رویترز: شرکت ملی نفت چین سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را متوقف می‌کند

رویترز به نقل از مقامات دولتی چین اعلام کرد بر اثر فشارهای آمریکا و عدم تمایل پکن به تنش تجاری با واشنگتن، شرکت ملی نفت چین سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را متوقف می‌کند.

رویترز: شرکت ملی نفت چین سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را متوقف می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) اعلام کرد بر اثر فشارهای آمریکا و دوری از تنش تجاری با این کشور، سرمایه‌گذاری در پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی ایران را کنار می‌گذارد.

پس از خروج شرکت فرانسوی توتال از پارس جنوبی در اواسط مردادماه شرکت ملی نفت چین با 80 درصد سهم در فاز 11 پارس جنوبی جایگزین توتال شد.

اما اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دولتی چین گزارش داده که این شرکت نفتی سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را متوقف کرده است.

یکی از این منابع آگاه که به راهبرد جهانی شرکت  سی‌ان‌پی‌سی آشنایی دارد، گفت: «سی‌ان‌پی‌سی به عنوان یک شرکت دولتی از هر گونه تنش ناخواسته در رابطه (آمریکا و چین) خودداری می‌کند، به‌خصوص هنگامی که گفتگوهای تجاری بین دو کشور در جریان است.»

به گفته یک منبع آگاه دیگر توقف سرمایه‌گذاری این شرکت چینی پس از چهار دور گفتگو با مقامات ارشد آمریکا در پکن صورت می‌گیرد که آخرین دور این گفتگوها در ماه اکتبر انجام شد. 

به نوشته رویترز هنوز مشخص نیست که آیا دولت چین دستور رسمی و مستقیم توقف سرمایه‌گذاری این شرکت را صادر کرده یا نه اما این منابع آگاه می‌گویند در بحبوحه گفتگوهای تجاری بین پکن و واشنگتن، این تصمیم از منظر سیاسی منطقی است.

یکی دیگر از این مقامات چینی می‌افزاید ایران 120 روز فرصت دارد تا نقش سی‌ان‌پی‌سی‌ را در پارس جنوبی بررسی کند و تصمیم بگیرد آیا این شرکت چینی را به عنوان یک سرمایه‌گذار خاموش حفظ یا کلا این قرارداد را لغو می‌کند.

با این حال این منابع چینی گفته‌اند شرکت سی‌ان‌پی‌سی مقامات آمریکا را متقاعد کرده که با وجود توقف سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی برای جبران میلیاردها دلار در قرارداد سال پیش خود، به سرمایه‌گذاری در میدانهای نفتی آزادگان شمالی و مسجد سلیمان ایران ادامه می‌دهد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار