چهل چراغ روشن؛

رویان رویای قبل از انقلاب

پیشرفت‌های کشور در زمینه زیست شناسی، سلول‌های بنیادی و علوم مولکولی با محوریت پژوهشکده رویان دستمایه‌ای شد تا به بررسی دستاورد‌های این علم در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی بپردازیم.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در سال‌های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، کشور در بسیاری از مسائل اعم از نظامی، اقتصادی، علمی، پزشکی  عقب بود. بعد از سال‌های جنگ تحمیلی و با آرام شدن وضعیت کشور در حوزه های گوناگون، نیاز به خود کفایی و استقلال در زمینه های مختلف از جمله علمی و پزشکی احساس می‌شد.

کم کم جوانه هایی از رشد علم و فناوری در ایران کاشته شد و اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال به درخت تنومندی تبدیل شد که میوه های خود باوری و اتکا، علم و دانش نوین به ثمر نشسته تا جایی که نام کشور ایران، در کنار چندکشور قدرتمند دنیا قرار گرفته است.

پیشرفت‌های کشور در زمینه زیست شناسی، سلول‌های بنیادی و علوم مولکولی دستمایه‌ای شد تا به بررسی دستاوردهای این علم بپردازیم.

راه‌اندازی پژوهشگاه رویان

پژوهشکده زیست فناوری رویان به همّت زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی و تلاش  محمد حسین نصر اصفهانی در سال ۱۳۸۳ و در فضایی محدود در یک ساختمان استیجاری با عنوان پایگاه تحقیقات علوم سلولی  رسماً شروع به فعالیت کرد. البته قبل از این به صورت موقت و در مقیاس کوچکتر در مرکز ناباروری اصفهان فعالیت هایی انجام می شد. به دنبال افزایش حجم فعالیت ها در سال ۱۳۸۴ ساختمانی مسکونی در سه طبقه با زیربنای کمتر از ۶۰۰ مترمربع توسط پژوهشکده خریداری و با ادامه روند رشد تحقیقات و دستیابی به افتخارات متعدد، ساختمان دیگری با زیر بنای حدود ۵۰۰ متر اجاره شد.

پس از گذشت مدت کوتاهی از این افزایش مقطعی زمینی به مساحت ۲۲۵۰۰ متر در منطقه خوراسگان اصفهان تهیه و ساختمان های تحقیقات، لانه حیوانات، کلینیک دامپزشکی و سوله دامداری جمعا با زیر بنای ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شد.

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افتخارات بزرگ کشوری و جهانی را در دل خود دارد که گاهاً اتفاقات عجیبی در این مجموعه رخ می دهد.

رویان رویای قبل از انقلاب

 زمینه های تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان

سلول های بنیادی، مادر تمام سلول‌های بدن است که امکان نوسازی و توانایی تبدیل شدن به انواع سلول‌های عصبی، غضروفی، قلبی و خونی را دارد؛ همچنین با نفوذ به بافت‌هایی که حتی بخش‌های عظیمی از سلول‌های آن از بین رفته، به ترمیم و بازسازی بافت پرداخته و جایگزین سلول های آسیب دیده می‌شوند.

هم‌چنین امکان شبیه سازی حیواناتی مانند گاو و گوسفند از طریق این سلول‌ها وجود دارد که می‌تواند ما را به پیشرفت‌های پزشکی از جمله استفاده از آن ها در تولید آنتی‌بادی‌های انسانی قابل استفاده علیه بیماری‌های مسری برساند.

سلول‌های بنیادی خونساز خون بند ناف، همانند سلول‌های بنیادی مغز استخوان مسئول خودنوزایی دایمی سلول‌های ایمنی و خونی هستند.

در حوزه بیماری های ژنتیکی، امکان تشخیص ژنتیکی پیش لانه گزینی به روش مولکولی در زوجین مبتلا به تالاسمی مینور، تشخیص اختلالات تعدادی کروموزوم های جنسی و علل ژنتیکی ناشنوایی ایجاد شده است.

 محمد حسین نصر اصفهانی رییس پژوهشکده رویان در  گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: پژوهشگاه رویان از سه پژوهشکده تشکیل شده که شامل پژوهشکده بیولوژی تولید مثل در زمینه نازایی، پژوهشکده سلول های بنیادی در زمینه سلول های بنیادی و پژوهشکده بیوتکنولوژی است که پژوهشکده بیوتکنولوژی در اصفهان قرار دارد .

نصر اصفهانی با بیان اینکه با استفاده از دستگاه تایم لپس و بدون آسیب زدن به جنین می توان فرایند رشد جنین را تا 5 شبانه روز زیر نظر داشت افزود : با استفاده از این دستگاه تصویر برداری باروری تا 50 درصد افزایش می یابد.

 

رویان رویای قبل از انقلاب

 نصر اصفهانی ادامه داد: تولید گله بزهای شبیه سازی شده،پیشرفت در درمان نازایی و ناباروی و آغاز تحقیقات درمانی برای بیماری های سرطانی وخاص به ویژه ،ام اس سه دستاورد مهم این موسسه است.

مرکز باروری و ناباروری اصفهان که یکی از بزرگترین مراکز ناباروری دنیا

مرکز باروری و ناباروری اصفهان که یکی از بزرگترین مراکز ناباروری دنیا به شمار می‌رود در سال ۷۰ با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم سلولی راه‌اندازی شد،  به گونه‌ای که بعد از گذشت ۲۵ سال از فعالیت خود تبدیل به مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی در زمینه علوم سلولی و سلول درمانی در ایران و خاورمیانه شده است.

اسدالله کلانتری متخصص زنان و نازایی  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: تولد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی (آی وی اف) در سال ۱۳۷۱ ،تولد اولین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن(آی سی اس آی) در سال ۱۳۷۳، تولد اولین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین(پی جی دی)در ایران در سال ۱۳۸۳ و تولد نوزاد حاصل از فریز بعد از ۱۴ سال و نیم از دیگر افتخارات این موسسه است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از زوج های کشور ، یعنی  بیش از ۳ میلیون زوج ایرانی نابارورند ادامه داد: بارور سازی زوجینی که به مدت ۳۵ سال فرزند نداشتند و کسانی که مدت طولانی جنینشان فریز شده بود و از فریز برگشت افق روشنی را پیش روی ما نشان می دهد.

رویان رویای قبل از انقلاب

سید مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: باروش های جدید مرکزباروری و ناباروری اصفهان شانس باروری تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این موسسه از نظر کیفیت با علم روز دنیا پیش می رود و از نظر دریافت هزینه نسبت به دیگر مراکز دنیا کمتر است به طوریکه این مرکز باعث رونق توریسم درمانی نیز شده که از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و گاهی هم از کشورهای اروپایی به این مرکز مراجعه می کنند.

 احمدی به داروهای جدید باروری تولید داخل اشاره کرد و گفت : کیفیت داروهای تولید ایران با داروهای خارجی در یک سطح و حتی بالاتر است. 

وی افزود: اگر فرهنگ استفاده از داروهای ایرانی در دستور کار قرار بگیرید هزینه های درمان ناباروری به یک سوم کاهش می یابد.

 

انتهای پیام /س

گزارش از بنفشه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.