حقایقی پنهان از ماجرای جوان شرور که مردم را در پارک‌ها به آتش می‌کشید!

به تازگی ویدئویی از جوانی شرور مشغول آتش زدن مردم در پارک های پایتخت منتشر شد که به بررسی زوایایی پنهان راجع به این موضوع می پردازیم.

چرا جوان شرور در پایتخت با علم به عاقبت کارش مردم را به آتش می‌کشید؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که اوج دگرآزاری را می‌رساند؛ جوانی در پارک‌ها می‌گشت و برخی افراد را از پشت سر آتش می‌زد و فرار می‌کرد و یک نفر دیگر نیز از او فیلمبرداری می‌کرد و شاید یک نفر هم با وسیله نقلیه آنان را فراری می‌داده است. البته افرادی که در این فیلم آتش می‌گرفتند، ظاهرا می‌توانستند با قدری کوشش آتش را خاموش کنند و شاید دچار سوختگی‌های سطحی شده باشند، شاید هم سوختگی‌ها بیشتر بوده باشد؛ ولی ترس و وحشت آنان به خوبی مشهود است.

چندی پیش نیز تصاویر دیگری از تعرض یک مجرم به کودکی در شوشتر منتشر شد که آن نیز به وسیله فرد ثالثی تصویربرداری و پخش شده بود. به نظر می‌رسد که فضای مجازی و امکان دیده‌شدن موجب برخی تغییرات رفتاری شده است. کسانی که به لحاظ روحی و روانی علاقه‌ به دیده‌شدن دارند، بیش از سایرین به این فضا علاقه نشان می‌دهند. تعداد فالوور‌ها و لایک‌ها معیار پرستیز یا شخصیت افراد و مهم‌بودنشان شده است؛ این افراد هر کدام کاری می‌کنند که بیشتر دیده شوند.

اتخاذ مواضع تندتر و یا غیرمتعارف‌تر، استفاده از کلمات زشت و رکیک و بی‌ادبانه پدیده‌ای معمول در این فضا شده است.  البته آنان اشتباه فکر نمی‌کنند؛ زیرا این رفتار‌ها و سخنان بهتر دیده و شنیده می‌شود و هدف آنان را برآورد می‌کند. اگر کسی ١٠ یادداشت بامحتوا، عمیق و منطقی بنویسد، بازتاب آن کمتر از یک جمله‌ای است که درباره موضوعی با چاشنی فحش و جمله رکیک همراه می‌شود؛ در واقع ما نیز به نحوی در فرآیند دیده‌شدن این افراد شریک هستیم.


بیشتر بخوانید:اعترافات عجیب جوان شرور که مردم را در پارک‌های تهران به آتش می‌کشید/ پول که نداشتم برای فخرفروشی، باید اینطور جلب توجه می‌کردم!


ولی یک پرسش مهم وجود دارد و این‌که چرا اقدامی را می‌کنند که نهایت آن معلوم است؟ یعنی دستگیری و مجازات سخت. در همین موردِ دیگرآزاری از طریق آتش‌زدن افراد پلیس اعلام کرد که عمل‌کنندگان به‌سرعت شناسایی و دستگیر شدند، یا در مورد افراد متجاوز شوشتر نیز خیلی سریع بازداشت شدند و در هر دو مورد با مجازات‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد. آیا این افراد نمی‌دانند به‌سرعت بازداشت و مجازات می‌شوند؟ یا آن‌که اقدام به این جنایت می‌کنند در حالی که منتظر چنین نتیجه‌ای نیز هستند؟ ما نمی‌دانیم که کدام‌یک از این دو حالت درست است. شاید برخی بدانند و برخی نیز تبعات آن را پیش‌بینی نکنند.

اگر پیش‌بینی نکنند، معلوم می‌شود که یک جای کار آموزش اجتماعی اشکال دارد. چگونه کسانی از فناوری جدید استفاده می‌کنند ولی از الزامات و امکانات و مشکلات آن تا این حد بی‌اطلاع هستند؟ به علاوه چهره این افراد به خوبی یا تا حدودی در تصاویر منتشرشده دیده می‌شود، پس چگونه دست به چنین اقدامی می‌زنند و انتظار دارند که دستگیر نشوند؟ این اتفاق به نسبت جدید است. جنایت همیشه بوده و هست و خواهد بود ولی این‌که کسانی برای دیده‌شدن جنایت کنند، آن هم دیده شدنی گسترده که به طور طبیعی با مجازات سختی نیز مواجه خواهد شد، پدیده‌ای جدید است.

منبع:شهروند

انتهای پیام

برچسب ها: حوادث ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۴:۲۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
پدیده جاهلیت مدرن هست که آگاهی دارد اما آن عمل انجام میدهد این یک جاهلیت بسیار خطرناک هست که در بین جوانانی هست که هوویت کاملی ندارند در زندگی .ومیخواهند خودشون نشان دهند در فضای مجازی.
Iran (Islamic Republic of)
b
۱۱:۴۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
خداوکیلی چنین بلایی رو بسر خودش بیارید تاببینه مردم از دستش چه کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
پژمان ترکه
۱۰:۲۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
انیستا فیلترشود خیلی از جنایتها بخدا اتفاق نمی افتد
البته فیلترینگی ک بافیلترشکن هم بازنشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
چقدر آدم باید نادان باشه که دنبال لایک و فالوور و ازین مسخره بازیا تو زندگیش باشه، اومدیم بیشترین فالوور و ... رو داشتی آخرش که چی؟؟ جایزه نوبل بهت میدن؟؟ اگه همه به این موضوع فکر کنیم هم فضای مجازی پاک و تمیزی داریم هم آرامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
احساس عدم توجه دیگران نسبت به خود به معنای واقعی دیده شدن دراجتماع که مکمل آن مصرف روان گردانهاست باعث این چنین رفتارهای هنجار شکن توسط شخص میشه.
Iran (Islamic Republic of)
یه ایرانی
۲۱:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اینستاگرام را ترک کنید تا کمتر شاهد اینگونه لات بازی ها باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
آنان حیوانان اند در لباس آدم