، در هوای سرد بهتر است آن‌ها را به فضای درون خانه بیاورید و اجازه دهید درون خانه و با دمای محیط خشک شوند. با این کار طی روند خشک شدن و تبخیر نم لباس ها، رطوبت وارد هوای خانه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.