المیادین: دی میستورا به مانعی برای آغاز نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه تبدیل شد

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه بر اساس خواست آمریکا نشست ژنو درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را به شکست کشاند.

المیادین: دی میستورا به مانعی برای آغاز نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه تبدیل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، المیادین در گزارشی نوشت: استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، بر اساس خواست آمریکا نشست ژنو درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را به شکست کشاند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در ژنو گفت: تاخیر در نشست خبری و سپس برگزاری نشست خبری جداگانه وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه از نشست خبری استفان دی میستورا نشانه آشکاری از اختلاف یا دوری در موضع دو طرف بود. برای روسیه، ایران و ترکیه ماموریت به بهترین شیوه تکمیل شد و کمیته قانون اساسی با صد و پنجاه عضو آن تشکیل شد و اوایل سال آینده نخستین نشست خود را برگزار خواهد کرد تا گروه کوچکی را به منظور تدوین قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی فعلی، تشکیل دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: استفان دی میستورا حاضر نشد از اعلام توافق سه کشور حمایت کند. اطلاعات المیادین نشان می‌دهد دی میستورا قصد داشت اسامی پنج فرد مورد نظر آمریکا را به فهرست اعضای کمیته قانون اساسی سوریه اضافه کند. طرف روسی هر نوع تغییر در این فهرست را رد کرد و سازمان ملل هم حاضر نشد تشکیل این کمیته را تایید کند.

خبرنگار شبکه المیادین خاطر نشان کرد: دی میستورا به مانعی برای آغاز نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه تبدیل شد. فرستاده سازمان ملل از موضع آمریکا پیروی می‌کند که دیدگاه کاملا متفاوت با روسیه دارد. روسیه می‌گوید کمیته قانون اساسی باید نشست‌های خود را در ژنو آغاز کند و سپس به دمشق منتقل شود، این در حالی است که واشنگتن ترجیح می دهد این کمیته فقط از دولت و معارضان سوری تشکیل شود و همه نشست‌های آن در ژنو برگزار شود. استفان دی میستورا ماموریت خود را در پرونده سوریه در حالی پایان داد که نتوانست رویای خود را درباره اعلام دستکم یک موفقیت در پرونده‌های مربوط به سوریه عملی کند. اعلام تشکیل کمیته قانون اساسی آخرین فرصت برای دی میستورا پیش از پایان ماموریتش در پرونده سوریه بود، اما او ترجیح داد موضع آمریکا را تایید کند که عجله‌ای برای دستیابی به راه حل در سوریه ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار