رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیک:

حوزه فضای مجازی دچار کمبود قانون است/ در زمینه دولت الکترونیک باید برای دستگاه‌ها تشویق و تنبیه در نظر گرفته شود


لاريجانی رئيس مجلس در جلسه‌ای که به دنبال بازدید از سازمان فناوری اطلاعات انجام شد به تأکید بر اجرایی شدن دولت الکترونیک پرداخت.


حوزه فضای مجازی دچار کمبود قانون است/ در زمینه دولت الکترونیک باید برای دستگاه‌ها تشویق و تنبیه در نظر گرفته شودبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از سازمان فناوری اطلاعات ایران که به منظور مشاهده زیرساخت‌های دولت الکترونیک‌ و دریافت گزارشی از آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه انجام شد، در نشست مشترکی که با محمدجواد آذری‌ جهرمی‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر ناظمی‌ رئیس سازمان فناوری اطلاعات و رمضانعلی‌ سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی  برگزار شده بود، اظهار داشت: قرار است تا پایان امسال قانون دولت الکترونیک به تصویب برسد‌ و با توجه به اینکه وقت زیادی تا پایان سال نمانده است این موضوع را در قالب گزارشی از وزیر ارتباطات گزارشی در این زمینه خواستم و ایشان گفتند باید بیایید و از نزدیک مشاهده کنید و به همین دلیل من امروز به اینجا آمدم. برداشت کلی من از بازدید امروز این بود که در حوزه زیرساخت‌ گام‌های نسبتاً‌ مؤثر و قابل توجهی برداشته شده است اما در سایر حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید سریعاً رفع شوند تا بتوانیم به هدفی که در قانون برنامه ششم آمده است برسیم و این یک ضرورت برای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین نکته‌ای که در این زمینه لازم است به آن توجه شود این است که فقط دولت نیست که باید الکترونیکی شود بلکه همه دستگاه‌هایی که ارائه کننده خدمات هستند یا با سایر دستگاه‌ها تبادل اطلاعات دارند باید داده‌های خود را در دسترس قرار دهند. در واقع عنوان حکومت هوشمند یا حکومت الکترونیک‌ درست‌تر است؛ زیرا بسیاری از اموری که نیاز به الکترونیکی‌ شدن  دارند در دولت قرار داشته  و بخش دیگری در بیرون دولت وجود دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: البته این به این معنا نیست که دستگاه‌ها همه اطلاعات خود را در دسترس قرار دهند و طبیعتا هر دستگاهی یک سری از اطلاعات خود را نمی‌تواند منتشر کند. آن چیزی که لازم است صورت بگیرد این است که طبق قانون فقط آن بخش از اطلاعات که برای سهولت کار مردم لازم بوده و کارهای اجرایی را آسان‌تر می‌کند و مانع فساد می‌شوند، در دسترس قرار بگیرند. در این زمینه اگر لازم است قانون اصلاح و تکمیل‌تر شود به ما بگویند که اقدام کنیم که البته به نظر من قانون در این حوزه مناسب تعبیه شده است.

2 هزار و 500 دستگاه باید در زمینه دولت الکترونیک وارد شوند

لاریجانی ادامه داد: طبق گزارشی که امروز دریافت کردم 2 هزار و 500 دستگاه باید در زمینه دولت الکترونیک وارد شوند که تا الان 260 دستگاه این کار را کرده‌ که بسیار آمار پایینی‌ است و این یک اشکال بسیار بزرگ محسوب می‌شود؛ 65 درصد این دستگاه‌ها امکانات اولیه را در درون خود ایجاد کرده‌اند اما به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل نشده‌اند لذا در این زمینه لازم است تشویق‌ها و تنبیه‌های مؤثری صورت گیرد و از فشار قانونی استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: مجلس و کمیسیون مربوطه می‌تواند این موضوع را پیگیری کند و در قانون بودجه سال بعد نیزمی‌تواند اعمال شود. قانون اطلاعات آزاد، بسیار مهم و لازم است و در همه جای دنیا وجود دارد لذا این قانون باید پیگیری شود تا افزایش بهره‌وری صورت گیرد در این زمینه هم باید تشویق‌ها و تنبیه‌هایی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به الکترونیکی شدن فرآیند انتخابات اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از موارد مهم در این حوزه انتخابات است که باید الکترونیکی و هوشمند شود که هم سلامت انتخابات بیشتر شده و هم فرآیند آن برای مردم آسان‌تر شود که البته در این زمینه باید نگرانی‌های شورای نگهبان نیز برطرف شود. ما در مجلس شورای اسلامی حتماً به مسئولان وزارت ارتباطات در حوزه الکترونیکی شدن خدمات کمک می‌کنیم چراکه این موضوع مورد تأکید رهبر انقلاب  بوده و در قانون نیز این موضوع بیان شده و در این مرحله نیاز به یک همت بلند دارد.

وضع قوانین برای نظام‌مند سازی فضای مجازی

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فضای مجازی و مشکلات قانونی خود اشاره کرد و گفت: باید یک سری قوانین در این حوزه وضع شود تا فضای مجازی کشور به صورت نظام‌مند اداره شود تعداد قوانین ما در این حوزه بسیار کم است و ما احتیاج به یک کار مشترک بین دستگاهی متشکل از وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی داریم که در این زمینه به دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی هم این نکات را متذکر شده‌ام بعضی از کشورهای تا 150 قانون در زمینه فضای مجازی دارند و ما در این زمینه متأسفانه قوانینمان‌ بسیار کم است.


بیشتر بخوانید: بازدید رئیس مجلس از زیرساخت‌های دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
مشکل اصلی فقر، تورم و بیکاری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
چرا بازار راکنترل نمیکنید چرا حرفی از گرانی نمیزنید یک کالا صد قیمت دارد دربازار چرا همش میگویید تحریم خب گران شده چرا صد قیمت روی یک کالا باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
هیچ نظارت بربازار نیست
آخرین اخبار