به همت محققان ایرانی محقق شد؛

تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی در داخل کشور/ ارتقای کیفیت درمان بیماران تالاسمی زیر چتر داروی ایرانی

یک شرکت دانش بنیان با بهره مندی از تخصص و دانش ایرانی موفق به ساخت داروی خوراکی بیماران تالاسمی شد.

داروی خوراکی بیماران تالاسمی در داخل کشو تولید شد/رشد کیفیت درمان بیماران تالاسمی زیر چتر داروی ایرانیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی خوراکی نانوجید (دفرازیروکس) مورد مصرف بیماران تالاسمی با حضور پزشکان، متخصصان، مدیر بیماری‌های خاص وزارت بهداشت و جمعی از بیماران و مسئولان و کارشناسان یک شرکت دانش بنیان به‌عنوان شرکت تولیدکننده این دارو در تهران رونمایی شد.

بیماران تالاسمی در طول حیات خود به مصرف دارو‌های دفع کننده آهن به خاطر دفع بار اضافی آهن از بدن خود نیاز حیاتی دارند و تاکنون انواع تزریقی و خوراکی آن با خروج فراوان ارز از کشور از کشور‌های خارجی تهیه و در اختیار بیماران قرار می‌گرفت، بنابراین گزارش، اکنون با دستیابی متخصصان ایرانی به فرمول این دارو تولید و عرضه آن در بازار دارویی کشور ارزانتر و سهل‌تر انجام خواهد شد.

تولید داروی خوراکی آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی

داروی خوراکی آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی در سه دوز ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ میلی‌گرم تولید شده است که برابر با مشابه خارجی از مصرف راحت‌تری برای بیماران تالاسمی برخوردار است؛ در این مراسم رئیس انجمن علمی خون و سرطان کودکان ایران با استقبال از تولید داروی ایرانی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی طی سخنانی از ضرورت تغییر الگوی مصرف بیماران تالاسمی از داروی تزریقی به داروی خوراکیسخن به میان آورد و گفت: باید با جرات و جسارت داروی دفرازیروکس را برای بیماران تالاسمی استفاده کنیم و این شرکت دانش بنیان هم در موقع مناسبی موفق به تولید این دارو شد.

حسن ابوالقاسمی ضمن اظهار امیدواری از بهبود کیفیت زندگی بیماران تالاسمی نسبت به سال‌های گذشته افزود: الان حکم دارو برای بیماران تالاسمی حیاتی‌تر از نان شب است.

ابوالقاسمی در پایان با بیان راحت‌تر شدن تهیه و مصرف داروی ساخت داخل نسبت به نوع خارجی آن اظهار امیدواری کرد که این دارو می‌تواند نیاز همه بیماران را برطرف کند و طی یک سال آینده اگر دارو خوب کار کند، تا ۸۰ درصد بیماران تالاسمی روی به مصرف داروی خوراکی دفع کننده آهن ایرانی شوند.

همچنین در این مراسم بهزاد تقی‌پور مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به برخی از مشکلات مصرف نمونه قبلی این دارو از قبیل طعم نامناسب دارو، مصرف به‌صورت ناشتا و عوارض گوارشی، گفت: مشکلاتی مانند زمان مصرف و الزاما ناشتا بودن برای مصرف دارو و حتی شرایطی، چون وابستگی دارو به حل شدن در آب داروی در مورد داروی نانوجید وجود نداشته و برطرف شده است.

وی افزود: این دارو مانند قرص‌های معمولی دیگر می‌تواند به راحتی مصرف شود و این موضوع موجب راحتی بیشتر بیماران تالاسمی می‌شود و از این روش درمانی با رضایت بیشتری استقبال خواهند کرد.

تولید نخستین داروی بیماران تالاسمی

تقی پوربا اشاره به اینکه پروژه تولید این دارو از سال ۹۶ آغاز شد توضیح داد: نانوجید نخستین داروی تولید داخل محسوب می‌شود که هم دوز‌های آن نسبت به داروی قبلی بهینه‌تر شده است و هم اینکه برخی مشکلات مصرف داروی قبلی مانند مزه تلخ آن هنگام مصرف و یا عوارض گوارشی در مورد داروی نانوجید وجود ندارد.

وی بیان کرد: این دارو از پوشش بیمه هم برخوردار است و با بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی تقریبا به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

همچنین بابک یزدانی مدیر فروش و بازریابی این شرکت دانش بنیان در حاشیه مراسم رونمایی اظهار کرد:با تولید نوع جدید داروی دفرازیروکس برای بیماران تالاسمی، تحولی جدید در زمینه این دارو‌ها ایجاد خواهد شد.

یزدانی از انجام به موقع مسئولیت‌های اجتماعی در این شرکت دانش بنیان خبر داد و افزود: ما در این شرکت دانش بنیان آمده‌ایم تا با قدرت به مسولیت اجتماعی خودمان عمل کنیم تا باری از دوش جامعه تالاسمی کشورمان برداریم و در بحث اموزش، حمایت تجهیز و مراقبت از بیماران تالاسمی کاری خواهیم کرد که تمام بیماران تالاسمی به رضایت کامل در درمان و حیات خود برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار