نشست «تحولات زیبایی شناسانه خوشنویسی در گذر زمان» در اصفهان

نشست «تحولات زیبایی شناسانه خوشنویسی در گذر زمان» با حضور پژوهشگران و خوشنویسان بنام کشور، و جمعی از علاقه مندان در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در این سلسله نشست های تخصصی هنرهای تجسمی استاد شهاب شهیدانی  که در زمینه تاریخ خط متبحر است ، گفت : کتاب خوبی در زمینه تحول خوشنویسی نداریم و ناگفته هایی در حوزه خوشنویسی وجود دارد که به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: شاید در حوزه های دیگری مانند تاریخ و اجتماع پژوهش هایی وجود داشته باشد اما پژوهشگران در زمینه خوشنویسی بسیار ضعیف عمل کرده اند و آنچه وجود دارد مجموعه اطلاعات پراکنده ای از خوشنویسی است.

این پژوهشگر خوشنویسی با بیان اینکه کتاب خوبی در زمینه تحول خوشنویسی نداریم ، تصریح کرد : تحولات ذوق هنری در غرب وجود دارد که موضوع تازه ای نیست اما برای ما تازگی دارد ؛ برخی از خوشنویسان آثار فاخری دارند و معتقدند اگر کسی می خواهد از رمز و راز خوشنویسی سر دربیاورد باید خوشنویسی کند.

شهیدی ادامه داد: پژوهشگران بزرگ غرب به این نتیجه می رسند که رمز و رازهایی در خوشنویسی وجود دارد که با خوشنویسی کردن می توانیم آنها را دریابیم.

پژوهش در خوشنویسی ، کمرنگ است

این پژوهشگر خوشنویسی تصریح کرد : اغلب پژوهش های آثار هنری بدون پشتوانه های پژوهشی ممکن نیست.

شهیدی با بیان اینکه موضوع علمی در پژوهش های خوشنویسی امروزی وجود  ندارد ، اظهار کرد : آنچه در ایران درباره خوشنویسی پژوهش شده است تنها گردآوری است و موضوعی تخصصی بنام پژوهش در این هنر کمرنگ است.

این هنرمند برجسته بیان کرد: یکی از ضعف های ما این است که می خواهیم با قلم نستعلیق، کل خوشنویسی را بررسی کنیم در حالی که بزرگان این هنر، قلم نستعلیق را قلم خوشنویسی نمی دانند.

او اضافه کرد: در دوره صفوی، قلم نستعلیق جای خود را باز کرده است.

خوشنویس زبردست کسی است که بتواند با چند قلم خوشنویسی کند

شهیدی بیان کرد: خوشنویسان گذشته، خوشنویسی را در قامت یک قلم نمی دانستند و قاضی احمد قمی یکی از خوشنویسان بزرگ معتقد است یک خوشنویس زبردست کسی است که بتواند با چند قلم خوشنویسی کند و این موضوع نشان دهنده این است که برای گذشتگان مهم این بوده که خوشنویس چند قلمی باشد.

این پژوهشگر خوشنویسی تاکید می کند: وقتی می خواهید یک پدیده تاریخی را بررسی کنید باید جوانب آن موضوع را از لحاظ سیاسی و تاریخی بررسی کنید.

او گفت: زیبایی خط و خوشنویسی از گذشته های دور وجود داشته است و حتی در قرآن این موضوع به رشته تحریر درآمده است.

در ادامه این نشست فتاح زاده، پژوهشگر برتر کشوری گفت : اتفاقات خوبی در زمینه پژوهش در ایران انجام شده است که به دلیل سوء مدیریت های فرهنگی و بی اعتنایی جامعه به آن توجهی نشده است.

او افزود: شوق و هیجان دانایی ما را به سمت و سوی تعالی برای توجه به مباحث پژوهش سوق می دهد.

فتاح زاده تصریح کرد: در حال حاضر فناوری و فضای مجازی به ما اجازه سخنرانی نمی دهد و با توجه به این موضوع مباحث را باید از همین طریق به اشتراک گذاشت.

این پژوهشگر برتر کشوری افزود: همه ما در دوره ای به سر می بریم که فناوری همه مسائل را به ما تحمیل کرده است.

او تصریح کرد: هر گاه بخواهیم راجع به هر پدیده ای در ایران صحبت کنیم باید ریشه آن را پیدا کنیم.

به گفته او، ایران تمدنی هفت هزار ساله دارد و به دلیل این ریشه ها با فرهنگ های مختلف آمیخته است نمی توان به راحتی ریشه های اصلی را پیدا کرد.

فتاح زاده با بیان اینکه در غرب دو مکتب رمانیتیسم و سورئالیسم برای زیبایی شناسی وجود دارد، تصریح کرد: در این مکاتب هنر فقط برای زیبایی شناسی نیست؛ بلکه تلاشی برای رستگاری روح است.

در گذشته به خوشنویسان ، کاتب می گفتند

سخنران این برنامه با اشاره به اینکه به خوشنویسان گذشته کاتب می گفتند ، ابراز داشت : کاتبان افرادی بودند که ریاضی، فلسفه، نجوم و ادبیات می دانستند و رییس کاتبان وزیر می شد که نه تنها همه موضوعات را می دانست بلکه با همه دانشمندان در ارتباط بود.

او گفت: در گذشته خوشنویسان باید سه اصل آسان خوانی، آسان نویسی و زیبایی را در آثار خود رعایت می کردند.

این پژوهشگر خوشنویسی ادامه داد: در دوره صفوی اشکال بهتر و پیچیده تری از خوشنویسی وجود دارد.

به گفته وی  ، اگر بدون نقد زیبایی شناسی پیش برویم باز هم با مشکل روبرو می شویم.

در ادامه این نشست، استادمحسن سلیمانی خوشنویس و پژوهشگر و مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان بیان کرد: قواعد و اصول معیارهایی است که ابن مقله در قرن سوم در حوزه زیبایی شناسی مطرح کرده است.

او ادامه داد: مساله زیبایی در تاریخ خط با کلمه «حسن» بیان شده است و اگر کلمه حسن را زیبایی تلقی کنیم خداوند احسن الخالقین است.

او گفت: کلمه حسن در مفردات راغب اصفهانی با عنوان این موضوع آمده است که هر اثری بهجت آفرین و شادی بخش و مورد آرزو باشد.

او ادامه داد: بسیاری از خوشنویسان اجزا خط را مورد مطالعه قرار می دهند و کلمات را با هم مقایسه می کنند در صورتی که ساختار نوشتاری هر خوشنویس با دیگری متفاوت است.

جزیی نگری در خوشنویسان یک ضعف است

 او افزود: بسیاری از خوشنویسان در حوزه خط جزیی نگر شده اند که این موضوع به اعتقاد من یک ضعف است.

در ادامه این نشست علاقه مندان سوالات خود را مطرح کردند و سخنرانان به پاسخگویی به این سوالات پرداختند.

 

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.