نسخه طب سنتی برای تقویت بدن/ این خوراکی‌ها را بخورید تا ضعف نکنید

یک متخصص طب سنتی گفت: ضعف و بی‌حالی مشکلی شایع است که با رعایت برخی تدابیر تغذیه‌ای می‌توان بر آن غلبه کرد.

این خوراکی‌ها را بخورید تا احساس ضعف به سراغتان نیاید/ مقوی‌ترین نسخه‌های طب سنتی برای تقویت بدنسمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره ضعف و بی‌حالی اظهار کرد: ضعف و بی‌حالی مشکلی شایع است که گاهی افراد به آن دچار می‌شوند اما احساس ضعف تنها علامت آن نیست.

وی بیان کرد: از دیدگاه طب سنتی ضعف قوا به شکل علائمی مانند سرگیجه، سردرد، ضعف بینایی، وزوز گوش، افت حافظه و تمرکز، خواب زیاد یا سنگین، تعریق در خواب، خستگی زودرس، تنگی نفس، تپش قلب، لرزش بدن، درد و کوفتگی عضلات، ریزش مو، خشکی، کدورت و زردی پوست، ضعف گوارش، یبوست، اسهال، تحلیل رفتن لثه‌ها، تغییر شکل ناخن‌ها، مهتابی شدن رنگ چهره، کاهش فشار خون و تغییرات فاکتور‌های خونی بروز پیدا می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: افراد می‌توانند با انجام تدابیری ساده در ارتباط با تغذیه و اصلاح سبک زندگی ضعف بدن خود را درمان کنند؛ گروهی از اشخاص به علت هزینه زیاد قادر به تهیه برخی مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا نیستند، اما تعدادی از این خوراکی‌های مقوی هم هزینه کمتری دارند و می‌توانند در دسترس عموم مردم قرار بگیرند.

مواد غذایی مفید برای تقویت بدن

رمضانی گیوی بهترین گوشت برای تقویت انسان را گوشت گوسفند دانست و تاکید کرد: این گوشت جایگزینی ندارد، غذا‌هایی مانند سیرابی و شیردان، سوپ گردن و پای مرغ، پاچه گوسفند و خورشت سنگدان مرغ نیز در جهت تقویت بدن مفید هستند.

وی تصریح کرد: آبگوشت دنده گوسفند که دنده‌ها پیش از پخت به قطعات کوچکی تقسیم و به اندازه کافی پخته شده باشند تا سردنده‌ها نرم و قابل خوردن شوند در تامین املاح بدن به ویژه کلسیم و آهن بسیار موثر است.

این متخصص طب سنتی گفت: آش با قلم گاو خُرد شده که در زودپز خوب پخته شده باشد هم بسیار مقوی است؛ اگرچه به علت چربی زیاد این آش باید پس از پختن و سرد شدن آن، چربی جامد رویش جدا شود؛ افراد بهتر است این چربی را جداگانه در یخچال نگهداری و به تدریج در تهیه غذا‌ها از آن استفاده کنند.

رمضانی گیوی اظهار کرد: خورشت سیب یا بِه همراه با لپه و آلو هم از دیگر خورشت‌های مقوی هستند.

وی درباره غذای مغذی خوراک هویج و نخود بیان کرد: این خوراک شامل هویج آب‌پز که هنگام پخت کمی کره یا روغن به آن اضافه شده باشد و نخود پخته شده بدون نفخ است؛ البته در تهیه این غذا می‌توان از گوشت گوسفند یا گردن مرغ و سبزیجات هم استفاده کرد.

راهکاریی برای از بین بردن نفخ شکم

این متخصص طب سنتی افزود: افراد برای از بین رفتن نفخ نخود باید پیش از پخت آن را یک تا ۲ روز خیس و آب آن را ۲ بار عوض کنند؛ اشخاص همچنین می‌توانند پوست نخود را بگیرند و هنگام پخت، کمی برنج و زیره به آن اضافه کنند؛ نخود یکی از مقوی‌ترین حبوبات است بنابراین افرادی که دچار ضعف هستند باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

رمضانی گیوی تاکید کرد: فلافل خانگی که با روغن سالم تهیه شده و زیاد سرخ نشده باشد هم از دیگر غذا‌های مقوی است.

وی تصریح کرد: مصرف سبزی‌ها به ویژه سبزی ریحان در کنار غذا‌ها به تقویت قلب، مغز و بهبود حالات روحی افراد کمک شایانی می‌کند، استفاده از چند عدد زیتون کم نمک پس از غذا هم نقشی موثر در تقویت معده، کبد، دستگاه گوارش و رفع یبوست دارد.

این متخصص طب سنتی گفت: اگر افراد مبتلا به چاقی و سایر بیماری‌های بلغمی مانند چربی خون، کبد چرب، نزله (ترشحات پشت حلق) و سینوزیت نباشند برخی اوقات می‌توانند از شیر برنج و حلیم همراه با مصلحات آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

رمضانی گیوی اظهار کرد: مصرف شیر برنج و حلیم در وعده صبحانه به افراد کم اشتها و دارای مزاج خشک پیشنهاد می‌شود؛ از خوراکی‌های مقوی دیگر در این وعده می‌توان به کنجد آسیاب شده با شیره انگور یا عسل اشاره کرد که مزاجی گرم دارد.

مناسب‌ترین مربا‌ها برای تقویت سیستم اعصاب

وی بیان کرد: مربا‌های بِه، سیب، هویج و بهار نارنج تاثیری چشمگیر در تقویت سیستم اعصاب دارند؛ مصرف یک روز در میان یک عدد تخم مرغ هم برای اشخاصی که دچار ضعف هستند، بسیار مناسب است.

این متخصص طب سنتی افزود: از بین میوه‌ها سیب، بِه، انگور و گلابی بسیار مقوی هستند، مصرف لیمو شیرین و شلغم در فصول سرد سال و کاهو و سکنجبین در فصول گرم به افراد پیشنهاد می‌شود.

رمضانی گیوی تاکید کرد: فالوده سیب رنده شده که کمی قهوه‌ای شده باشد یکی از بهترین میان وعده‌ها برای رفع خستگی و ایجاد نشاط است؛ اشخاص می‌توانند این فالوده را همراه با کمی شیره انگور و گلاب مصرف کنند؛ این فالوده اگر هر روز استفاده شود در بهبود ضعف بدن بسیار موثر است.

وی یادآوری کرد: استفاده از مویز، نخودچی و کشمش برای افراد کم‌بنیه بسیار مفید است؛ مصرف بیست و یک عدد مویز ناشتا به تقویت مغز و بهبود حافظه کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدى ستارى
۰۲:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام مادر من سن بالاست يه چند ماه است بدنش خيلى ضيف شده است راه هم ميرود عرق زياد ميكنه ميخواستم راهنمايى كنيد
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۰:۰۷ ۰۲ دی ۱۴۰۱
باید مادر بزرگوارتون از نطر قلبی و ریوی بررسی بشن
Iran (Islamic Republic of)
حبیب سلیمانی
۲۳:۵۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
کسان کی پوک استخوان دارد از چی غزای باید استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
عالی هست.ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۱:۰۰ ۲۹ دی ۱۳۹۸
ممنون استفاده کردم
Iran (Islamic Republic of)
ونداد
۱۹:۰۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
فالوده سیب ک یکم قهوه ای بشه چرا خوبه !
یعنی بذاریم سیب اکسید بشه بعد بخوریم ؟ جالب بود ولی چرا ؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
عالی بود