مقام آمریکایی: تردید داریم روسیه به دنبال حفظ پیمان منع موشک‌های هسته ای میان‌بُرد باشد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن تردید دارد مسکو به طور جدی به دنبال حفظ پیمان منع موشک‌های هسته ای میان‌بُرد باشد.

مقام آمریکایی: تردید داریم روسیه به دنبال حفظ پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گارت مارکویز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد واشنگتن باور ندارد که مسکو به طور جدی متعهد به حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است، زیرا این کشور نقض این پیمان از سوی خود را قبول ندارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: «اگر روسیه علاقمند به حفظ پیمان منع موشک های هسته ای میان‌برد بود، فورا اقداماتی را برای از بین بردن موشک ها، پرتاب کننده ها و تجهیزات پشتیبانی کروز، که در تناقض با این پیمان است، در پیش می گرفت. بعد از گذشت پنج سال از گفتگو های میان دوطرف، نشانه ای مبنی بر اینکه سران روسیه آماده اذعان به نقض پیمان منع موشکی هستند، وجود ندارد، در نتیجه نمی توان نتیجه گرفت که روسیه در این زمینه جدی است».

اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در حالی مطرح شد که ولادیمیر ارماکوف، رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه،  14 دسامبر به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: «اگر واشنگتن بخواهد با روسیه درباره پیمان منع موشک های هسته ای میان‌برد مذاکره کند، لازم است که پای میز مذاکره بیاید و گفتگوها در چارچوب بین دولت ها برگزار شود و همه موضوعات به طور کامل مورد بحث قرار گیرد. روسیه برای این موضوع آماده است». همچنین روسیه پیش نویس قطعنامه ای در زمینه حمایت از حفظ این پیمان را به مجمع عمومی سازمان ملل معرفی کرد.

روسیه و آمریکا بارها همدیگر را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده اند. واشنگتن می گوید مسکو باید به توسعه سامانه موشکی 9m729 پایان دهد یا توسعه آن را براساس تعهدات خود تحت مفاد این پیمان ادامه دهد. مسکو با رد تمامی این اتهامات اعلام کرده سپر دفاع موشکی که آمریکا در اروپا مستقر کرده، در تعارض با تعهدات واشنگتن تحت پیمان منع موشک های هسته ای میان‌برد است.

 اوایل ماه اکتبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم ناگهانی خود برای خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را اعلام کرد و نقض این پیمان از سوی مسکو را بهانه تصمیم خود خواند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد سال ۱۹۸۷ میلادی میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار