استاندار سیزدهم اصفهان عنوان کرد؛

احیای حوزه آبی زاینده رود در گرو تکمیل طرح 9 ماده‌ای/ بلاتکلیفی تونل بهشت آباد و سد تونل سوم

زرگر پور سیزدهمین استاندار اصفهان با اشاره به اجرای 60 درصدی طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود گفت : مردم احیای حوزه آبی زاینده رود و اجرای کامل طرح را در جاری شدن دائمی آب در زاینده رود می‌دانند.

احیای حوزه آبی زاینده رود در گرو تکمیل طرح 9 ماده‌ای/ بلا تکلیفی تونل بهشت آباد و سد تونل سوم به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول زرگرپور سیزدهمین استاندار اصفهان پس از انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی کارنامه در خصوص سابقه‌ کار اجرایی خود اظهار کرد: در زمانی که معاون عمرانی وزیر کشور بودم، بحث برای تعیین استاندار اصفهان مطرح بود و این سمت به من پیشنهاد شد که به دلیل علاقه به حوزه های اجرایی قبول نکردم.

وی ادامه داد: در سال 92 دوباره پیشنهاد شد و اختلاف نظرهایی برسر کاندیدای استانداری اصفهان وجود داشت که نهایتا اعلام موافقت کردم و سعی در حل مشکلات اساسی استان از جمله آب داشتم.

زرگر پور با اشاره به یکی از مشکلات دیگر اصفهان که محیط زیست است، عنوان کرد: اصفهان علارغم پیشرفت هایی که در زمینه صنعت دارد، مشکل آلودگی هوا و خاک، کمبودآب دارد که همه از مولفه های زیست محیطی است.

سیزدهمین استاندار اصفهان  نبود طرح آمایش سرزمین را عمده مشکل زیست محیطی برشمرد و گفت: طرح آمایش سرزمین ارتباط زمین، سرمایه و انسان و چیدمان مناسب سرمایه‌گذاری  و استقرار مردم را تشریح می‌کند.

زرگر پور با اشاره به پیش نیاز این طرح که برش شهرستانی بود، اضافه کرد: به استاندار جدید پیشنهاد تهیه آمایش سرزمین در قالب برش شهرستانی داده شده تا هر طرحی که در استان اجرا می‌شود در قالب آمایش سرزمین صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود 70 روز هوای سالم در زمان تحویل این سمت بیان داشت: پس از 4 سال تعداد روزهای سالم را به 240 روز رساندیم.

سیزدهمین استاندار اصفهان با بیان اینکه نباید تنها به داشتن هوای سالم اکتفا کرد، عنوان کرد: هدف ما در مرحله بعدی رسیدن به هوای پاک بود وبه استاندار جدید پیشنهاد دادم، طرحی که در رابطه با رسیدن به 300 روز هوای سالم و سپس پاک است را با قوت ادامه دهند.

وی در زمینه آشنایی خود با این استان اظهار کرد: 4 سال مسئول روستاهای استان ، 4 سال معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد و 8 سال معاون عمرانی وزیر کشور و قائم مقام 1000 شورای شهر، 8 سال معاون آب وزیر نیرو بودم و به مسائل شهر و روستاها و مسائل آب اصفهان مشرف بودم.

زرگر پور با اشاره به شرایط اصفهان در سال 92 عنوان کرد: با تمام امکاناتی که در این استان حاکم بود،نرخ تورم 2 درصد و نرخ بیکاری 3 درصد بالاتر از متوسط کشور بود و باید برنامه ریزی هایی برای شرایط موجود انجام می‌شد.

جزییات طرح 9 ماده ای احیای حوزه آبریز زاینده رود

وی در خصوص طرح حوزه آبریز زاینده‌رود با عنوان طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود بیان داشت: بعد از گذشت سه ماه این طرح را به شورای عالی آب ابلاغ و مورد تصویب این شورا قرار گرفت.

سیزدهمین استاندار اصفهان پس از انقلاب اسلامی با اشاره به درمان‌های ابتدایی برای بحران آب توضیح داد: دو طرح را در روزهای اول در نظر داشتم که یکی طرح بلند مدتی بود که نتیجه آن احیای حوزه آب زاینده رود بود و در صورت احیای این حوزه، تالاب گاو خونی احیا می‌شد و طرح های کوتاه مدت نیز برای جلوگیری از مسائل روزمره آب مردم اصفهان بود.

وی ادامه داد: اهمیت این طرح یعنی امیدواری مردم به احیای زاینده‌رود که در آن زمان یکی از اولویت‌های دولت برای اصفهان بود.

زرگرپور با بیان اینکه طرح 9 ماده‌ای حاصل تجربیات افراد متخصص و باتجربه و بررسی ظرفیت‌های استان است، اظهار کرد: مفاد این طرح استقرار مدیریت آب یک پارچه از قله زرد کوه تا تالاب گاو خونی بود که به مفهوم سپرده شدن تصمیم‌گیری  به یک نهاد و نه مدیران چند استان است.

سیزدهمین استاندار اصفهان با اشاره به دیگر مفاد این طرح تصریح کرد: تشکیل شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده رود به ریاست وزیر نیرو و چند معاون مربوطه و حضور چند کشاورز از هر منطقه از دیگر بندهای آن بود.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران حسابداری آب مجزایی برای این حوزه ایجاد شد که میزان ورودی، خروجی و مصارف کشاورزی و حق آبه‌ها، شرب و... تحت نظارت قرار می گرفت.

زرگر پور با اشاره به دیگر اصل این طرح عنوان کرد: کلیه برداشت‌های قانونی، مازاد قانونی و برداشت‌های غیر قانونی احصار شد و اطلاعات آن روشن است.

سیزدهمین استاندار اصفهان با اشاره به اجرا شدن این بندها تصریح کرد: براساس این طرح 9 ماده‌ای، 32 طرح غیر قانونی در یک استان قرار دارد که نباید اجرا شود.

وی با بیان اینکه اختصاص تامین خسارت از دیگر بندهای این طرح بود، بیان داشت: این صندوق با توجه به میزان کاهش بارش ها در حوزه، مصرف آب را از سرچشمه تا پایین دست مدیریت می‌کرد.

زرگرپور با اشاره به اجرایی شدن سایر بندها تصریح کرد: یکی از بندهای اجرا نشده این طرح، توصیه جهاد کشاورزی برای انتخاب کشت مناسب، رقم های کم مصرف ومتناسب با رژیم آبی بود که عملی نشد.

سیزدهمین استاندار اصفهان با بیان اینکه آخرین بند این طرح تونل بهشت‌آباد است، اظهار کرد: با برآوردهای انجام شده وخشکسالی اقلیم، حدود600 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بود که 250 میلیون متر مکعب آن از تونل بهشت‌آباد و 250 میلیون متر مکعب آن از سد تونل سوم تامین می‌شود که متاسفانه این دو طرح نیز با مشکل مواجه شد.

وی با اشاره به پیشرفت 60 درصدی طرح زاینده رود عنوان کرد: مردم احیای حوزه آبی زاینده رود و اجرای کامل طرح  را در جاری شدن دائمی آب در زاینده رود می‌دانند.

زرگر پور با بیان اینکه احیای زاینده رود و تالاب گاو خونی امکان‌پذیر است،بیان کرد: نقشه راه احیای حوزه آبی زاینده رود که منجر به جریان دائمی آب و آبگیری تالاب و زنده شدن آن می‌شود، در گرو سرعت بخشیدن به طرح 9 ماده‌ای است.

توسعه استان با رویکرد علم و فناوری

زرگر پور با بیان اینکه در استان، دیگر نیازی به دودکش و موتور پمپ جدید نداریم، بیان داشت: مفهوم آن به این است که دیگر امکان توسعه صنعتی و کشاورزی در استان وجود ندارد و باید به سمت توسعه علم و فناوری برویم.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک علمی و تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اصفهان و چند شهر اطراف با مساحت حدود 3000 هکتار را تبدیل به شهرک  علمی و تحقیقاتی می کنیم و هر کار که انجام می شود باید در راستای فعالیت های دانش بنیان باشد.

سیزدهمین استاندار اصفهان با اشاره به فعالیت 500 شرکت دانش‌بنیان و اشتغال700 نفر به کار علمی دانش بنیان عنوان کرد: در نظر داریم که  در مساحت 3000 هکتاری شهر اصفهان ، خمینی شهر و شاهین شهر و شهرهای اطراف آن، چنین کاری انجام گیرد که اکنون مصوبات آن اتمام یافته است.

زرگر پور با اشاره به شناخت اصفهان به عنوان شهر صنعتی و سرآمد بودن در تولیدات کشاورزی اظهارکرد: برند استان برند فرهنگی و میراثی است و به عنوان شهری با تنوع صنایع دستی در جهان شناخته می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری استان افزود: با توجه به این ظرفیت، برنامه های مدون مانند ساخت هتل های بیشتر را مد نظر قرار دادیم.

سیزدهمین استاندار اصفهان با بیان اینکه آورده هر گردشگر خارجی به طور میانگین 16 هزار دلار است، یادآور شد: در زمان انتصاب من به این سمت تعداد گردشگر 60 هزار نفر بود که بعد از 4 سال این میزان به 600 هزار نفر رسید که با پیش بینی یک میلیونی نزدیک شد.

زرگر پور در خصوص گردشگر داخلی تصریح کرد: تعداد گردشگر داخلی 3 میلیون بود و برنامه ریزی برای 10 میلیون گردشگر بود که در راستای برند استان و ایجاد اشتغال در این حوزه صورت گرفت.

زرگر پور با یادآوری یکی از مطالبات مهم مردم که ایجاد امنیت و آرامش است، تصریح کرد: در آن 4 سال طبق گفته مسئولان سیاسی کشور، اصفهان در آرام ترین وضعیت قرار داشت.

وی در ادامه گفت: با مدیریت و پرداختن به مسائل جناحی در استان و موضوعاتی مانند آب و مطالبه‌ی کارگران و کشاورزان ، رسیدگی به جرائم و تخلفات می‌توان این آرامش را در استان حاکم کرد.

وضعیت اقتصادی و فعالیت های عمرانی در استان اصفهان

سیزدهمین استاندار اصفهان با اشاره به بحث اقتصادی در استان بیان کرد: اصفهان بعد از تهران رتبه دوم در پرداخت مالیات را دارد ولی به لحاظ دریافت امکانات از خزانه در آخر بودیم.

زرگر پور در خصوص دخالت حدود20 درصدی دولت در بخش های عمرانی اظهار کرد: بیشتر این فعالیت‌ها و تامین اعتبارات از کانال بخش خصوصی انجام می گرفت.

وی ادامه داد: ظرف 4 سال حدود 15 هزار طرح عمرانی در استان  به بهره برداری رسید.

سیزدهمین استادار اصفهان با اشاره به بلاتکیف ماندن طرح هایی مانند مترو و ورزشگاه نقش جهان، مصلی و کنار گذر غرب در آن زمان تصریح کرد: مشکل اصلی آن طرح ها مدیریتی بود و کمبود اعتبارات در مرحله‌ی دوم قرار داشت.

زرگر پور در پایان گفت: اگر شرایط آرامش و امنیت در اصفهان حاکم باشد و مدیران و مسئولان استان هم بستگی و همکاری خود را حفظ کنند، بودجه جزو عوامل چندم برای اجرای طرح های مختلف در اصفهان است.

انتهای پیام /س

 

برچسب ها: بحران آب ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.