کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «درد‌های عضلانی» را اینجا بخوانید/ بخش اول

یک پزشک طب فیزیکی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «دردهای عضلانی» را اینجا بخوانید/ بخش اولبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد، شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

محمدعلی حسینی‌نژاد پزشک طب فیزیکی به  سوالات شما در زمینه «دردهای عضلانی» پاسخ داده است.

سوال: ۳۷ ساله هستم،  درد مفاصل زیاد دارم؛ کمرم به‌حالت خطی درد می‌کند، دست‌هایم چسبندگی دارد،  درد پشت کتف راست دارم که منجر به گرفتگی عضله پشتم می‌شود،  کتف چپم از مفصل درد می‌گیرد،  از لگنم ام ار ای گرفتم ممکن است مشکل ساییدگی و یا التهاب باشد، وزنم ۸۰ کیلو و قدم ۱۵۵ است،  چه کار باید کنم؟  

جواب: باید حتما وزن‌تان  را کاهش دهید،  اضافه وزن به شدت مفاصل را تخریب می‌کند که به دنبال آن دچار مشکلات ساییدگی و عضلانی خواهید شد.

سوال: آیا عضله کمر خودبه‌خود دچار التهاب می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است راه پیشگری و درمان آن چیست؟

جواب: دردهای عضلانی می توانند در هر قسمت از بدن که عضله دارد، احساس شوند؛  با توجه به دلیل، میزان ناراحتی ممکن است خفیف یا بیش از حد شدید باشد،  برای پیشگیری از  این اختلالات باید وزن متعادل باشد،  تحرک کافی و مصرف مواد غذایی مناسب نیز موثر است.

سوال: ۲۸ساله هستم، چند روز است زانوی سمت راستم درد گرفته است و هنگامی که پاهایم را کاملا راست می‌کنم، درد آن بیشتر می‌شود،  علت آن چیست؟ 

جواب: ممکن است دچار پیچ خوردگی شده باشد،  باید حتما چند روز استراحت کنید و از انجام حرکات سنگین خودداری کنید.

سوال: حدود چهار سال درد در بالای قفسه سینه سمت چپ دارم،  تست قلب و ورزش انجام دادم قلب مشکل ندارد،  مشکل رفلاکس شدید دارم و رعایت می‌کنم که رفلاکس زیاد نشود اما دردم شدیدتر شده است، در این صورت قلبم اذیت می‌شود تا جایی که مجبور می‌شوم روی قلبم را چنگ بزنم با انجام این حرکت آرام می‌شود، علت این حالت چیست؟ 

جواب: باید از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید،  علاوه بر این باید استرس‌تان را کاهش دهید،  باید حتما نزد متخصص قلب و عروق بروید تا بتوان به موقع آن را درمان کرد،  چرا که ممکن است عفونت باشد و مشکلات زیادی برایتان به وجود آورد.

سوال: چند وقتی است سر شانه‌ها و بین دو کتف احساس درد مبهم یا به نظر کوفتگی دارم، جدیدا کتف سمت چپ دردش بیشتر شده است علت چیست ؟ درمان آن چگونه است؟ 

جواب: ممکن است وسیله سنگین بلند کرده باشید،  باید استراحت کنید و مدتی اجسام سنگین بلند نکنید،  همچنین می‌توانید نرمش‌ها سبک انجام دهید تا به درمان آن کمک کند.

سوال: چند روز است میان۲ شانه‌هایم درد شدید و سوزش دارم،  نشانه چیست ؟

جواب: ممکن است وسیله سنگین بلند کرده باشید،  باید استراحت کنید و مدتی اجسام سنگین بلند نکنید،  همچنین می‌توانید با انجام نرمش‌های سبک به درمان خود کمک کنید.

سوال: پشت پاهایم،  زانو به پایین به خصوص ماهیچه‌هایم درد می‌کند،  علت آن چیست؟  

جواب: از یک باند کشی برای کاهش درد استفاده کنید،  همچنین هنگام شب یک بالشت زیر پاهایتان قرار دهید.

سوال: مرد ۵۴ ساله هستم،  چند وقت پیش هنگام پوشیدن لباس رگ گردنم گرفت اما خیلی زود ول کرد و به دست راستم و منتقل شد از آن روز به بعد دست راستم به شدت درد می کند شب‌ها به سختی می خوابم، دکتر عکس و نوار قلب گرفت و یک سری دارو داد اما افاقه نکرد، علت آن چیست؟  

جواب: هنگام پوشیدن لباس به رگ‌های آن فشار وارد شده است،  همچنین ممکن است در اثر خشکی بدن و عدم تحرک کافی به این حالت دچار شده باشید،  برای مدتی از باند کشی استفاده کنید.

سوال: هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم تا ساعاتی از صبح کل بدنم درد می‌کند، البته این درد در صورت نخوابیدن و بیدار بودن هم تا آن ساعت از صبح با من همراه است،  گاهی پس از بیدار شدن از خواب تا ساعتی و یا دقایقی به علت این درد توان بلند شدن را ندارم. البته این درد فقط در زمان صبح با من است و اگر از شب تا صبح بیدار باشم درد ندارم ولی ساعات اولیه صبح ( از 8 تا حدودا 10 صبح ) بدن درد می‌گیرم،  علت آن چیست؟  

جواب: به دلیل محل خواب نامناسب ممکن است رخ دهد،  تشک نامناسب یکی از اصلی‌ترین دلایل است،  برای مدتی هنگام خواب ۲ پتو را روی هم انداخته و بخوابید،  همچنین هنگام خواب حتما یک لیوان شیر مصرف کنید.

سوال: حدود یک‌سال پیش از ارتفاع ۲ متری افتادم یک مدت کمر درد داشتم که بهتر شد اما پس از گذشت یک‌سال دوباره در سالن فوتسال پای راستم ضربه خورده که با دست جای ضربه را فشار دادم،  موقع بلند شدن به شدت سمت چپ کمر بالای باسن احساس درد کردم که با آمپول گرم بهتر شدم اما با مراجعه به پزشک طب فیزیکی با انجام حرکتی روی محل درد یک صدای تق مثل جا افتادن شنیدم و خیلی بهتر شدم و الان کمی درد دارم فقط سمت چپ و فرمودن عضلات کمر ضعیف است باید تقویت شوند. چه ورزشی یا حرکاتی مناسب است؟

جواب: باید انجام حرکات طب فیزیکی را ادامه دهید تا درمان‌تان کامل شود.

سوال: سال‌هاست به دلیل نوشتن در کلاس قسمت پشت کتفم احساس درد و ساییدگی دارم و با گرما و کار نکشیدن تحمل می کنم و بیشتر سعی می کنم از دست راست کمک بگیرم ولی درد را همیشه دارم،  علت آن چیست؟  

جواب: ممکن است دچار بیماری‌های عصبی و استرس باشید،  فیبرومیالژیا ممکن است یکی از علت‌های آن باشد.

سوال: ۳۷ ساله هستم،  ۱۰ سال است ورزش رزمی انجام می‌دهم،  ولی عضلات پشت پای چپم زود به زود کش میرود و هنگام تمرین احساس سوزش و کشیدگی پشت رانم دارم آیا باید استراحت کنم یا به تمرین ادامه دهم؟

جواب: مدتی باید استراحت کنید.

سوال: ۳۲ساله هستم،  از طرف چپ کمرم ،  بعضی مواقع درد خیلی زیاد و غیر قابل تحمل کردنی رخ می‌دهد، علت آن چیست؟ 

جواب: ممکن است دچار آرتروز باشید،  از انجام حرکات سنگین خودداری کنید،  ناحیه دردناک را برای مدتی با باند کش ببندید.

سوال: ۵۳ ساله هستم،  از ۳ ماه پیش بلافاصله بعد از بیدار شدن ازخواب متوجه شدم انگشت وسطی از دست چپم هنگام خم کردن یا جمع کردن به‌شدت درد می‌کند اما با کمی نرمش درست شد ولی از آن وقت تا حالا هر روز صبح همانطور می‌شود، علت آن چیست؟  

جواب: باید معاینه شوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
نوید رضایی
۱۱:۱۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۲
سلام! ۱۴ ساله هستم و دو هفته است که برای درد عضله گرفتگی سمت راست کمرم و قسمت پایین تنه ام استراحت کردم و از پلاستر عضله گرفتگی هم دو مرتبه استفاده کردم و روزانه راه می روم و دوس میکنم ولی الان وقتی می‌نشینم و کمی با توب فوتبال راه میرم و بازی میکنم درد خفیفی رو احساس میکنم که انگار افزایش پیدا میکنه، آیا الان بعد از دو هفته من میتونم فوتبال بازی کنم؟
با احترام!
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۱۳:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر درد پهلو چپ راست و درد مابین دو کتف دارم
Iran (Islamic Republic of)
اسما
۲۲:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
من درد بازوی دست چپ دارم چه کار کنم
Germany
میثم
۲۱:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام مدتیه عضله سمت راست شکمم درد میکنه قبلا مشکل یبوست داشتم که برطرف شد ولی هنوز عضله شکمم درد میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
میتراامیرزاده
۲۳:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۲۹ سالمه اسفند ماه آخرین ماه بارداری بودم اول سمت چپ کتفم دردگرفت باسوزش به دکتر گفتم گفت به خاطر سنگینیه بعد دوتاکتفم سوزش شدید داشتم فروردین رفتم سی تی ریه گفتن ریه عفونت داره بعد رفتم سی تی ستون فقرات گفتن مشکلی نداره کبدو کیسه صفرامشکلی نداره آزمایش کم خونی دادم خوب بود الان وسط دوتاکتفم خیلی درد میکنه ولی سوزش ندارم۷ ماه عذاب میکشم به طوری که به پشت نمیتونم بخوابم داروی معده خوردم الانم آمپول ویتامین ب میزنم باقرصش لطفاً من راهنمایی کنید چکارکنم باتشکر.
Netherlands
علی
۱۹:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
من 15 سالمه هر بار که میخوام بارفیکس بزنم شونه راستم خیلی درد میگیره بعد از چند دقیقه خوب میشه میشه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۲۳:۵۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ۲۱ سالمه و حدود دو ساله درد شدید در قسمت کمر و کتف هام دارم و طوری ک دست چپم بعضی مواقع گرفته میشه و اصلا حرکت نمیکنه و درد شدیدی میگیره قبلا هم گرفتگی عضلات داشتم در ۱۴ سالگی ک نمی تونستم پای چپم را حرکت دهم ک با مراجعه ب دکتر کم شده بود میخواستم علت شو بدونم ؟
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۵:۵۰ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دختری ۲۵ ساله هستم ۳ هفته است که میان شونه هام احساس دردشدید و گاهی وقتاباسوزش..همراست.نشانه چیست،.رفتم دکتربهم چندنمونه مسکن داده امابیفایده بودن مسکن هابایدچکارکنم ؟
آخرین اخبار