گردشگری کلید توسعه سیلوانا

مناطق خاص و منحصربه‌فردی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد که از ویژگی‌های خدادادی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن تاکنون به‌طور شایسته و بایسته استفاده‌نشده است. «سیلوانا» یکی از این مناطق است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،مناطق خاص و منحصربه‌فردی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد که از ویژگی‌های خدادادی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن تاکنون به‌طور شایسته و بایسته استفاده‌نشده است. «سیلوانا» یکی از این مناطق است. گفته‌شده که ۱۹منطقه در جهان دارای اکسیژن خالص هستند که یکی از آن‌ها همین سیلواناست.

سیلوانا با داشتن مناظر زیبا و بکر، آب‌وهوای مناسب و ویژگی‌های درمانی، ترکیبی زیبا از کوه و دره و دشت و رود و آبشار، می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری‌های و اقدامات زیرساختی، تبدیل به قطب اقتصادی و گردشگری کشور شود، البته به شرطی که موضوعات مهمی همچون توجه به حراست از منابع طبیعی، محیط‌زیست و جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی ملی در این خطه، بیش‌ازپیش موردتوجه #مردم و حساسیت نهاد‌های مسئول قرار گیرد.

گزارش‌های مختلفی طی چند وقت گذشته از این منطقه به دستم رسیده بود که اقدامات فوری، سرکشی و بازدید از سیلوانا را می‌طلبید؛ ازاین‌رو صبح جمعه نهم آذر، به‌دور از تشریفات معمول اداری با جمعی از مدیران استان راهی این بخش شدیم. متأسفانه مشکلات سیلوانا به‌دلیل بی‌توجهی مضاعف، زیرساختی، مزمن و ریشه‌دار است؛ به همین دلیل حدود دو ساعت جلسه بررسی مسائل و مشکلات این بخش را با حضور مدیران دستگاه‌های مربوطه و معتمدین و مسئولین محلی برگزار کردیم. تصمیم‌گیری در خصوص ۴ پلاک از زمین‌های سیلوانا و مشکلات آبیاری و کشاورزی، مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

در اثنای جلسه، یکی از مشکلات اصلی سیلوانا را فقدان «طرح جامع و یکپارچه توسعه» دیدم؛ نقشه راه سیلوانا هرچه زودتر باید با محوریت گردشگری و توریسم تهیه شود. نبود برنامه مشخص موجب شده که دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاران و حتی معتمدین و شورا‌های محلی به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند. تصمیم گرفته شد اداره‌کل راه و شهرسازی با هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری، مقدمات این طرح را پیگیری کنند.

همچنین اصلاح و ترمیم وضعیت جاده سیلوانا به ارومیه، اجرا و تسریع در طرح هادی روستا‌های منطقه، حل مشکل و بررسی مشکلات توسعه شهر سیلوانا و مسائل شهرداری این شهر ازجمله مطالب و مصوبات این جلسه بود که با اهتمام و پیگیری دستگاه‌های مربوطه امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بهتری در این منطقه باشیم.

کمبود سرانه فضای ورزشی در سیلوانا با توجه به جمعیت این بخش و استعداد جوانان آن در رشته‌های گوناگون نیازمند بهبود زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی است؛ امسال در جشنواره بازی‌های بومی و محلی که در سیلوانا برگزار شد قول احداث یک سالن ورزشی داده‌شده بود؛ با پیگیری‌هایی که انجام شد، هفته گذشته ۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این سالن تأمین شد، اما در جلسه پیشنهاد دادم با توجه به گستردگی بخش سیلوانا با هماهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان، با همان اعتبار، دو سالن ورزشی در این منطقه احداث شود.

به‌نظر می‌رسد ظرفیت «سد شهرچائی» برای ورزش‌های آبی می‌تواند همزمان باعث راه‌اندازی و رونق اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین جشنواره‌های ساحلی باشد.
 
پیست اسکی «خوشاکو» نیز با دعوت و تسهیل حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، در چرخه تکمیل پروسه بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری می‌تواند تبدیل به نگینی درخشان منطقه شود. متأسفانه بی‌توجهی تاریخی به این مجموعه باعث شده تا از مشکلات عدیده‌ای، چون ضعف زیرساخت‌ها رنج ببرد.

تعدد گزارش‌ها و مشکلات مربوط به مهمان شهر زیوه، برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری، مسائل راژان و دیزج و سایر مناطق این منطقه زیبا و بکر، همچنین تهدید‌ها و فرصت‌های موجود در آن باعث شد تا آقای حسینی معاون محترم امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در رأس هیأتی، مأموریت یابند با حضور در منطقه، اقدامات تکمیلی را برای اخذ تصمیمات کارشناسی انجام دهند.

همیشه اعتقاد بنده این بوده است که با «پشت‌میزنشینی» و صرفاً به‌واسطه گزارش‌های دریافتی «کارتابلی» نمی‌توان مشکلات ریشه‌ای این مناطق را درمان کرد و لازم است به‌صورت مرتب، هرم مدیریتی استان در سطوح میانی و بالا، به‌صورت میدانی و عملیاتی در بخش‌ها و شهرستان‌های استان حضور یابد تا از نزدیک با لمس مشکلات و درد و رنج مردم فهیم استان سربلند آذربایجان‌غربی، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم چاره‌اندیشی شود؛ امیدوارم با ایجاد رضایت و اعتماد مردم، مشارکت آن‌ها را در همه امور توسعه‌ای استان بیش از پیش جلب کنیم.


 
انتهای پیام/م
 

لزوم توسعه زیرساخت در سیلوانا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.