تولیت آستان قدس رضوی:

انسانیت انسان در گرو ارتباط با وحی الهی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: موضوع کتاب قرآن هدایت بشریت است و این اهمیت جایگاه قرآن را در زندگی نمایان می‌کند.

انسانیت انسان در گرو ارتباط با وحی الهی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز در پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: تمام عالم جلوه رحمانیت پروردگار متعال است، خداوند انسان را خلق کرد و برای هدایت او قرآن را فرستاد. در واقع انسان دوخلقتی است؛ یک خلقت جسم و دیگری خلقت جان که انسانیت انسان در گروی آن است و انسانیت انسان در پرتوی ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد.

وی افزود: ۷ میلیارد نفر به نام انسان در این کره خاکی نفس می‌کشند آیا همه آنان جایگاه خلیفه الهی دارند و مسجود ملائکه هستند؟ خلافت مثل ولایت مراتب دارد بنابراین خلیفه‌الله مطلق وجود مقدس امام عصر (عج) است، اما هر انسانی نیز به میزان اینکه شکل و رنگ الهی بگیرد خلیفه و دارای مرتبه‌ای از خلافت است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه آنچه که به انسان انسانیت می‌بخشد در پرتوی ارتباط با وحی است، گفت: سخن و قیل و قال در عالم بسیار است، اما بیان در پرتو ارتباط با وحی است و خداوند متعال به عنوان معلم انسان و قرآن جلوه تام اسماء حسنی الهی است.

رئیسی با اشاره به اینکه انسان کامل مفسر و مبین قرآن کریم است، تصریح کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند موضوع این کتاب هدایت انسان است مبادا از قرآن تجاوز کنید و بدانید هدایت در پرتو قرآن واقع می‌شود بنابراین مدار زندگی را بر قرآن قرار دهید لذا باید قرآن را از امامان دین به عنوان مفسران و مبینین آن فرا گرفت.

وی با بیان اینکه در هیچ کتابی در عالم بشریت این میزان کشش و کوشش وجود ندارد، ادامه داد: مقام معظم رهبری شخصاً در محافل قرآنی حضور می‌یابند، جوانان و نوجوانان را به قرائت، فهم و عمل به قرآن توصیه می‌کنند و هم‌اکنون فضای گسترده قرآنی در کشور وجود دارد که ایشان پرچم آن را برافراشتند و این امر در حضور جوانان و نوجوانان و به ویژه بانوان قرآن پژوه در فعالیت‌های اثر بخش قرآنی موثر بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امام رضا (ع) می‌فرمایند قرآن کتابی همواره جدید و مربوط به همه اعصار و همه انسان‌ها است درواقع قرآن برای اهل آن هرساله در لیله القدر نازل شده و اسرار آن برای ایشان ظاهر می‌شود همچنین همواره فیض حضور امام رضا (ع) به زائر، مجاور و تمام این کشور می‌رسد، اما برای کسی که دل بدهد تا نسیم قرآن و زیارت ایشان بر ما بوزد و دل نورانی شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش‌های قرآنی انجام شده نیازمند فعالیت‌های بیشتر و گام‌های بلندتر به ویژه در عرصه‌هایی نظیر رسم‌الخط، قرائت‌های مختلف، روایات، تفسیر، مفهوم لغات و واژگان قرآنی، دایره‌المعارف و دانشنامه در حوزه‌های علوم قرآنی و معارف و ... هستیم ضمن اینکه پیگیری اجرایی شدن پژوهش‌های انجام شده نیز امری ضروری است.

انتهای پیام//آ. ف


قرآن هدایت کننده‌ی ارتباط انسان با دنیای مادی و جهان آخرت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار