مدیرکل بیمه سلامت:

۶۵ درصد پزشکان عمومی شاغل هستند/ ممکن است سال آینده ۶۰۰۰ میلیارد تومان کسری داشته باشیم

موهبتی گفت: بیش‌از ٥٠ هزار پزشک عمومی در کشور داریم که ٦٥ درصد آن‌ها شاغل هستند و این موضوع ظرفیتی بسیار خوب برای کشور به‌وجود آورده است.

65 درصد پزشکان عمومی شاغل هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرکل بیمه سلامت در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک انجمن پزشکان عمومی ایران با سازمان بیمه سلامت که امروز در ساختمان بیمه سلامت برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این جلسات توفیقی در جهت ارتقا سلامت مردم  ایجاد کند. در حال حاضر تعداد پزشکان عمومی کل کشور بالای ٥٠ هزار است که ٦٥ درصد آن‌ها شاغل هستند و این رقم ظرفیتی بسیار خوب برای کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ١١ هزار نفر (٢٥ درصد) پزشک عمومی یا طب عمومی داریم که در تمام حوزه‌ها تاثیرگذار هستند؛ اگر سازمان بیمه سلامت بخواهد در همه رشته‌ها ورود کند باید چندین هزار نیرو داشته باشیم که این امر امکان پذیر نیست و تنها از ظرفیت موجود کشور استفاده می‌کنیم.

موهبتی بیان کرد: رویکرد بیمه سلامت بر مبنای استفاده از ظرفیت‌های کشور است و برای موفقیت در انجام ماموریت‌ها باید از آنها استفاده کرد؛ پزشکان عمومی استوانه‌های اصلی در حوزه آی تی و الکترونیک هستند.

مدیرکل بیمه سلامت افزود: پیشرفته ترین نرم افزار و سخت افزارها را طراحی می‌کنیم. در نسخه نویسی الکترونیک تغییر رفتار بسیار مهم است و موافقت بیمار در این راستا نیز اهمیتی ویژه دارد.

بدون شرکای کاری پیشرفت نخواهیم کرد

وی تصریح کرد: در مرحله اول کارهای انجام شده در حوزه سلامت نظام ارجاع و پزشکان خانواده مهم هستند و در این بین هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم بدون همکاری شرکای کاری نخواهد بود، چرا که اگر همکاری نباشد چیزی پیش نخواهد رفت. در کنار این مورد انگیزه نیز بسیار مهم است، امروز ناگزیر از حرکت هستیم و این اتفاق تنها با همکاری شرکای کاری میسر است.

موهبتی افزود: فعالیت‌هایی در حوزه سلامت در شهر کرمان انجام داده‌ایم، نمی‌توانیم به داروخانه‌ها بگوییم دارویی کمتر به بیماران بدهید اما می‌توان به سراغ پزشکان عمومی رفت و با کمک پرشکان عمومی می توان یک قلم دارو را کاهش داد.

برای مدیریت منابع باید هزینه‌ها را واقعی دید

مدیر کل بیمه سلامت ادامه داد: باید در مدیریت و منابع پیش رفت، نمی‌توانیم پزشکان عمومی را درگیر نکنیم چرا که با مشکل برمی‌خوریم، آنها باید مشارکت داشته باشند، می‌خواهیم از این ظرفیت با پتانسیل استفاده کنیم و برآورد این حرکت به صلاح نظام سلامت است، امیدوارم بتوانیم با کمک همکاران این کار را پیش ببریم.

وی بیان کرد: ‌مدیریت هزینه را شروع کرده‌ایم؛ قانون به ما گفته است فرآیند نظام ارجاع را اجرا نکنیم؛ تغییر رفتار بسیار مهم است، باید اصلاحات را شروع کرد و کار را به درستی پیش برد.

موهبتی گفت: ‌ظرفیت 25 درصدی  پزشکان عمومی بسیار به ما در این راه کمک می‌کند، انتظار این است اگر تصمیمی می‌گیرید برای اینکه خوب اجرا شود از ما هم نیز نظر بخواهید؛ امروز استفاده از ظرفیت مجمع پزشکان عمومی کار فانتزی نیست و امری اجتناب ناپذیری است.

مدیر کل بیمه سلامت بیان کرد: ‌امضای تفاهم نامه خیلی خوب است به شرطی که عملیاتی شود و این اتفاق در مدیریت منابع و آی تی  بسیار می‌تواند کمک کند.

در چندین سال اخیر تعرفه پزشکان افزایش نداشته است

وی افزود: سال آینده  حدود 6 الی 7 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت؛ تعرفه پزشکان چندین سال افزایش نداشته است و مجبوریم برای مدیریت منابع افزایش داشته باشیم که این کار  2 هزار و 700 میلیارد بار مالی دارد.

موهبتی بیان کرد: مدیریت منابع سال جاری به این دلیل بود که هزینه‌ها را واقعی دیدیم و مشخص نیست که در سال آینده این طور باشد یا خیر، اما منطق حکم می‌کند این موضوع را واقعی ببینیم.

مدیر کل بیمه سلامت تصریح کرد: امیدوارم پرداخت‌ها به خوبی پیش برود، هر چند آنها به روز هستند اما این تنها یک مسکن است؛ بودجه را باید واقعی ببینیم و بدهی‌ها را به روز کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار