شهرک ۲۳ هکتاری سدید که به همت بچه‌های مسجد پا گرفت، اولین شهرک صنعتی بخش خصوصی در کرمان است که زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، از گذشته مساجد مراکز خوبی برای تحولات مختلف بوده اند. مساجد علاوه بر جایگاه عبادت مکانی برای گره گشایی از مشکلات مردم، پیوند مقدس ازدواج و آشتی بین مردمان هستند. در دوران دفاع مقدس، مساجد اولین سنگر‌ها برای رزمندگان بودند. سنگر‌هایی که در آن‌ها علاوه بر اعلام حضور رزمندگان برای جبهه حق علیه باطل، مردم به خصوص بانوان برای فراهم کردن توشه‌های جبهه با هدف نابودی دشمن با هم همکاری می‌کردند و داشته‌های خود را برای جنگ به میدان می‌آوردند.

امروز که دشمن با تمام توان جنگ‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی را راه انداخته است، زیبنده است که بچه‌های مسجدی بار دیگر برای مقابله با این هجمه‌ها وارد میدان شوند و کشور را در این جنگ‌ها به پیروزی برسانند. بچه‌های مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه استان کرمان با شناسایی ضرورت مقابله با جنگ فرهنگی و اقتصادی در این میدان حضور یافتند و با تجهیز افراد خود برای پیروزی در این جبهه‌ها تلاش می‌کنند و توانسته اند با تلاش خود علاوه بر تربیت نیرو‌های مومن در جبهه جنگ اقتصادی نیز پیروز و اولین شهرک خصوصی را در کرمان راه اندازی کنند.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

علی معینی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان که از فعالان فرهنگی مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه است، گفت: سال‌های پیش تصمیم گرفتیم برای مطالعه و پیشرفت علمی جمعی از جوان‌هایی که در این مسجد حضور داشتند، یک محل ساکتی ایجادکنیم، دوستان پولی را جمع آوری و کتابخانه‌ای را در زمینی که در انتهای مسجد قرار داشت، احداث کردند.

وی با بیان اینکه در طول سالیان، افراد زیادی در رشته‌های فنی مهندسی فارغ التحصیل شدند، ولی مشکل کار داشتند، گفت: با عمل به فرموده مقام معظم رهبری که کار اقتصادی از بدنه مردم شروع و تقویت شود، بچه‌های مسجد امام حسین (ع) و همین جوان‌های داخل کتابخانه تصمیم گرفتند، فعالیت‌های اقتصادی را شروع کنند.

معینی با بیان اینکه به همت بچه‌های مسجد کم کم واحد‌های تولیدی در چند کیلومتری شهر کرمان واقع در جاده چترود به کرمان راه اندازی شدند و این مجموعه تبدیل به شهرک صنعتی شد، شهرکی ۲۳ هکتاری به نام سدید که از بدنه مسجد شکل گرفت، افزود: در حال حاضر در ۱۵ واحد تولیدی حدود ۸۰ نفر جوان، کار پایدار و ثابت دارند و با توجه به مجوزاتی که سال‌ها پیگیری کردیم، حدود ۲۵ واحد در حال احداث است که براساس اخذ مجوزها، ایجاد اشتغال برای ۹۲۰ نفر به صورت مستقیم پیش بینی می‌شود.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

وی بیان داشت: برای راه اندازی واحد‌های تولیدی در این مجموعه کار‌های تحقیقاتی صورت گرفت و بر این اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان کرمان شناسایی شدند و کار‌هایی که توجیه اقتصادی دارند، راه اندازی و یا در حال راه اندازی هستند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان گفت: کسانی که باور به قیامت دارند و می‌دانند باید برای کشور کار کنند، باید بدانند بحث اشتغال و تولید بحث بسیار سنگین و سختی است و هر مکان با رویکرد مذهبی، دینی و فرهنگی خوب می‌تواند این کار را انجام دهد.

 

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

امروز با حضور در این شهرک می‌توان بوی رنگ و چسب، صدای جوش، پرس تشک و کالا‌هایی که نشان از دانش فنی این جوانان است را شنید، حس کرد و دید، یعنی با افتخار می‌توان گفت صدای تولید کالای ایرانی آن هم با دستان جوانان مسجدی که در میدان جنگ اقتصادی با عمل به فرمایش‌های رهبری پیروزمندانه سر، بلند می‌کنند.

علی اسماعیلی مدیر شرکت دانش بنیان که فوق لیسانس الکترونیک دارد و تولید کننده تجهیز ابزار دقیق در این مجموعه است، گفت: من در ابتدا کار دولتی داشتم؛ ولی، با توجه به علاقه‌ای که به کارآفرینی دارم و این توانایی را در خود می‌دیدم، این شرکت را شکل دادم و تاکنون به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۵۰ نفر در این مجموعه کارآفرینی کرده ام.

وی با بیان اینکه با افتخار می توانم بگویم محصولات صد درصد ایرانی تولید کرده ایم که در بعضی از آن‌ها تنها تولید کننده داخلی در کشور هستیم، یکی از مهم‌ترین راز‌های این موفقیت را حضور در مسجدی از جنس همدلی و همکاری بیان کرد و افزود: برای فعالیت در شرکت از افراد بومی که همه افراد مسجدی هستند، بهره بردیم.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

در کارگاهی دیگر در این شهرک نیز جوان‌های با نشاط مشغول تولید سقف تیرچه بلوک کرومیت بودند با جوان ۳۰ ساله‌ای که در رشته متالوژی تحصیل کرده بود و مشغول جوشکاری بود، صحبت کردم، وی گفت: علاقه زیادی به جوشکاری داشتم و به سمت خود اشتغالی رفتم و در حال حاضر ۳ نفر داخل این کارگاه و ۱۳ نفر بیرون کارگاه برای اجرای سقف مشغول به کارند.

در کارگاهی دیگر نیز جوان‌هایی برای تولید کالای خواب فعالیت می‌کردند تا با تولید و خوداتکایی به خود، خواب خوش را برای دشمنان جبهه اقتصاد حرام کنند.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

محمد رضا اسدی مهندس صنایع که ۷ سال در زمینه تولید اسفنج و کالای خواب فعالیت دارد و در مجموعه اش ۶ نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم کار می‌کنند، گفت: افرادی که در این مجموعه فعالیت دارند، مشهورند به بچه‌های مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه و این شهرک به نام امام حسین (ع) شکل گرفته است.

طرح‌های پیش بینی شده برای این شهرک، آینده درخشانی را برای شکوفایی اولین شهرک خصوصی کرمان رقم می‌زند.

محمد رضا مظفری مدیر اجرایی شهرک سدید کرمان نیز که خود از بچه‌های مسجد امام حسین (ع) است، با بیان اینکه کل افراد شهرک، بچه‌های مسجدند و جو دوستی، مذهبی بودن و کمک به یکدیگر که در مسجد حضور دارد در شهرک صنعتی نیز وجود دارد و همین‌ها باعث پیشرفت است، گفت: کار‌های عمرانی مثل: خیابان کشی، جدول کشی، آسفالت، روشنایی معابر و تأمین آب، گاز و برق واحد‌های تولیدی صورت گرفته و یا درحال انجام است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل خوب شهر کرمان، جیرفت و اطراف آن و از سویی تولید محصولات زیاد کشاورزی، سیاست در این شهرک را بر این قرار دادیم که بیشتر به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی برویم.

مظفری با بیان اینکه در نظر داریم در این شهرک پارک علم و فناوری نیز احداث کنیم و دنبال مجوز‌های آن هستیم، افزود: با این اقدام ارتباط بین علم و صنعت بهتر برقرار می‌شود.

مجلس نیز با استقبال از اینگونه طرح‌های اقتصادی مردمی خودجوش برای رونق تولید، قوانین مناسبی را تصویب کرده است و از این طرح‌ها حمایت می‌کند.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: از چند سال قبل، کار بسیار ارزشمندی از سوی جوانان یکی از مساجد کرمان پایه ریزی شد و خود آن‌ها برای اشتغال خود برنامه ریزی و با دست خالی شروع کردند و یک مجموعه تقریبا ۲۳ هکتاری به عنوان اولین شهرک صنعتی بخش خصوصی  دنبال کردند.

وی با بیان اینکه این مجموعه با همت بلند جوان‌های خود، همکاری مسئولان و کمک‌های صورت گرفته از سوی مجلس در سال ۹۴ توانست مجوز ایجاد شهرک صنعتی بخش خصوصی را در فاصله نزدیک به ۱۲ کیلومتری جاده چترود به سمت کرمان دریافت کند، افزود: در جلسه مجمع عالی بسیج استان تصویب شد که این شهرک به عنوان یکی از شهرک‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان در کشور مطرح شود.

