معاون اول رئیس جمهوری:

بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است/ برخی با نفوذ در مجلس و ریاست جمهوری به عضوی از بودجه کشور تبدیل شده‌اند/ بخش‌های مهم اقتصاد کشور مورد تهاجم دشمن است

/////////////

جهانگیری گفت: امروز بخش های مهم اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است، این جنگ اقتصادی است و جنگ نظامی نیست.
 
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رونمایی از محصول فناورانه جهاد دانشگاهی که با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری و طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در محل دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد، در خصوص خط تولید مته‌های حفاری گفت: ما در این زمینه تحریم هستیم، وقتی پروژه‌های نفتی به دانشگاه‌ها اعلام شد، احتمال دادیم که بار دیگر مورد تحریم قرار بگیریم، از این رو محققان جهاد دانشگاهی دست به کار شدند تا در مدتی کوتاه این خط تولید را ایجاد کنند.

اقتصاد کشور، اقتصادی دریامحور است

معاون اول رئیس جمهور در خصوص تور قفس پرورش ماهی در دریا گفت: اقتصاد کشور، اقتصاد دریامحور است و از این رو می‌توان ده‌ها رشته صنعتی تولیدی در زمینه دریا تعریف کرد؛ در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی پرورش ماهی در دریا را در دستور کار قرار داده و خوشبختانه در حال حاضر محققان جهاد دانشگاهی توانسته‌اند تورهای پرورش ماهی را به تولید برسانند.

وی در خصوص طراحی و ساخت بازوهای بارگیری نفت خام که به صورت ارتباط زنده با جزیره خارک نصب و راه اندازی شد، اظهار کرد: از تلاش محققان جهاد که در زمینه نفتی فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: آنچه امروز مهم است و در واقع همه به آن واقف هستند، دانش است،‌ دانشی که امروزه پایه اصلی هر کشوری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ ساختار تاریخی در صدهای گذشته به عینه می توان دید که علم در کشور موضوعی مهم محسوب شده و به آن توجه جدی شده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: امروز کشور باید به سمت مسیر توسعه پایدار حرکت کند که خوشبختانه این اتفاق در کشور روی داده است و به عینه در بدنه آن دیده می‌شود، باید پیش نیازهای توسعه علمی از نظر عملی در کشور فراهم کنیم.

ضرورت نظام ضرورت یکپارچه فناوری

جهانگیری بیان کرد: طبعا برای توسعه کشور باید تلاش کنیم و مبحث اصلی امروز، نظام ضرورت یکپارچه فناوری است که این کار باید به‌صورت یکپارچه در کشور اتفاق بیفتد.

جهانگیری گفت: در دهه‌های اخیر که بشریت به سمت تولید علم به طور جدی در مسیر توسعه کشور رفته، نقش توسعه و تولید فناوری در کشور ها بسیار پررنگ شده است‌.

وی افزود: مهم ترین دستاوردهای این موضوع فناوری‌های جدیدی است که به سرعت همه گیر شده و در دنیا شکل گرفته است. نقش محوری در توسعه کشور را فناوری های جدید و نو ایفا می کنند و تحولی اساسی در روند توسعه به وجود آورده اند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: بر همین اساس است که جای بسیاری از سرمایه‌ها و مسائل ذی‌نفع در توسعه تغییر کرده است. اگر یک زمان وقایع طبیعی عامل توسعه بود، امروز وقایع انسانی به موضوعی جدی تبدیل شده است و کشورهایی که دارای منابع طبیعی و متخصص هستند پیشرفته تر شده اند.

جهانگیری گفت: نقش دانش نیروهای متخصص نسبت به ابزارهای پیچیده صنعتی با اهمیت تر شده و مدیریت دانش اهمیت پیدا کرده و به صورت طبیعی غلبه کرده است و این مجموعه ای است که مسیر توسعه یک کشور را فراهم می کند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: برای طی کردن مسیر توسعه، ما چه در شرایط عادی باشیم و چه در شرایط سخت باید این مسیر را طی کرد، باید از دل شرایط سخت فرصت ها و ظرفیت های جدیدی برای توسعه پیدا کرد.

جهانگیری گفت: نهادهایی که دارای نقش فرصت ساز هستند در این شرایط بهتر می توانند راه گشا باشند و جهاد دانشگاهی یکی از این نهادها است‌. محققان‌ جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌ها به‌خصوص صنایع دریا فعالیت خوبی دارند. نیروهای جوانی که در جهاد دانشگاهی ورود کرده است چه در دوره جنگ، سازندگی و چه در دوره های بعد نقش اساسی برای خود قائل بوده‌اند.

وی افزود: دوران جنگ یکی از دوره‌های شکوفایی استعدادهای این کشور بود و در همان دوران کارهایی انجام گرفت که جزو کارهای استثنایی کشور است؛ بخشی از نیروهای مستعد و تحصیل کرده کشوری که در آن زمان حتی از دسترسی به گلوله معمولی محروم بود، ماندند و فرصت‌ها را فراهم کردند و جهاد دانشگاهی در این بخش ها در طول این سال‌ها درخشید.

