رویای نهایی سی‌وهشتمین فرد قدرتمند جهان!

عصر امروز عصری است که در آن برخی شخصیت‌های زنده پیرامون‌مان از اَبَرقهرمان‌هایی که در داستان‌ها جولان می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر تا دیروز افراد حقیقی اطرافمان را با قهرمان‌های کامیک‌بوک‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی مقایسه می‌کردیم، امروز در عصری قرار گرفته‌ایم که برخی شخصیت‌های زنده پیرامون‌مان از اَبَرقهرمان‌هایی که در داستان‌ها جولان می‌دهند جذاب‌تر به نظر می‌رسند، به‌نحوی که انگار رویاپردازان و نویسنده‌های قصه‌های علمی - تخیلی از جهان واقعیت عقب افتاده‌اند! یکی از شخصیت‌هایی که واجد چنین صفتی است ایلان ماسک، مهندس، مخترع و بنیان‌گذار شرکت‌های معظمی چون تسلا، اسپیس اکس، پی‌پال و سولارسیتی است که ٢٨ ژوئن ‌سال جاری چهل و هفتمین سالروز تولد خود را جشن گرفت و هم‌اکنون عناوینی چون سی‌وهشتمین فرد قدرتمند جهان، پانزدهمین ثروتمند در حوزه تکنولوژی و صدمین میلیاردر دنیا را در اختیار دارد.


بیشتربخوانید : ٦ ماه تا عملی‌شدن رویای توریسم فضایی


موشک رفت و برگشت

ایلان ماسک به‌تازگی در اینستاگرام خود تصویری از جدیدترین پروژه‌اش یعنی «سفینه ستاره‌پیمای مریخ» را منتشر کرد که پرده از نزدیک‌شدن زمان تحقق آرزوی دیرینه او یعنی سفر به مریخ برداشت. ماسک ازجمله افرادی است که به نظر می‌رسد واژه «غیرممکن» در دایره واژگانش جایی ندارد. وقتی در ‌سال ١٩٤٢ ورنر فون براون موشک بالستیک V-٢ را به پرواز درآورد و جهان را به شگفتی واداشت، ٧٥‌سال باید می‌گذشت تا کسی مثل ایلان ماسک به این فکر بیفتد که می‌توان موشک را بعد از پرتاب دوباره به زمین بازگرداند. ماسک با بنیان گذاشتن شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی موسوم به «اسپیس اکس» و راه‌‌اندازی پروژه موشک «فالکن» ایده نخستین شرکت حمل‌ونقل فضایی خصوصی را عملی کرد و مدتی بعد با نشاندن موشک «فالکن ٩» روی یک سکو در دل دریا، جهان را به تعجب واداشت. سازمان ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) که روزی با دیده تردید به جاه‌طلبی‌های فضایی ایلان ماسک و اسپیس اکس نگاه می‌کرد، اینک به یکی از مشتریان پروپاقرص موشک‌های فالکن تبدیل شده است، هرچند که رویای نهایی ماسک نه در جلب توجه ناسا که در عمومی کردن سفرهای فضایی برای مردم خلاصه شده است.

رویای نهایی سی‌وهشتمین فرد قدرتمند جهان!

سفر بزرگ به سیاره سرخ

این‌که جان فاورو، کارگردان سری فیلم‌های «مرد آهنی» ایلان ماسک را الگوی شخصیت‌پردازی تونی استارک ستاره Iron Man (با بازی رابرت داونی جونیور) معرفی کرده است، نباید چندان تعجب‌برانگیز باشد. ماسک منهای برخی خُل‌بازی‌های توییتری‌اش که این اواخر منجر به بالا و پایین شدن سهام شرکت تسلا (شرکت خودش) شد، شخصیتی بشدت جاه‌طلب در عملی کردن رویاها و خیال‌های بشر دارد. پروژه «هایپرلوپ» ماسک همین چند روز پیش نخستین تست خود را در لس‌آنجلس پشت سر گذاشت؛ پروژه‌ای که بر مبنای ساخت تونل‌‌های زیرزمینی برای حرکت خودروهای شخصی در آن، با سرعتی معادل ٢٤٠ کیلومتر بر ساعت استوار شده است. ماشین‌های برقی تسلا، موشک رفت و برگشت فالکن، ‌هایپرلوپ همه و همه با وجود بی‌مانندی و وجهه رویاگونه‌شان به‌نحوی برای ایلان ماسک دستگرمی به شمار می‌روند. هدف و رویای بزرگ او بی‌شک سفر به مریخ و تجربه قدم گذاشتن بر خاک آن است، همچون مت دیمون در فیلم «مریخی»! تحقق چنین رویایی اما تنها کار نویسنده‌های داستان‌های علمی - تخیلی را سخت‌تر می‌کند چه آن‌که باید قصه‌ای جدید بیابند، قصه‌ای که این مهندسِ زاده آفریقای جنوبی حداقل تا مدت‌ها توانایی برگردان آن به واقعیت را نداشته باشد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار