برگزاری جشن «کاشان؛ شهر ملی نساجی سنتی» با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از برگزاری جشن «کاشان؛ شهر ملی نساجی سنتی» با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همزمان با دهه فجر در این شهرستان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهران سرمدیان،رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، در هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان،گفت: برگزاری جشن معرفی «کاشان شهر ملی نساجی سنتی» طبق قاعده ای که رئیس سازمان لوح آن را به مدیر کل تحویل می دهد اوایل بهمن ماه در دهه فجر برگزار خواهدشد.

وی، تصریح کرد: یکسال نیز فرصت داریم تا پرونده نامزدی « کاشان شهر جهانی نساجی سنتی» را آماده کنیم و در این خصوص تخصیص اعتبارات خوبی را پیگیری کردیم که شهردار و شورا نیز قول مساعدت دادند به همان میزان اعتبار دریافتی آنها نیز اعتبار اختصاص دهند.

به گفته وی، ایجاد 30 کارگاه صنایع دستی شعربافی را از این طریق تاکیدکرد و گفت: 12 مورد آن مرمت و آماده شود تا ارزیابان این مرمت را پس از مرمت گزارش دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به اینکه دو ماه است که این مسئولیت به وی محول شده است گفت: تماس های مکرر شورا در این دو ماه برای برگزاری نشست مشترک با شهرداری نشان دهنده این است که اداره میراث فرهنگی در رشد و توسعه کاشان تاثیرگذار است و می تواند نقش اساسی داشته باشد.

وی، با تقدیر از دغدغه اعضای شورای شهر در حفظ میراث فرهنگی شهر از طریق همکاری میراث و شهرداری کاشان گفت: در حکم مدیریت جدید برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی به عنوان «معاون مدیر کل» صادر شد.

به گفته وی، اگر این عنوان اسمی هم باشد اما می تواند آغاز خوبی برای میراث کاشان باشد و نشان می دهد که کاشان بعد از اصفهان حرف اول را می زند و در برخی موارد حتی با اصفهان در رقابت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، با تاکید بر دغدغه آنها در خصوص منطقه فرهنگی کاشان در شمال استان شامل شهرستان های کاشان، نطنز و آران و بیدگل گفت: اسفندیار اللهیاری، مدیر کل اصفهان، همچنین عنوان «دبیر مناطق شمال استان اصفهان» را به این مدیریت ابلاغ کرد که هر ماه نیز جلساتی را در راستای آموزش، هم افزایی، هم بستگی،کمک و جذب نیرو از نیروهای اداره های شهرستان های همجوار(با توجه به نبود استخدام نیرو) با تدوین مصوبات برگزار می کنند و نخستین جلسه آن در نطنز برگزارشد.

تفویض 90 درصدی اختیارات استانی گردشگری به میراث فرهنگی کاشان

سرمدیان، تفویض 90 درصدی اختیارات استانی گردشگری را نیز به میراث کاشان در مدیریت جدید یادآورشد و گفت: در مورد اعتبارات ملی 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به استان نامه نوشتیم که استان هم به تهران منعکس کرد و با توجه شرایط و وضعیت اخیر کشور فقط بیش از یک میلیارد تومان برای باغ فین اعتبار داشتیم.

وی، بازنگری حریم سیلک را از دیگر دغدغه های میراث و شورا و همه مسولان شهرستان کاشان دانست و گفت: با پیگیری های مستمر بازنگری حریم سیلک توسط دکتر مونسان ابلاغ شد و بخشی از مشکلات سیلک و ساکنین آن حل خواهدشد.

به گفته وی،همچنین با حضور آقای وکیل از شورا و آقای نعناکار معاون شهرسازی شهردار طی جلسه ای با دکتر طالبیان تشکیل کارگروهی برای واگذاری زمین های معوض در سیلک از شهرک فتح المبین مقرر شد که امدواریم بتوانیم مشکلات آن را برطرف کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان،امضای تفاهم نامه با بازار با همکاری شورا و شهرداری با حضور دکتر طالبیان را یادآورشد و گفت: با توجه به اینکه اداره میراث کاشان هیچ وقت اداره کل نبوده است اخذ اختیارات مالی از دیگر دغدغه های وی برای پیگیری است چون متاسفانه عامل ذی حسابی را نیز از این اداره برداشتند.سرمدیان، تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری ها و تلاش هایی که داریم این اختیار مالی به اداره میراث فرهنگی کاشان برگردد چون با برداشتن عامل ذی حسابی اداره اعتبارات (با ردیفی به نام کاشان) به اصفهان میرودو ما باید آن را از استان دریافت کنیم.

 واگذاری خانه های تاریخی حکیم باشی، اخباری و شیبانی به بخش خصوصی

وی، تقویت سمن ها(انجمن های مردم نهاد) فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را از دیگر سیاست های مدیریت خود برشمرد و گفت:واگذاری خانه های تاریخی از جمله حکیم باشی، اخباری و شیبانی به بخش خصوصی با توجه به اصل 44 یا ماده 27 از دیگر محورهای کاری وی است چون با توجه به مشکلات مالی چاره ای جز این کار در راستای رشد و توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت های اقامتی و تغییر کاربری ها در شهر از طریق بخش خصوصی نداریم.

به گفته وی، اجرای برنامه های مطلوب در بافت تاریخی با همکاری شهرداری، هیات امنایی شدن باغ فین تا اوایل سال آینده برایی اینکه بتوان در مورد درآمدهای آن به صورت مستقیم در کاشان تصمیم گیری نمود، ایجاد بنیاد حامیان و خیرین میراث فرهنگی کاشان برای اولین بار در سطح کشور از دیگر تصمیمات وی در این دوره مدیریت میراث است.

سرمدیان، انجام یکسری اقدامات شهرداری در مناطق بویژه بافت تاریخی نظیر احداث پارکینگ باب الحوائج را با همکاری و تعامل و بازدیدهای میراث و شهرداری خواستارشد و گفت: شهرداری قبل از انجام هر گونه اقدامی بیشتر دقت و تعامل نظر به خرج دهد تا عامل حاشیه سازی رسانه ها در معرفی تعرض شهرداری به آثار تاریخی بدون هماهنگی میراث نشود هر چند رسانه ها نیز دغدغه حفظ میراث فرهنگی را دارند.

وی در پایان تعاملات خوب مدیران مناطق سه و چهار و یک شهرداری کاشان با میراث فرهنگی این شهرستان را تاکیدکرد و گفت: به طور قطع و یقین انجام تمام این امور و برنامه های نامبرده با همکاری شورا و تعامل هر چه بهتر و بیشتر شهرداری در راستای حفظ میراث فرهنگی شهر و رشد و توسعه این صنعت در کاشان میسر و محقق خواهدشد.

مجوزهایی که خلاف ضوابط در حریم باغ فین صادر می شود

ناصحی پور، مسئول یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی کاشان نیز با اشاره به تاسیس این یگان از سال 84 و جذب 30 نفر با توجه به نیاز و حساسیت حفظ و صیانت از آثار تاریخی شهرستان کاشان گفت: مراقبین این یگان به عنوان دیده بان مواریث کهن و پیشگیری از جرائم را برعهده دارند.

وی، گفت:شهرداری تعامل و همکاری و دقت بیشتری با میراث برای مجوزهایی که خلاف ضوابط در حریم باغ فین صادر می شود داشته باشد.

وی،افزود: حریم های تاریخی نگاه متفاوت شهرداران مناطق در مورد میراث را می طلبد که عدم استعلام ها برای خرید خانه های تاریخی و عدم تایید نقشه های آن از دیگر موارد است.

ناصحی پور، افزایش همکاری ستاد مبارزه با تخلفات شهرداری با میراث را نیز خواستار شد و گفت: بعضی جاها در اجرای پروژه ها در حفظ اثر تاریخی همکاری خوبی از این ستاد با میراث انجام نمی شود.

شایان ذکر است: هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با حضور مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی و مجموعه معاونین و کارشناسان این اداره، سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان، حسن نعناکار معاون شهرسازی شهرداری، و محمد حسین واحدیان مدیر منطقه یک شهرداری کاشان(بافت تاریخی)، ابوالفضل ساروقیان مدیر منطقه چهار شهری و مهندس مهدی هوشمندی نژاد ، مدیرعامل شرکت عمران و احیا بافت فرسوده کاشان برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.