جنگ امروز اقتصادی است و جنگ نظامی نیست

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حال حاضر نیز در چنین دوره ای هستیم و بخش های مهم اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است؛ این جنگ اقتصادی است و جنگ نظامی نیست. آمریکایی‌ها به‌دقت مراکز مهم و حساس اقتصادی ایران که در رفاه مردم، توسعه کشور و رفع موانع مختلف موثر است را هدف گذاری کرده و فعالیت آن را دچار اختلال کرده‌اند.

جهانگیری بیان کرد: مهم ترین صنایع درآمد کشور اقتصاد است که وقتی دچار مشکل شود خیلی از نیازهایی که از این طریق تامین می شد تامین نشده و مردم دچار مشکل می شوند.

وی افزود: صنعت نفت کشور نیاز به قطعات، مدیریت و دانش دارد و کار مراکز تحقیقاتی ما این است که نیازها را شناسایی کرده و رفع کنند. وقتی صنعت خودروسازی مورد هدف قرار می گیرد، صادرات قطعات به کشور ممنوع می شود. این صنعت که دارای چند صد هزار شاغل است اگر با مشکل مواجه شود قطعه سازان هم با مشکل روبه رو می شوند در نتیجه ده ها یا صدها نیروی انسانی بیکار می شوند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در صورت تولید 80 تا90 درصد قطعات خودرو در داخل، اگر نتوانیم 10 درصد وارداتی را مهیا کنیم نمی توان خودرو را آماده کرد و در اختیار مشتری قرار داد.

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها صنعت فولاد را به عنوان یکی از صنایع مهم ما شناسایی کرده‌اند، اگر یک یا 2 ماده در اختیار صنعت فولاد قرار نگیرد صنعت فولاد که تقریبا تمام مسائل آن در داخل تولید می شود دچار اختلال خواهد شد.

وی بیان کرد: توانمندی های شکل گرفته در ایران در 40 سال پس از انقلاب یک توانمندی بزرگ است و ایران در این نقطه نیست که نتواند درباره مسائل خود مدیریت برنامه ریزی و راهکار پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ما کشوری هستیم که جوانان و متخصصین آن قادر هستند قطعات صنعتی و مهم را تولید کنند و در این صورت در صنعت فولاد کشور هیچ مشکلی برای تولید داخل پیش نخواهد آمد.

جهانگیری گفت: اگر در صنعت خودروسازی 3، 4 میلیارد دلار از نیازهایی که از خارج از کشور وارد می‌شود با دانشگاهیان در میان گذاشته شود می‌توان حتی قطعات پیچیده الکترونیکی را با توجه به ظرفیت های علمی شکل گرفته در کشور تولید کرد.

وی اظهار کرد: در جنگ فرصت‌های بسیاری برای توسعه کشور ایجاد کردیم، از جمله کارهای شکل گرفته در جهاد دانشگاهی، در بحث خصوصی، نیروی نظامی و نیروهای مسلح ظرفیت هایی مهم را برای توسعه کشور به وجود آورد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: صنعت نفت و گاز کشور یک صنعت صد ساله در کشور ماست اما هنوز راجع به خیلی از مسائل این صنعت نیاز به کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و تولیدی مهم دارد.

جهانگیری افزود: ممکن است ده‌ها سال تولید یک محصول برای ما طول بکشد در حالی که با هزار و یک دلیل مانند قیمت و کیفیت عنوان می‌شود که مشابه خارجی آن بهتر است.

وی اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز به نفع واردات و به ضرر صادرات است و تغییرات شدید آن برای اقتصاد ما مضر است. ما به عنوان دولت مهم‌ترین تلاشمان این بوده تا در نا آرامی ها، خروج آمریکا را مدیریت کرده و امروز ثبات را در کشور مشاهده می کنیم.

لزوم صادرات محصولات دانش بنیان

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید محصولات دانش بنیان یکی از محصولات صادراتی ما باشد. هنگامی که می خواستیم بودجه 98 را تحویل دهیم مقام معظم رهبری فرمودند باید برای شرایط مختلف تقسیم شود زیرا شرایط کشور شرایط تحریمی است.

جهانگیری افزود: یکی از مهم ترین فرصت هایی که شرایط سخت به کشور می دهد اصلاح ساختارها به خصوص ساختار اقتصادی در بخش بودجه است.

کشور تحمل این همه دستگاه موازی را ندارد

وی افزود: بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده و ده ها دستگاه موازی درست شده است و همه بودجه گیر دولت شده اند. کشور تحمل این همه دستگاه موازی را ندارد. بودجه ما بودجه بزرگی است و حتی در شرایط تحریم بودجه 400هزار میلیارد تومان است.

جهانگیری ادام هداد: برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشتند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند. بودجه‌ای که در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا 20 میلیارد رسیده است. این همه دانشگاه در کشور وجود دارد و قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد.

وی افزود: بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد از ابتدا محدود بود ولی بعضی از آنها امروز دبیرخانه های دارند که بودجه های چند 10 میلیاردی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار