مروری بر حماسه ۹ دی مردم خراسان‌ جنوبی

مردم خراسان جنوبی با خلق حماسه در ۹ دی ماه سال ۸۸ همچون مردم دیگر استان‌های کشور در دفاع از نظام اسلامی سنگ تمام گذاشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، برای خیلی از ایرانی‌ها و اهالی خراسان جنوبی گویی همین دیروز بود. روزی که بعد از گذشت هشت ماه از کینه‌ورزی‌ها و چنگ و دندان نشان دادن دشمن آمده بودند تا بگویند پای امام حسین (ع) و اسلام و نظام شان ایستاده‌اند.

ماجرا از روزی شروع شد که گفتند در انتخاباتی که مردم با شور و شوق شرکت کرده و حدود ۴۰ میلیون رأی داده بودند، تقلب شده است! چه شایعه‌ها ساختند و چه تهمت‌ها که به نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف نظام اسلامی نزدند.

کم‌کم مشخص شد انتخابات بهانه‌شان است. در اغتشاشات خود شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و آرمان امام در آزادی قدس را زیر سؤال بردند، عکس امام محبوب امت را آتش زده و به ولایت‌فقیه که هدیه خمینی کبیر (ره) به ملت ایران بود، توهین کردند.

مردم صبوری کردند، عده‌ای که تهمت تقلب در انتخابات را باور کرده بودند کم‌کم حقیقت را دریافته و از فتنه گران ابراز برائت کردند. اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نشد تا اینکه در روز عاشورای سال ۸۸ به هیئت‌های سیدالشهدا و پرچم‌های عزاداری هتک حرمت شد و اینجا بود که چند روز بعد از آن حماسه  ۹ دی رخ نمود.

این خلاصه قصه پرشور در خراسان جنوبی هم، چون همه استان‌های کشور رخ نمود و مردم دیار خاوران در نهمین روز از دی‌ماه سال ۸۸ حماسه‌ای از جنس آگاهی، بصیرت، دشمن‌شناسی، محبت اهل‌بیت (ع) و علاقه و اطاعت از رهبر خلق کردند.

ابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی که مداح مراسم نه دی در بیرجند بود درباره آن حماسه در خراسان جنوبی  گفت: ۹ دی در حقیقت از آن روز‌هایی است که انسان دست قدرت خداوند را در حفظ نظام اسلامی به‌وضوح می‌تواند ببیند.

وی بیان کرد: حماسه ۹ دی از آن حرکت‌هایی بود که هیچ گروه و حزب خاصی در آن دخالت نداشت و به‌صورت صد درصد مردمی صورت گرفت.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این حماسه به‌ واسطه توهین‌هایی که در روز عاشورای آن سال به هیئت و پرچم عزای سیدالشهدا (ع) صورت گرفته بود رخ داد؛ اظهار کرد: به خاطر دارم با توجه به اینکه دل‌ها مالامال از عشق به امام حسین (ع) بود شعر «یار می‌گوید حسین، دلدار می‌گوید حسین» را برای مردم می‌خواندم.

نوفرستی بابیان اینکه تجمع مردم بیرجند در ۹ دی در میدان ابوذر صورت گرفت، بیان کرد: آن اجتماع عظیم زیر لوای پرچم حضرت سیدالشهدا (ع) و محبت اهل‌بیت پیامبر (ع) رنگ معنویت به خود گرفت.

وی ادامه داد: همین عشق مردم به ائمه (ع) زمینه‌ای را فراهم کرد تا فتنه هشت‌ماهه در سال ۸۸ به نتیجه مطلوب دشمن منجر نشود.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی و مداح مراسم ۹ دی سال ۸۸ افزود: امروز نیز اگر بخواهم به یاد ۹ دی شعری بخوانم این بیت را زمزمه می‌کنم که «آن قطره که شد وصل به دریا مائیم، دلباختۀ علی و زهرا مائیم، با لطف امام عصر تا روز ظهور، پیروزترین ملت دنیا مائیم».

حجت‌الاسلام احمد ملایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: در نه دی سال ۸۸ در شهر بیرجند به‌واسطه کم بودن وقت و زمان تبلیغات وسیعی صورت نگرفت، ولی با وجود این عکس‌های باقیمانده نشان از حجم عظیم حضور مردم است.

وی با اشاره به اینکه برای تجمع مردم بیرجند میدان ابوذر انتخاب‌شده بود، اظهار کرد: استقبال مردم شرایط را به سمتی پیش برد که اگر همچنان در میدان ابوذر باقی می‌ماندند به‌نوعی جمعیت قفل شده و امکان تردد وجود نداشت و بخاطر حضور بی نظیر مردم مکان راهپیمایی و تجمع را تغییر یافت.

مروری بر حماسه ۹ دی مردم خراسان‌ جنوبی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در نتیجه تصمیم گرفته شد که جمعیت به سمت میدان قدس حرکت کنند و یک اجتماع و راهپیمایی به یادمانی شکل گرفت.

ملایی با اشاره به اینکه شبیه آن راهپیمایی را می‌توان در دی‌ماه سال گذشته هم دید، افزود: در دی‌ماه سال قبل هم به‌واسطه برخی مشکلات اقتصادی اعتراضاتی رخ داد که زمینه برای سوءاستفاده و اغتشاش را فراهم کرد که بازهم مردم بیرجند حماسه آفریدند و در دفاع از انقلاب به پا خواستند.

وی اظهار کرد: برخی از افرادی که شاید در راهپیمایی‌های معمول هرسال شرکت نمی‌کردند در راهپیمایی نه دی حضور داشتند چراکه خطر را حس کرده بودند و می‌خواستند ارادت خود به ارزش‌ها و انقلاب را نشان دهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در قبال این مردم بصیر و هوشیار مسئولین نیز وظایف جدی دارند و باید در حد توان و مقدورات قانونی در راستای رفع مشکلات مردم در عرصه‌های مختلف بکوشند.

حجت‌الاسلام سید علیرضا عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با اشاره به ریشه‌های حماسه ۹ دی گفت: در سال ۸۸ و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در برخی از شهر‌های کشور شاهد اغتشاشاتی بودیم، ولی در شهر‌های خراسان جنوبی این موضوعات کمتر بود.

وی اظهار کرد: ریشه این موضوع را باید در بصیرت و هوشیاری مردم خراسان جنوبی جست‌وجو کرد که هیچ‌گاه دشمن نتوانسته با استفاده از موج‌سواری بر احساسات جلوی رفتار‌های عاقلانه و منطقی آنان را بگیرد.

همچنین عبادی بیان کرد: هیچ‌گاه این نکته را فراموش نمی‌کنیم که فتنه گران با بی‌توجهی به نصایح رهبر انقلاب اسلامی و دیگر دلسوزان زمینه به اغتشاش کشیدن فضای کشور و در ادامه افزایش فشار اقتصادی را فراهم کردند.

تجربه ثابت کرده است که مردم ایران‌زمین و خراسان جنوبی علی‌رغم همه گلایه‌ها از نقص‌ها و کمبود‌ها هرگاه پای اصل اسلام، انقلاب و آرمان‌های شهدا به میان بیاید، عاشقانه و از صمیم جان درصحنه حاضر می‌شوند.

تجربه‌ای که برای دوستان این ملت ثابت‌شده، ولی دشمنان هنوز در خیالات و توهمات خام خود می‌پندارند می‌توانند مردم را از آرمان‌هایشان جدا کنند.

منبع مهر

انتهای پیام/م

حماسه ۹ دی حماسه ای فراجناحی

برچسب ها: اخبار سیاسی ، 9 دی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار