در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

۹۵ درصد برداشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود/ راه نجات اقتصاد روستاها، توسعه صنایع تبدیلی کوچک است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع کشاورزی روی ریل توسعه برگزار شد.

۹۵ درصد برداشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود/ راه نجات اقتصاد روستاها، توسعه صنایع تبدیلی کوچک استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۲۰ دی ماه با موضوع "کشاورزی روی ریل توسعه" برگزار شد.

در ابتدای برنامه  سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: انقلاب همواره سیل تکاملی داشته و یکی از عرصه‌هایی که باید در آن به استقلال رسید توسعه امنیت غذایی است.

وی افزود: اکنون دشمنان ما بر معیشت و سفره مردم تمرکز کرده‌اند و بسیاری از نظام‌های دنیا به دلیل وابستگی در زمینه غذا نتوانسته‌اند بر روی اصول خود بمانند، اما معمار کبیر انقلاب و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب همواره بر امنیت در حوزه غذا تاکید داشته اند.

غلامی تصریح کرد:در سال‌های ۵۰ تا ۵۵ حدود ۱۵۸ میلیارد دلار واردات مواد غذایی به ویژه گندم را داشته ایم و زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید نیاز‌های غذایی کشور وابسته به خارج بود و ایده انقلاب  بود که قطع وابستگی را رقم زد.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: یکی از راهبرد‌های اصلی حضرت امام رسیدن به استقلال و قطع شریان‌های وابستگی به بیگانگان بود و اکنون نیز این میزان اندک وابستگی با اراده جوانان و راهبرد اقتصاد مقاومتی تحت فرمان مقام معظم رهبری از بین خواهد رفت.

در ادامه برنامه محمد خالدی مدیر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:بخش کشاورزی در شرایط‌های سختی مانند دوران جنگ و تحریم و کاهش درآمد‌های نفتی مزیت‌های بالایی دارد و تمام دنیا نیز به این حوزه توجه خاصی دارند چرا که با امنیت و سلامت مردم سر و کار دارد.

وی افزود:ما باید برای توسعه این حوزه تلاش کنیم، چرا که بخش کشاورزی می‌تواند در حیطه درآمد جایگزین نفت باشد.

خالدی تصریح کرد:یک سوم اشتغال کشور وابسته به بخش کشاورزی بوده و نیاز‌های ارزی آن حدود یک دهم بخش صنعت بوده و ملزومات آن در کشور تامین می‌شود و اگر بخواهیم روند توسعه در کشاورزی ادامه پیدا کند باید رویکرد‌های فعلی را تغییر دهیم.

غلامی ادامه داد: ما در بخش کشاورزی تمامی ابزار برای تبدیل شدن به قطب تولید در عرصه مواد غذایی را دارا هستیم و با توجه به اقلیم ایران و چهار فصل بودن آن و ظرفیتی مانند بسیج سازندگی که امتدادی مردمی دارد می‌توانیم در عرصه کشاورزی حماسه بزرگی را رقم بزنیم.

رییس بسیج سازندگی تصریح کرد: از سال ۹۵ که رهبر انقلاب بر اعتلای بسیج تاکید کردند به همراه ۶۴ هزار مهندس کشاورزی که عاشق خدمات رسانی هستند طرح توسعه ۲۲ هزار روستا در زمینه کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم و کار خود را در ۷ هزار روستا آغاز کرده ایم تا پیشرفت کشاورزی به مدد کشاورزان الگو و نمونه رقم بخورد و بالاترین قدرت در عرصه کشاورزی در منطقه دست پیدا کنیم.

در ادامه برنامه مهران برادران نصیری، عضو هیات علمی پژوهش‌های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب نگاه به توسعه کشور متکی و وابسته به خارج بود که اعتقاد به صنایع مونتاژ وجود داشت.

وی افزود: این نگاه سبب شد که به جای توسعه متوازن، توسعه گلخانه‌ای آن هم تنها در کلان شهر‌ها ایجاد شود و بخش روستایی و عشایر رها شده باقی بماند، اما پس از پیروزی انقلاب توسعه متوازن توسط حضرت امام پیگیری و مردم روستایی و عشایر حتی در دور افتاده‌ترین مناطق روستایی کشور از مواهب توسعه برخوردار شدندو این تغییر نگاه باعث شرایط فعلی ما در بخش کشاورزی شد.

غلامی ادامه داد: یکی از تدابیر رهایی بخش در حل مشکلات کشور توسعه بسیج سازندگی بود و در هر روستای دور دستی آثاری از خدمات بسیج سازندگی وجود دارد.

وی افزود:بسیج سازندگی با ظرفیت مردم و قانون وارد شد و به حل مشکلات مردم روستایی و عشایری کشورمان پرداخت.

رییس بسیج سازندگی گفت: بیش از ۱۴۰ هزار پروژه کوچک عام المنفعه در زمینه آبرسانی، ساخت مدرسه و خانه بهداشت توسط بسیج سازندگی اجرایی شده که نزدیک به ۲۵ درصد منابع پروژه‌ها توسط مردم تامین شده است.

وی ادامه داد:ما ۱۱ هزار گروه جهادی داریم که همگی نیرو‌های جهادی و دارای تخصص‌های علمی هستند و با پای خود به روستا رفته و به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

خالدی تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۵ درصد منابع حوزه کشاورزی موجب به اشتغال حدود ۷۰ هزار نفر شده است در برنامه امسال نیز با رویکرد توسعه کسب و کار‌ها سه برنامه اساسی را در ذیل تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷ ارائه دادیم و برنامه توسعه کسب و کار‌های بخش کشاورزی در قالب ۱۰ بسته در دستور کار قرار گرفت.

غلامی گفت: در شرایط سختی که اکنون دشمن به ما تحمیل کرده یک افق و آینده بسیار نورانی وجود دارد چرا که حماسه آفرینان دفاع مقدس و مدافعان حرم که رهبر انقلاب از آنان به عنوان مژده‌های آینده کشور یاد کرده اند برای رقم زدن حماسه بزرگ در جنگ اقتصادی پای کار آمده اند و انشاالله به فضل و مدد الهی با دستاورد‌های علمی توانمندی‌های خود برای حل مشکلات کشور قدم خواهند برداشت.

مدیر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد برداشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود افزود: متاسفانه ۳۰ درصد، ضایعات در بخش کشاورزی داریم، اگر کشاورز درآمد نداشته باشد انگیزه لازم را برای ماندن در روستا نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه هایمان توسعه کشاورزی قراردادی است، خاطرنشان کرد: صنایع فرآوری و صادرکننده باید مجموعه‌ای از کشاورزی را از طریق قرارداد داشته باشند، باید شرکت پشتیبان با کشاورز قراداد منعقد کند تا هم برای خود و هم کشاورز مزیت داشته باشد.

خالدی با بیان اینکه زنجیره ارزش از اولویت زیادی برخوردار است، گفت: لذا باید بتوانیم شرکت‌های پیش رو را به یکدیگر وصل کنیم، شرکت‌های پیش رو باید در کنار کشاورزی باشد، خوشبختانه در طی چند سال اخیر ارتباطات و هماهنگی‌ها بهتر شده است.

سردار غلامی رئیس بسیج سازندگی با اشاره به اینکه راه نجات اقتصاد روستا‌ها، صنایع تبدیلی کوچک روستایی است، اظهار کرد: ضوابط موجود کشور در حوزه صنایع تبدیلی سخت و پیچیده بود که توانستیم ظرف چهار ماه آن را اصلاح کنیم لذا با هماهنگی دستگاه‌ها ۴۳۵ قطب را برای تمرکز بر ایجاد صنایع تبدیلی تعریف کرده ایم تا از ضایعات جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه کار مقاوم سازی ۴۰ روستا را در ایام دهه فجر به عنوان الگو شروع خواهیم کرد، افزود: در هر استان محصولاتی که ضایعات دارند را شناسایی کرده ایم تا ببینیم مردم صنایع تبدیلی را چگونه می‌توانند دنبال کنند مثلا در مرند ۵۰ هزار و ۳۲۰ تن زردآلو تولد می‌شود که ۸ هزار تن آن ضایعات می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
افرین به این نیروهای جهادی بسیج سازندگی فرزندان انقلاب و دفاع مقدس که مثل شمع می سوزند و ازخودشون نور ایمان و نور امید پخش می کنند. مردان عمل هستند. عاشقان انقلاب وفادارانه و فداکارانه از هیچ تلاشی برای رضایت خداوند و خدمت به مردم کم نمیگذارند
آخرین اخبار