پور ابراهیمی با بیان اینکه در شهرک سدید، فضای بسیار خوبی وجود دارد، گفت: اخیرا با وزیر ورزش و جوانان که به کرمان آمدند، این موضوع را مطرح کردیم و امیدواریم این موضوع مبنایی برای حضور جوان‌ها در امر اشتعال که یکی از اصلی‌ترین موضوعات در کشور است، قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این ظرفیت قابل بازدید است و من پیشنهاد می‌کنم جوانان استان کرمان از شهرک بازدید کنند، بیان داشت: ما در حوزه تجهیز منابع کاملا آمادگی داریم به عنوان مثال: مصوبه‌ای سال ۹۵ در مجلس داشتیم که این مصوبه اجازه می‌دهد افراد بتوانند از صندوق توسعه ملی با تأمین مالی حدود ۶ درصد استفاده کنند و خداروشکر این موضوع ظرفیت سازی شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مصوبه دیگر را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع ارزی به منظور واردات کالا‌ها از خارج کشور برای تجهیزات کارخانه‌های این گونه کار‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در اینگونه کار‌های اقتصادی کمک‌هایی در ارتباط با مالیات و مشکلات مالیاتی، مسائل بیمه‌ای و موضوعات بانکی صورت گرفته است و همه این موارد ارتباطاتشان با کمیسیون اقتصادی مجلس مشخص و ثقل تصمیمات حوزه مجلس است، بیان داشت: مجموعه‌ای از قوانین و مقررات در حوزه بودجه دیدیم که بخشی از آن‌ها در قوانین پایه و قوانین مادر است؛ با این حال اگر مواردی به ما ارجاع شود، به صورت موردی همانند همکاری با شهرک سدید، در دستور کار قرار می‌دهیم و در این مسیر همراهی بعدی را تعریف می‌کنیم.

مساجد می‌توانند بهترین مکان برای نابود کردن نقشه‌های دشمن در جنگ اقتصادی و فرهنگی باشند و همچون زمان جنگ تحمیلی با همت و همکاری اهالی محل و خیران در قالب اقداماتی مخلصانه همچون گذشته پیروزمندانه در میدان نبرد، دشمنان را سرافکنده کنند.

احداث اولین شهرک خصوصی در کرمان به همت بچه‌های مسجدی/ مسجد امام حسین (ع) کرمان پیروز جنگ اقتصادی و فرهنگی

حجت الاسلام مظفری امام جماعت مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه کرمان نیز با بیان اینکه صحنه جنگ، هنر و معجزه ملت ایران بود که محصول همدلی و همراهی، وجود روح ایمان و تعبد و اخلاص بود، بیان داشت: مساجد همیشه در نیاز‌های روز دین و دنیای مردم در جامعه دینی پیشگام بودند و مساجد نباید تک بعدی باشند مساجد باید هم عبادتگاه، هم محل مشاوره انسان‌های خوب و هم محلی برای انجام کار‌های مختلف فرهنگی و کار‌های اقتصادی باشند؛ بنابراین، وقتی روح ایمان، استقامت و تلاش، همدلی و همراهی با هم شود، موفقیت‌های بسیاری به دست می‌آید.

حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه زمانی که موفقیت دینی و دنیایی در مراکزی که رسالت آن‌ها شخصیت سازی انسان هاست، تجلی یابد، زیباست، گفت: در این مسجد به همت و زحمت افراد در یک نسبت قابل قبول، موفقیت‌های خوبی به دست آمده است. اینجا هم محل عبادت و دانشگاه دین است و معارف دین گفته می‌شود و هم کار‌های سالم و مفید اقتصادی از سوی جوانانی که در این محل رشد و نمو یافتند، صورت گرفته است.

وی  افزود: در اینجا یک ترکیب و تلفیق بسیار خوبی از روحیات و احساسات دینی و هم کار سالم و مفید اقتصادی در شرایطی که رهبر انقلاب مشفقانه و خیرخواهانه علاج مشکل امروزی جامعه را کار، تلاش و جهاد اقتصادی می‌بینند، صورت گرفته است.

بچه‌های مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه کرمان با احداث شهرک صنعتی سدید، نشان دادند که مساجد هم اکنون نیز می‌توانند پویا و فعال در جبهه جنگ اقتصادی و فرهنگی تلاش کنند و با همت خیران در امر خداپسند اشتغال جوانان که به دنبال آن کار‌های خیر دیگری را به دنبال دارد، گام‌های موثری بردارند.

امید است دست اندرکاران و هیئت امنای تمام مساجد، درب‌های این سنگر‌ها را برای حل امور و مشکلات جامعه باز نگه دارند و در‌های مساجد فقط برای انجام نماز باز نشود.

گزارش از معصومه یحیی زاده
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.